نماد آخرین خبر

آیا سرعت حافظه رم کامپیوتر واقعا اهمیت زیادی دارد؟

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی
آیا سرعت حافظه رم کامپیوتر واقعا اهمیت زیادی دارد؟

مجله دیجی کالا/ به طور کلی، زمانی که قصد خرید سخت‌افزار کامپیوتر را دارید، هرچه اعداد بزرگ‌تر باشند، بهتر است. پردازنده‌های i9 یا Ryzen 9 از i5/i7 و Ryzen 5/7 قدرتمندتر هستند. بهترین کارت‌های گرافیک معمولاً دارای شماره‌های محصول بالاتری مانند RTX 4080 در مقابل RTX 4070 هستند و پاورها با افزایش وات، قدرتمندتر و کارآمدتر می‌شوند. بنابراین ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا در انتخاب بهترین حافظه رم برای عملکرد بازی، سرعت‌های بالاتر رم ارزش قیمت بیشتر را دارند یا خیر. پاسخ این سوال کمی پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، اما اساساً سرعت حافظه های رم امروزه آنقدر بالا هستند که تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کنند. بنابراین اگر برای خرید رم توجه زیادی به مشخصات حافظه رم کامپیوتر نشان می‌دهید، این مطلب را از دست ندهید.

چه عواملی واقعاً بر عملکرد رم تأثیر می‌گذارند؟
ابتدا باید درک کنید که هیچ عدد واحدی وجود ندارد که سرعت رم شما را تعیین کند و مشخص کند چه میزان عملکرد خواهید داشت. عملکرد کلی سیستم شما حاصل پهنای باند حافظه و میزان داده‌ای است که در یک بازه زمانی مشخص می‌تواند انتقال یابد. فرکانس‌های بالاتر رم، تأخیرهای کمتر و تعداد بیشتر کانال‌ها همگی در تعیین سرعت کلی رم شما نقش دارند.

فرکانس: این همان سرعت رم است که بر حسب MT/s اندازه‌گیری می‌شود. سرعت‌های DDR4 معمولاً در محدوده ۳۰۰۰ MT/s هستند، در حالی که DDR5 می‌تواند تا ۸۲۰۰ MT/s نیز برسد.

زمان‌بندی یا تأخیر: عددی که واقعاً باید به آن توجه کنید، عدد CAS یا CL است و در اینجا اعداد کمتر بهتر هستند.
کانال‌ها: این عدد قابل تنظیم نیست و توسط پردازنده و تعداد ماژول‌های رم نصب شده تعیین می‌شود. بیشتر مادربوردها و پردازنده‌های مصرفی دو کانال حافظه دارند، بنابراین داشتن دو یا چهار ماژول رم شما را در حالت دو کاناله قرار می‌دهد که پهنای باند بیشتری را فراهم می‌کند.
ممکن است فکر کنید که فرکانس مهم‌ترین عامل است و عدد بالاتر بهتر است. این تصور برای سال‌ها رایج بود، اما اکنون که DDR4 و DDR5 به فرکانس‌های بالایی رسیده‌اند، بدون توجه به اینکه کدام کیت رم را انتخاب کنید، دو عدد دیگر بیشتر اهمیت پیدا می‌کنند. با این حال، افزایش فرکانس باعث افزایش پهنای باند حافظه می‌شود که عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. اما افزایش تعداد کانال‌های حافظه در استفاده نیز پهنای باند را افزایش می‌دهد، بنابراین ما توصیه می‌کنیم حداقل از دو ماژول حافظه رم استفاده کنید و اگر به ظرفیت بیشتری نیاز دارید، از چهار ماژول بهره ببرید.

کاهش تأخیر نیز باعث بهبود عملکرد می‌شود؛ نه به این دلیل که پهنای باند را افزایش می‌دهد، بلکه به این دلیل که زمان مورد نیاز برای ارتباط بین پردازنده و رم را کاهش می‌دهد. هرچه داده‌ها سریع‌تر بین دو قطعه منتقل شوند، عملکرد بهتری خواهید داشت. شاید متوجه شده باشید که اعداد CL پایین‌تر برای همان فرکانس و ظرفیت کیت رم، گران‌تر هستند. این به این دلیل است که، همانند اورکلاک دستی، کاهش پایدار تأخیر برای سازنده دشوارتر است، بنابراین این قطعات قیمت بالاتری دارند.

خبر خوب این است که با سخت‌افزارهای مدرن کامپیوتر، تنها کاری که باید انجام دهید فعال کردن یک گزینه در بایوس (BIOS) است. این تنظیم XMP یا EXPO (یا گاهی DOCP) نام دارد که به صورت خودکار رم شما را روی بالاترین فرکانس و کمترین تأخیری که برای آن تأیید شده است، تنظیم می‌کند. این کار بهترین عملکرد را برای کیت رم انتخابی شما فراهم می‌کند و واقعاً تنها چیزی است که برای دستیابی به بهترین عملکرد در بازی نیاز دارید.

نکته مهم در مورد ظرفیت و سرعت حافظه رم
در حالی که سرعت بالاتر رم و تأخیر کمتر در برخی کارها تفاوت ایجاد می‌کنند، اما مقدار کلی حافظه رم معمولاً تأثیر بیشتری بر استفاده روزمره دارد. به ظرفیت رم به عنوان تعداد کارهایی که کامپیوتر شما می‌تواند هم‌زمان انجام دهد، فکر کنید. کمبود ظرفیت حافظه می‌تواند منجر به کاهش سرعت در زمان اجرای هم‌زمان برنامه‌ها یا حتی ناتوانی در اجرای برخی برنامه‌ها یا بازی‌ها شود. برای اکثر افراد، حداقل ۱۶ گیگابایت رم برای انجام کارهای نسبتا سنگین یا بازی کافی است. اگر قصد دارید کامپیوتر خود را تا حدی برای آینده آماده کنید، ۳۲ گیگابایت ظرفیت کافی را برای مدت زمان قابل‌توجهی فراهم می‌کند و با توجه به کاهش قیمت‌های اخیر، این مقدار چندان هم پرهزینه نیست.

چگونه از حداکثر سرعت قابل پشتیبانی حافظه رم مطمئن شویم؟

هنگام انتخاب رم برای ساخت یک سیستم جدید یا ارتقای سیستمی که در حال حاضر دارید، مهم است که بدانید کدام ماژول‌های رم با سخت‌افزار شما سازگار هستند. نکته پیچیده این است که باید به دو منبع مختلف مراجعه کنید، و اعدادی که هر کدام به شما ارائه می‌دهند متفاوت خواهند بود. این به این دلیل است که هم پردازنده و هم مادربرد شما در تعیین سرعت‌ها و انواع رمی که می‌توانید استفاده کنید، نقش دارند؛ بنابراین باید مشخصات هر دو تولیدکننده را بررسی کنید تا اطلاعات خود را تأیید کنید.

برای پردازنده‌های اینتل، باید به وب‌سایت Intel Ark مراجعه کنید که مشخصات تمام پردازنده‌هایی را که این شرکت تولید کرده یا می‌کند، به شما نشان می‌دهد. AMD نیز پایگاه داده مشابهی دارد که به مشخصات کامل هر پردازنده به صورت مجزا لینک می‌دهد. منبع دوم، صفحه مشخصات مادربورد شما در وب‌سایت تولیدکننده آن است. این مورد اهمیت دارد زیرا پردازنده‌ها اغلب سرعت رمی را که بسیار کمتر از آنچه مادربورد پشتیبانی می‌کند، اعلام می‌کنند. از صفحه مدل مادربرد موردنظر به عنوان راهنمای خرید خود استفاده کنید، زیرا این صفحه همچنین فهرستی از کیت‌های رمی را که به طور خاص روی آن مادربرد برای سازگاری تست شده‌اند، ارائه می‌دهد.

سرعت حافظه رم آن‌قدر که فکر می‌کنید تفاوت ایجاد نمی‌کند

برای گیمرها، عامل اصلی محدودکننده‌ی عملکرد کامپیوتر شخصی شما کارت گرافیک است، نه سایر قطعات. این بدان معناست که خرید هر رم سازگار برای کامپیوتر شما عملکرد مشابهی را به شما ارائه می‌دهد، به استثنای اجرای بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p. در این حالت، سرعت رم و پردازنده مهم‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی است و رم سریع‌تر با تأخیر کمتر می‌تواند ارزش قیمت بالاتر را داشته باشد. برای سایر کاربران، اطمینان از اجرای رم در حالت دو کاناله با نصب دو ماژول یا چهار ماژول تأثیر بیشتری دارد. تنها زمان دیگری که رم سریع‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد، زمانی است که از برنامه‌ای استفاده می‌کنید که از تأخیر کمتر یا فرکانس‌های بالاتر بهره می‌برد. اگر از یکی از این برنامه‌ها استفاده می‌کنید، از قبل می‌دانید که به بهترین رم ممکن نیاز دارید.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره