نماد آخرین خبر

متا از Llama 3.1 رونمایی کرد؛ بزرگ‌ترین مدل هوش مصنوعی متن‌باز جهان

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
متا از Llama 3.1 رونمایی کرد؛ بزرگ‌ترین مدل هوش مصنوعی متن‌باز جهان

دیجیاتو/ این مدل تحسین «ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا و xAI را نیز برانگیخته است.

متا به‌تازگی از Llama 3.1 رونمایی کرد که بزرگ‌ترین مدل هوش مصنوعی متن‌باز جهان است. به ادعای متا این مدل در چندین بنچمارک عملکرد بهتری از GPT-4o و Claude 3.5 Sonnet دارد. «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا پیش‌بینی می‌کند که هوش مصنوعی متا تا پایان سال 2024 پرکاربردترین دستیار AI خواهد بود و از ChatGPT نیز پیشی می‌گیرد. این مدل تحسین «ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا و xAI را نیز برانگیخته است.

براساس گزارش ورج، Llama 3.1 به‌طور قابل‌توجهی پیچیده‌تر از مدل‌های کوچک‌تر Llama 3 است که چند ماه پیش معرفی شدند. مدل جدید دارای 405 میلیارد پارامتر است و با بیش از 16 هزار پردازشگر گران‌قیمت H100 انویدیا آموزش دیده است. متا هزینه توسعه Llama 3.1 را اعلام نکرده، اما باتوجه به قیمت بالای تراشه‌های انویدیا، می‌توان حدس زد که متا صدها میلیون دلار برای این مدل هزینه کرده است.


مقایسه Llama 3.1 با مدل‌های قدرتمند دیگر در بنچمارک‌های مختلف

واکنش ایلان ماسک به مدل متن‌باز Llama 3.1 متا
ایلان ماسک و مارک زاکربرگ رابطه خوبی با یکدیگر ندارند. پارسال ایلان ماسک حتی مارک زاکربرگ را به مبارزه در قفس دعوت کرد و مدیرعامل متا نیز این چالش را پذیرفت. بااین‌حال این دو نفر، به نظر می‌رسد در یک مسئله اتفاق نظر دارند و آن نیز مدل‌های متن‌باز هوش مصنوعی است.

پس از معرفی Llama 3.1، به عنوان بزرگ‌ترین مدل متن‌باز، ایلان ماسک در ایکس گفت:

«شگفت‌انگیز است و زاک به‌خاطر متن‌بازبودن [Llama 3.1] سزاوار تشکر است.»
 
مارک زاکربرگ نیز درباره متن‌بازکردن مدل‌ها می‌گوید:

«من معتقدم متن‌بازکردن برای آینده مثبت هوش مصنوعی ضروری است. بحث‌هایی درباره ایمنی مدل‌های AI متن‌باز وجود دارد و نظر من این است که هوش مصنوعی متن‌باز امن‌تر از دیگر مدل‌ها خواهد بود.»
بااین‌حال علت توسعه مدل متن‌بازی به بزرگی Llama 3.1 که بسیار هزینه‌بر است چیست؟ زاکربرگ استدلال می‌کند که مدل‌های هوش مصنوعی متن‌باز از مدل‌های اختصاصی پیشی می‌گیرند چراکه سریع‌تر از مدل‌های اختصاصی بهبود می‌یابند. او دراین‌باره لینوکس را مثال می‌زند که به سیستم‌عامل متن‌بازی تبدیل شد که اکثر گوشی‌ها، سرورها و گجت‌ها از آن بهره می‌برند.

همچنین زاکربرگ پیش‌بینی می‌کند هوش مصنوعی متا تا پایان سال 2024 پرمصرف‌ترین چت‌بات خواهد شد؛ برای مقایسه اکنون ChatGPT بیش از 100 میلیون کاربر دارد.

اگرچه استفاده از Llama 3.1 در هوش مصنوعی متا رایگان است، تعداد محدودی درخواست‌ می‌توانید از آن داشته باشید و پس از آن باید از مدل کوچک‌تر 70 میلیاردی استفاده کنید. همچنین یک قابلیت جدیدی به نام «Imagine Me» در Meta AI اضافه شده که در آن چهره شما از طریق دوربین گوشی اسکن می‌شود تا بتوانید تصاویر هوش مصنوعی را بیش‌ازپیش شبیه به خود واقعیتان بکنید.

کاربران آمریکایی از همین امروز می‌توانند از طریق واتس‌اپ یا وب‌سایت meta.ai با Llama 3.1 تعامل داشته باشند و سؤالات خود را از این مدل بپرسند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره