نماد آخرین خبر

گوگل مدل‌های هوش مصنوعی جدید با قابلیت حل مسائل ریاضی پیچیده معرفی کرد

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
گوگل مدل‌های هوش مصنوعی جدید با قابلیت حل مسائل ریاضی پیچیده معرفی کرد

شهر سخت افزار/ استارت‌آپ هوش مصنوعی DeepMind دو مدل زبانی هوش مصنوعی جدید به نام‌های AlphaProof و AlphaGeometry 2 را معرفی کرده که در زمینه حل مسائل پیچیده ریاضی تبحر دارند. این دو مدل با کمک یکدیگر توانسته‌اند در المپیاد بین‌المللی ریاضی مدال نقره کسب کنند.

پژوهشگران شرکت DeepMind (یکی از زیرمجموعه‌های شرکت گوگل که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت دارد)، اخیراً مدعی شده‌اند که دو مدل AI بسیار قدرتمند ایجاد کرده‌اند که می‌توانند در زمینه حل مسائل پیچیده ریاضی قدرتمند ظاهر شوند.

این دو مدل که AlphaProof و AlphaGeometry 2 نام‌گذاری شده‌اند، در حل چهار مسئله از شش مسئله المپیاد بین‌المللی ریاضی (IMO) با همکاری یکدیگر موفق شده‌اند تا یک مدال نفره را کسب کنند. در واقع این دو مدل برای رفع یکی از بزرگ‌ترین موانع AI امروزی یعنی استدلال بر اساس داده‌های آموزش توسعه یافته‌اند.

ترکیبی قدرتمند از ابزارهای هوش مصنوعی در دنیای ریاضی
پژوهشگران DeepMind ابتدا مدل هوش مصنوعی AlphaProof رو توسعه داده‌اند که در واقع ترکیبی از یک مدل زبانی بزرگ با الگوریتم یادگیری تقویتی AlphaZero به شمار می‌آید. این مدل زبانی در واقع همان چیزی است که چند سال قبل DeepMind برای تسلط بر روی بازی‌های شطرنج، شوگی و Go استفاده کرد و توانست قهرمانان جهان را شکست دهد.

نکته جالب آن است که این دستاورد محققان گوگل در واقع اولین سیستم هوش مصنوعی با امکان حل مسائل جدید و پیچیده را به وجود آورده است. به گفته یکی از مقامات دیپ‌مایند:

این دو مدل زبانی بزرگ را می‌توان یک پیشرفت قابل توجه در حوزه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی توصیف کرد. هیچ سیستم AI محوری تا به امروز نتوانسته مسائل ریاضی را با چنین دقتی حل کند.

به گزارش MSN، حل مسائله ریاضی نیازمند استدلال پیچیده و انسان‌گونه است که باعث شده مدل‌های AI امروزی چندان در این بخش موفق نباشند.

نظر شما در رابطه با دستاورد محققان گوگل و اولین مدل‌های زبانی قدرتمند با قابلیت حل مسائل پیچیده ریاضی چیست؟ آیا در آینده نزدیک شاهد حل شدن پیچیده‌ترین و دشوارترین سؤالات ذهن انسان خواهیم بود؟

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره