نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

دو سوم از تمام ماهواره‌های فعال در مدار زمین اکنون متعلق به استارلینک است

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
دو سوم از تمام ماهواره‌های فعال در مدار زمین اکنون متعلق به استارلینک است

دیجیاتو/ اسپیس ایکس جمعه گذشته، هفت هزارمین ماهواره استارلینک را به مدار پرتاب کرد.

جمعه گذشته، پس از پرتاب هفت‌هزارمین ماهواره استارلینک، اکنون ایلان ماسک نزدیک به دوسوم ماهواره‌های فعال در مدار زمین را در اختیار دارد.

سرویس اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس از زمان پرتاب اولین ماهواره خود در سال 2019، به‌طور میانگین روزانه 3 ماهواره به تعداد ماهواره‌هایش افزوده است. نشریه ایندیپندنت براساس داده‌های ردیاب ماهواره‌ای CelesTrak می‌گوید اسپیس ایکس اکنون 6370 ماهواره استارلینک فعال در مدار پایین زمین دارد و صدها ماهواره دیگر آن غیرفعال هستند یا از مدار خارج شده‌اند.

افزایش ماهواره‌های فعال استارلینک

تعداد ماهواره‌های استارلینک فقط در 3 سال بیش از 6 برابر شده است و به‌طورکلی، شامل بیشتر از 62 درصد کل ماهواره‌های عملیاتی می‌شود. همچنین همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، تعداد کل ماهواره‌های استارلینک تقریباً 10 برابر بیشتر از نزدیک‌ترین رقیب آن، استارتاپ بریتانیایی OneWeb، است.

وان‌وب که زیرمجموعه شرکت فرانسوی Eutelsat است، سال 2022 پس از لغو پرتاب با موشک سایوز روسیه به‌دلیل جنگ اوکراین، مجبور شد برای پرتاب تجهیزاتش به فضا از موشک‌های اسپیس ایکس کمک بگیرد.

نمودار زیر افزایش تعداد ماهواره‌های فعال در مدار زمین را از 2021 تا 2024 نشان می‌دهد:

پس از پرتاب اخیر ماهواره‌های استارلینک، ایلان ماسک در حساب ایکس خود نوشت:

«استارلینک اکنون تقریباً 2/3 از کل ماهواره‌های فعال زمین را در اختیار دارد.»
اسپیس ایکس قصد دارد برای تکمیل صورت فلکی استارلینک که اینترنت پرسرعت را به تمام جهان ارائه می‌دهد، 42 هزار ماهواره به فضا پرتاب کند. استارلینک درحال‌حاضر در 102 کشور جهان فعالیت می‌کند و بیش از 3 میلیون مشتری دارد که ماهانه هزینه‌ای برای دسترسی به شبکه آن پرداخت می‌کنند.


شرکت فضایی ایلان ماسک انتظار دارد خدماتش را در ده‌ها کشور راه‌اندازی کند و فقط کشورهایی نظیر افغانستان، چین، ایران، کره‌ شمالی، روسیه و سوریه به‌خاطر محدودیت‌های اینترنتی یا تحریم‌های تجاری به این سرویس دسترسی ندارند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر