نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

هوش مصنوعی GPT-4o Mini رونمایی شد؛ پیشرفته و ارزان‌قیمت

منبع
زوميت
بروزرسانی
هوش مصنوعی GPT-4o Mini رونمایی شد؛ پیشرفته و ارزان‌قیمت

زومیت/ خالق ChatGPT مدل زبانی جدیدی به نام GPT-4o Mini رونمایی کرده است که در عین پیشرفته‌بودن، هزینه‌ی بسیار پایینی دارد.
 
OpenAI مدل زبانی GPT-4o Mini را برای توسعه‌دهندگان رونمایی کرد. این مدل پیشرفته که سبک‌تر و ارزان‌تر از GPT-4o است، توانایی‌های بیشتری نسبت‌به GPT-3.5 دارد.

توسعه‌ی اپلیکیشن ازطریق مدل‌های هوش مصنوعی استارتاپ OpenAI در برخی از مواقع بسیار هزینه‌بر است. توسعه‌دهندگانی که از بودجه‌ی کافی بهره‌مند نیستند، ممکن است از دسترسی به ابزارهای پیشرفته محروم شوند یا درنهایت تصمیم بگیرند که سراغ مدل‌های ارزانی مثل Gemini 1.5 Flash گوگل یا Claude 3 Haiku آنتروپیک بروند. حالا OpenAI هم تصمیم گرفته است که وارد حوزه‌ی مدل‌های زبانی سبک و ارزان شود.

یکی از مدیران OpenAI در گفت‌و‌گو با ورج اعلام کرد که این استارتاپ به‌لطف GPT-4o Mini می‌تواند هوش مصنوعی را دردسترس تعداد بیشتری از مردم قرار دهد. او می‌گوید که ورود هوش مصنوعی به تمامی صنایع و حوزه‌ها نیازمند این است که فناوری مورد بحث بسیار کم‌هزینه‌تر شود.

از امروز به بعد، کاربران نسخه‌های Free و Plus و Team چت‌بات ChatGPT می‌توانند به جای مدل زبانی GPT-3.5 Turbo از مدل زبانی GPT-4o Mini استفاده کنند. دسترسی کاربران نسخه‌ی Enterprise به مدل جدید از هفته‌ی آینده امکان‌پذیر خواهد شد.

بر اساس اعلام رسمی، GPT-3.5 از دسترس کاربران ChatGPT خارج می‌شود، با این‌حال همچنان ازطریق API در دسترس توسعه‌دهندگانی خواهد بود که تمایلی به استفاده از GPT-4o Mini ندارند. OpenAI تأیید کرده است که GPT-3.5 در آینده به‌طور کامل از دور خارج می‌شود.

API مدل زبانی جدید OpenAI از متن و تصویر پشتیبانی می‌کند و به‌زودی توانایی پردازش تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های چند وجهی نظیر ویدیو و صدا را خواهد داشت. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند GPT-4o Mini بسیار ارزشمند و کاربردی باشد؛ اما نباید فراموش کنیم که مدل زبانی جدید OpenAI برای پردازش‌های ساده و نسبتا سبک طراحی شده است.

مدل جدید OpenAI موفق شده است در بنچمارک MMLU امتیاز ۸۲ درصد را کسب کند (این بنچمارک شامل حدودا ۱۶٬۰۰۰ سؤال چند گزینه‌ای در ۵۷ موضوع آکادمیک است).

در سال ۲۰۲۰ اکثر مدل‌های هوش مصنوعی عملکرد بسیار بدی در MMLU داشتند، با این‌حال GPT-3.5 توانست امتیاز ۷۰ درصد را کسب کند و امتیاز GPT-4o به ۸۸٫۷ درصد رسید. گوگل می‌گوید مدل Gemini Ultra دارای بالاترین امتیاز تاریخ MMLU است (۹۰ درصد). درمقایسه، مدل‌های سبک Claude 3 Haiku و Gemini 1.5 Flash به ترتیب امتیاز ۷۵٫۲ درصد و ۷۸٫۹ درصد را کسب کرده‌اند.

هدف نهایی OpenAI از انتشار GPT-4o Mini، ارائه‌ی ابزاری ارزان‌قیمت و سبک به توسعه‌دهندگانی است که می‌خواهند بدون صرف هزینه‌ی سنگین، سراغ تولید اپلیکیشن بروند. فعلا هزینه‌ی دقیق هوش مصنوعی جدید OpenAI اعلام نشده است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره