نماد آخرین خبر

این دستگاه با دقت 97 درصدی افکار ما را به گفتار تبدیل می‌کند

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
این دستگاه با دقت 97 درصدی افکار ما را به گفتار تبدیل می‌کند

شهر سخت افزار/ دانشمندان به تازگی یک رابط جدید مغز و کامپیوتر (BCI) ایجاد کرده‌اند که می‌تواند با دقت بسیار زیادی افکار مغزی بیماران ALS را به متن و سپس گفتار تبدیل کند. این سیستم در تست‌های اولیه توانسته دقت بسیار بالای 97 درصد را به ثبت برساند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا به تازگی از ساخت یک رابط جدید مغز و کامپیوتر (BCI) خبر داده‌اند که می‌تواند فعالیت مغزی بیماران اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و افرادی که قدرت تکلم خود را از دست داده‌اند را به متن و سپس گفتار تبدیل کند.


طبق ادعای پژوهشگران و تست‌های انجام شده توسط این رابط پیشرفته و جدید، این دستگاه سیگنال‌های مغز را با دقت 97 درصد به گفتار ترجمه می‌کند. محققان ادعا می‌کنند این رقم بالاترین دقتی است که تاکنون با چنین سیستمی به‌ دست آمده است.


پیشرفته‌ترین رابط جدید مغز و کامپیوتر ساخته شده توسط بشر
به گزارش neuronewsinternational، نتایج این تحقیقات که در مجله پزشکی نیوانگلند (NEJM) منتشر شده است، حاکی از آن است که محققان برای رسیدن به این هدف حسگرهایی را در مغز بیمار کاشته‌اند. در مرحله بعد، فرد بیمار پس از چند دقیقه از شروع کار سیستم می‌تواند افکار خود را به گفتار تبدیل کرده و با دیگران ارتباط برقرار کند.



دیوید برندمن (David Brandman) جراح مغز و اعصاب که محقق اصلی این پروژه محسوب می‌شود، در رابطه با این دستاورد کاربردی و مهم توضیح داد:

فناوری BCI ما به یک مرد فلج کمک کرد تا با دوستان، خانواده و افرادی که از وی مراقبت می‌کردند، ارتباط برقرار کند. نتایج به دست آمده توسط دستگاه ساخته شده توسط ما حاکی از آن است که دقیق‌ترین پروتز عصبی گفتاری ساخته شده تا به امروز را در اختیار داریم.



بیماری ALS که به عنوان بیماری لوگریگ نیز شناخته می‌شود (همان بیماری استیون هاوکینگ معروف) بر روی سلول‌های عصبی سراسر بدن تأثیر می‌گذارد. علاوه بر کاهش تدریجی توانایی ایستادن، راه رفتن و استفاده از دست‌ها، این بیماری می‌تواند باعث شود فرد کنترل ماهیچه‌های مورد استفاده برای صحبت کردن را هم از دست داده در نهایت قدرت تکلم و ارتباط با دیگر را نداشته باشد.

نظر شما در رابطه با این سیستم تبدیل سیگنال‌های مغزی به متن و گفتار چیست؟ آیا در آینده نزدیک افراد معلول می‌توانند بدون مشکل در جامعه ما به زندگی عادی ادامه دهند؟

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره