نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
موبایل و بازی

چرا اپل اصرار دارد کابران آیفون از گوگل کروم استفاده نکنند

منبع
گجت نيوز
بروزرسانی
چرا اپل اصرار دارد کابران آیفون از گوگل کروم استفاده نکنند

گجت نیوز/ اپل به‌تازگی از کاربران آیفون خواسته استفاده از مرورگر گوگل کروم را کنار گذاشته و آیفون را جایگزین آن کنند. دلیل این کار چیست؟
 
با وجود این که کاربران آیفون حق انتخاب از میان چندین مرورگر مختلف برای گوشی خود را دارند، اکثر آن‌ها معمولا یا از سافاری استفاده می‌کنند و یا کروم. نبرد اپل و گوگل در این حوزه در سال‌های اخیر بالا و پایین‌های زیادی داشته. با این وجود توصیه اپل به کاربران آیفون مبنی بر کنار گذاشتن گوگل کروم سر و صدای زیادی در این خصوص به پا کرده است. کوپرتینویی‌ها عموما کوکی‌های متعدد تعقیب‌کننده در گوگل کروم را دلیل این مساله دانسته و سافاری را یک مرورگر واقعا خصوصی و امن توصیف کرده‌اند. این مساله اما تا چه حد درست است؟

چرا اپل از آیفون داران خواسته مرورگر گوگل کروم را کنار بگذارند؟
بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از کاربران آیفون از گوگل کروم به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض خود استفاده می‌کنند. TheInformation ادعا کرده که گوگل تصمیم دارد این مقدار را به حدود 50 درصد برساند. این افزایش 20 درصدی در نفوذ به کاربران آیفون به‌معنای آن است که حدود 300 میلیون دستگاه جدید مجهز به iOS باید گوگل کروم را جایگزین سافاری کنند.


این تصمیم گوگل در دورانی که راه اصلی رسیدن به درآمد در دنیای تکنولوژی وفادار نگه داشتن کاربران به اکوسیستم‌های نرم افزاری است اصلا به مذاق اپل خوش نیامده است. به همین دلیل کوپرتینویی‌ها با تکیه بر دو نقطه ابهام‌برانگیز از عملکرد مرورگر گوگل کروم کاربران آیفون را به عدم استفاده از آن تشویق کرده‌اند.



کوکی‌های ردیاب (Tracking Cookies)
حتما برای شما هم پیش آمده که حین گشت و گذار در اینترنت از طریق گوگل کروم با پاپ‌آپ‌های مختلف در خصوص کوکی‌های شخص ثالث روبرو شوید. کافی‌ست بخش تنظیمات حریم خصوصی (Privacy Settings) در این مرورگر بروید تا با چندین هزار ردیاب مختلف این مرورگر که در همه نقاط اینترنت حضور دارند روبرو شوید.

به این ترتیب اگر در کار با گوگل کروم دقت نکنید چیزی به‌عنوان حریم خصوصی برای‌تان باقی نخواهد ماند.

ایمنی پایین مد Incognito
مد ناشناس (Incognito) یکی از تدابیری است که گوگل برای حفاظت از حریم خصوصی کاربرانش تدارک دیده و بارها ادعا کرده که این مد فوق‌العاده ایمن بوده و احتمال دسترسی به مشخصات و حریم شخصی کاربران را منتفی می‌کند. با این وجود به نظر می‌رسد این اتفاق در عمل رخ نداده؛ چراکه این کمپانی اخیرا ادعا کرده که سپر امنیت شخصی به کار رفته در این مد آن‌طور که به نظر می‌رسد امن نیست.


اپل البته در هر دو حوزه بالا تدابیر ویژه‌ای برای کاربران گوگل کروم اتخاذ کرده است. برای مثال، مرورگر سافاری امکان ردیابی کاربران از یک سایت به سایت دیگر را به‌طور پیش‌فرض غیرفعال کرده و حتی در صورتی که کاربر از سرویس iCloud+ استفاده کند قادر است آدرس آی‌پی او را مخفی نماید.





به این ترتیب کوپرتینویی‌ها قادر خواهند بود با مانور دادن روی ایمنی پایین فضای شخصی در گوگل کروم مرورگر سافاری خود را به‌عنوان گزینه امن‌تر معرفی کرده و کاربران آیفون را به سمت خود بکشانند.

آیا کاربران واقعا قید گوگل کروم را خواهند زد؟
ایراداتی که اپل به مرورگر گوگل کروم وارد کرده کاملا درست و صحیح بوده و حتی اکثر کاربران گوگل کروم هم به آن واقف هستند. با این وجود بسیاری کاربران این مرورگر علیرغم تمام این ایرادات همچنان تصمیم به استفاده از آن گرفته و ریسک‌های مربوط به ردیاب‌ها یا امنیت پایین را به جان خریده‌اند. بنابراین به نظر نمی‌رسد درخواست اخیر اپل، بتواند کاربران قدیمی‌تر گوگل کروم را به تعویض مرورگر مجاب کند.



با این وجود افرادی که به‌تازگی آیفون خریده‌اند یا کسانی که تجربه استفاده حرفه‌ای از گوگل کروم را نداشته‌اند ممکن است با شنیدن این ادعاهای اپل به‌خاطر حفظ حریم شخصی خود به سمت استفاده از سافاری متمایل شوند.

باید منتظر ماند و دید تکلیف سهم مرورگرهای مختلف از پلتفرم iOS چه تغییری خواهد کرد. آیا گوگل به هدف 50 درصدی خود خواهد رسید یا تبلیغات بازدارنده اپل مانع از انجام این کار خواهد شد؟

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره