نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

آمریکا سریع‌ترین ابرکامپیوتر دنیا را می‌سازد

منبع
زوميت
بروزرسانی
آمریکا سریع‌ترین ابرکامپیوتر دنیا را می‌سازد

زومیت/ وزارت انرژی آمریکا در حال ساخت سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان به نام دیسکاوری است که ۳ تا ۵ برابر سریع‌تر از ابررایانه‌ی فرانتیر خواهد بود.
 
رقابت برای ساخت سریع‌ترین ابررایانه جهان با اعلام وزارت انرژی آمریکا (DOE) مبنی‌بر توسعه‌ی سریع‌ترین ابررایانه‌ی تاریخ وارد فاز جدیدی شد؛ ابررایانه‌ای که قرار است رکورد ابررایانه‌ی فرانتیر (Frontier) را چندین برابر جابه‌جا کند. وزارت انرژی آمریکا اخیراً مناقصه‌ای را برای تکمیل تولید ابررایانه‌ی جدیدی با نام دیسکاوری (Discovery) تا پایان سال ۲۰۲۷ یا اوایل ۲۰۲۸ منتشر کرده است.

درحال‌حاضر، سریع‌ترین ابررایانه‌ی جهان، فرانتیر، در آزمایشگاه ORNL قرار دارد که می‌تواند عملکرد نظری معادل ۱٫۳ اگزافلاپ (ExaFLOPS) را ارائه دهد. این ابررایانه‌ی غول‌آسا از ۸,۶۹۹,۹۰۴ هسته تشکیل شده است و از می ۲۰۲۲ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱) در رتبه‌ی اول فهرست TOP500 قرار دارد. به‌نوشته‌ی MyDrivers، دیسکاوری به عملکرد نظری ۶٫۵ اگزافلاپ دست خواهد یافت که به‌معنای دستیابی به رکوردی جدید در دنیای ابررایانه‌ها است.

ابررایانه‌ها نقشی حیاتی در امنیت ملی آمریکا و توسعه‌ی فناوری‌های نظامی این کشور ایفا می‌کنند. دیسکاوری خواهد توانست بارهای کاری پیشرفته‌ای مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را مدیریت کند و بازدهی انرژی بهتری نیز ارائه دهد. اگرچه وزارت انرژی آمریکا اعلام کرده است که این ابررایانه ۳ تا ۵ برابر قدرتمندتر از فرانتیر خواهد بود، هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانیم که چه میزان بهبود عملکرد خواهد داشت.

جورجیا تروسسی، مدیر آزمایشگاه محاسبات و علوم کامپیوتر ORNL درباره‌ی ابرکامپیوتر دیسکاوری گفت: «دیسکاوری به جامعه‌ی علمی کمک خواهد کرد تا دنیای واقعی را با جزئیات بیشتری شبیه‌سازی و مسائل دشواری را مطالعه کند که به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را ازطریق آزمایش و مشاهده یا تئوری بررسی کرد.»

خبر ساخت ابرکامپیوتر دیسکاوری زمانی منتشر می‌شود که شایعاتی مبنی‌بر پیشی‌گرفتن چین از فرانتیر با ابررایانه‌ای ناشناخته با توان پردازشی تقریبی ۳ تا ۴ برابر به گوش می‌رسد. جک دونگار، یکی از بنیان‌گذاران فهرست TOP500، چند روز قبل به وال‌استریت ژورنال گفت: «چینی‌ها ماشین‌هایی دارند که سریع‌تر هستند.»

ابرکامپیوترهای چین Sunway و Tianhe-3 نام دارند که به‌دلیل تمایل این کشور به مخفی‌کاری، اطلاعات محدودی از عملکرد آن‌ها در‌دسترس است. به‌هر‌حال، انتظار می‌رود که Sunway حدود ۳۹ میلیون هسته داشته باشد که چهار برابر تعداد هسته‌های موجود در فرانتیر است.

اگرچه اطلاعات کمی درباره‌ی عملکرد ابرکامپیوتر دیسکاوری دردست داریم، وزارت انرژی آمریکا برنامه‌ی خود را برای رسیدن مجدد به جایگاه برتر با این ابررایانه آماده کرده است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره