نماد آخرین خبر

میزان مرجوعی پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهمی اینتل ۴ برابر شد

منبع
زومجي
بروزرسانی
میزان مرجوعی پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهمی اینتل ۴ برابر شد

زومجی/ بعد از ایجاد مشکلات مربوط‌به عملکرد ناپایدار پردازنده‌های نسل سیزدهمی و چهاردهمی اینتل، بسیاری از فروشگاه‌های عرضه کننده از افزایش ۴ برابری میزان مرجوع کردن تراشه‌ها اینتل خبر می‌دهند.
  
به‌نظر می‌رسد که عملکرد ناپایدار پردازنده‌های نسل سیزدهمی و نسل چهاردهمی اینتل، وضعیت زنجیره تأمین سخت‌افزار را به‌شدت مختل کرده است. بسیاری از مصرف‌کنندگان با عجله تلاش می‌کنند تا پردازنده‌های معیوب خود را مرجوع کنند. مشکل ناپایداری عملکرد تراشه‌های اینتل چند ماهی است که مطرح شده است و تاکنون هیچ راه‌حل قطعی برای رفع کامل و بدون پیامد آن ارائه نشده است. علاوه‌بر کاربران عادی، برخی استودیوها از جمله Alderon Games و کاربران حرفه‌ای صنعت بازی نیز درباره این مشکل اظهارنظر کردند که نشان‌دهنده گستردگی پیامدهای سوء آن است.

حالا فروشگاه‌های عرضه کننده نیز به این جمع ملحق شدند و چندبرابر شدن نرخ مرجوع کردن کالا ها را به این مشکل نسبت دادند. به گزارش وبسایت خبری Les Numeriques در فرانسه، شماری از فروشگاه‌های بزرگ عرضه کننده قطعات الکترونیکی اعلام کردند که به‌دلیل مشکلات ایجاد شده در عملکرد پردازنده‌های نسیل سیزدهمی و چهاردهمی اینتل، موج بزرگی از کاربران اقدام به پس دادن محصولات خریداری شده‌ی خود از این خانواده می‌کنند.

یکی از این فروشگاه‌های اروپایی، فاش کرده است که نرخ مرجوعی تراشه‌های نسل سیزدهمی اینتل بیش از چهار برابر نسل دوازدهم بوده است. درحالی‌که تعداد پردازنده‌های مرجوع شده‌ از نسل چهاردهم اینتل نیز سه برابر بیشتر از سری Alder Lake بوده است. علت اینکه میزان مرجوع شدن این تراشه‌ها با پردازنده‌های سری Alder Lake مقایسه می‌شوند، این است که پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل، ظاهراً آخرین محصولاتی هستند که بدون هیچ‌گونه مشکل به بازار عرضه شدند و نرخ مرجوعی محصولات آن دلیل خاصی ندارد.

باتوجه‌به اینکه تراشه‌های نسل سیزدهمی سری Raptor Lake مدت زمان بیشتری را در بازار سپری کردند، طبیعی است که میزان فروش آن‌ها تاکنون بیشتر از پردازنده‌های نسل فعلی اینتل باشد و در نتیجه تعداد پردازنده‌های مرجوع شده آن نیز بیشتر است. لازم به ذکر است که این آمار از سوی فروشگاه‌های عرضه کننده اعلام شده است و مواردی که مستقیماً به اینتل مرجوع شدند، در این آمار محاسبه نشده است. بنابراین این تعداد می‌تواند بیشتر هم باشد. این منبع مدعی شده است که پردازنده‌های زیر، بیشترین میزان مرجوعی را به خود اختصاص دادند:

Core i9-14900KF
Core i9-14900KS
Core i9-14900K
Core i7-14700KF
Core i7-14700K
Core i9-13900KF
Core i9-13900KS
Core i9-13900K

در مورد اینکه راهکارهای اینتل برای رفع مشکل بی ثباتی عملکرد پردازنده‌های این شرکت کارساز بوده است یا خیر، تردید وجود دارد. بنابراین به‌نظر می‌رسد که وضعیت در هردو سوی زنجیره تأمین نگران کننده است. این شرکت اخیراً بیانیه‌ای صادر کرد که در آن ادعا می‌کرد ولتاژ بالا دلیل مشکل ثبات عملکرد این تراشه‌ها است. اما چند متخصص در اینباره گفتند که این مشکل ریشه‌ای است و به این راحتی‌ها قابل رفع نیست.

به هرحال اینتل باید هرچه سریع‌تر در این خصوص اقدامات مؤثری را به کار بگیرد. تراشه‌های دسکتاپ سری Arrow Lake-S در آستانه عرضه به بازار قرار دارند و اگر نارضایتی کاربران به همین شکل باقی بماند، عرضه‌ی محصولات جدید تیم آبی با مشکل مواجه می‌شود. پیامدی که توسط برخی تولیدکنندگان مادربردها نیز پیش‌بینی شده است.

در پایان نظرات خود را در اینباره با سایر کاربران در میان بگذارید.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره