نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

جنجال تازه در صنعت موبایل کشور؛ افشاگری تکان‌دهنده رئیس کمیسیون صنایع

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی

شهر سخت افزار/ رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی می‌گوید صدور 11 مجوز برای تولید موبایل ایرانی «جُک قرن» است و در حالی که 11 شرکت برای تولید گوشی موبایل در داخل کشور مجوز و ارز گرفته‌اند، حتی شیشه صفحه‌نمایش را هم تولید نمی‌کنند. اظهارات جنجالی علیرضا کلاهی صمدی را در ادامه خبر بخوانید.

اخیراً ویدئویی از رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی منتشر شده است که در یک جلسه یا نشست می‌گوید تاکنون 11 مجوز برای تولید موبایل در کشور صادر شده است که آن را در ادامه امتیازخواری و ارزخواری مرسوم می‌خواند.

شیشه صفحه نمایش را هم نمی‌توانند بسازند
کلاهی صمدی می‌گوید وام‌های بزرگ کم‌بهره‌ای به مدعیان تولید موبایل اعطا شده است که در یک نمونه آن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 360 میلیون یورو به یکی از این شرکت‌ها ارز پرداخت کرده است.

وی با انتقاد از صدور نابخردانه مجوز برای مدعیان تولید موبایل و پس از آن اعطای امتیاز و ارز، پیشنهاد کرده اول از مدعیان تولید گوشی ایرانی بخواهند قطعه ساده‌ای چون شیشه صفحه‌نمایش را تولید کنند بعد برای دریافت مجوز و امتیازات این کار مراجعه کنند!

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی چه می‌گوید؟
هرچند کلاهی صمدی دست به افشاگری زده است، اما تقریباً بر کسی پوشیده نیست که تولید گوشی داخلی بیشتر بازی با کلمات است و نهایتاً قطعات گوشی‌های چینی را وارد و مونتاژ می‌کنند. این موضوع پیش‌تر نیز از سوی افراد مطرح دیگری عنوان شده بود.

در واقع هرجا که صحبت امتیاز، ارز و نظیر آنها باشد، یک صف طولانی تشکیل می‌شود و فرقی نمی‌کند که تولید موبایل باشد یا واکسن. در این میان حجم زیادی امتیاز و ارز و در مواردی هم انحصار جابجا می‌شود و آخر سر سودی عاید مردم نمی‌شود.

کلاهی صمدی در همین ویدئو کوتاه تأکید می‌کند در شرایطی که کشور با محدودیت منابع ارزی روبرو است، تنها به یکی از این 11 شرکت صدها میلیون یورو ارز داده‌اند.


 سلفی وزیر سابق ارتباطات با گوشی ایرانی
ماجرای سوءاستفاده از طرح‌های حمایت از تولید داخلی هیچ تازگی ندارد و کم نبوده‌اند شرکت‌هایی که ماشین‌آلات آورده‌اند و خبرنگاران را برای افتتاح تولید خود دعوت کرده‌اند اما فردای آن روز همه‌چیز تمام شد و واردات از چین بدون دردسر انجام می‌شد.

جدای از اتلاف منابع ملی و اعطای امتیازهای خاص، بخشی از مردم با این نگرانی روبرو هستند که شاید روزی همین گوشی‌های «تولید چین، ساخت ایران» به بهانه‌ای برای کاهش واردات یا افزایش تعرفه گوشی‌های خارجی تبدیل شود. البته برخی از این هم بدبین‌تر هستند و می‌گویند روزی بازار موبایل به سرنوشت بازار خودرو دچار می‌شود.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم