نماد آخرین خبر

فقط 10 تا 15 درصد گیمرها می‌خواهند کنسول PS5 Pro را بخرند!

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
فقط 10 تا 15 درصد گیمرها می‌خواهند کنسول PS5 Pro را بخرند!

شهر سخت افزار/ از همان لحظات اولیه رونمایی از کنسول پلی استیشن 5 پرو مشخص بود که این کنسول با اقبال خوبی از سوی کاربران روبرو نشده است. حالا رسانه معتبر IGN در یک نظرسنجی، سوالاتی از کاربران خود پرسیده که نتایج آن نشان می‌دهد تنها 10 تا 15 درصد کاربران علاقه دارند تا این کنسول جدید را بخرند و بیش از 70 درصد معتقدند که این کنسول گران‌تر از آن چیزی است که باید باشد.

وقتی شما برای خرید یک دستگاه جدید اقدام می‌کنید، در حالیکه یک نسخه قبلی از آن را داشته‌اید، مسلماً به این فکر می‌کنید که با پول بیشتری که می‌دهید قرار است چقدر آش بخورید! این اصطلاح ساده، شاید بیان کننده علت اصلی اقبال ضعیف به نسخه جدید پلی استیشن 5 است. در واقع اکثر گیمرها معتقدند که این کنسول در برابر امکاناتی که ارائه می‌دهد، نسبت به نسل قبلی گرانتر است.



چرا واکنش‌های اولیه نسبت به قیمت PS5 Pro چندان مثبت نبوده؟
به عبارت دیگر باید بگوییم، به‌نظر می‌رسد که بهبودهای اعلام‌شده برای PS5 Pro نتوانسته‌اند گیمرها را به خرید کنسول جدید و تقویت‌شده سونی قانع کنند. اما باید با صداقت گفت که این بی‌اعتمادی بیشتر به دلیل قیمت بسیار بالای دستگاه است. به‌طور خاص، طبق نظرسنجی‌های مختلفی که از خوانندگان IGN US انجام شده است، تنها 10 تا 15 درصد از شرکت‌کنندگان آماده‌اند تا این کنسول را خریداری کنند.

به گفته سونی، کنسول PlayStation 5 Pro دارای GPU با عملکرد 45 درصد سریع‌تر، SSD با ظرفیت 2 ترابایت، ردیابی پرتوهای بهبود یافته 2 تا 3 برابر، PSSR، که معادل DLSS در PS5 است و بهبودهایی در عملکرد بازی و کیفیت بصری با استفاده از هوش مصنوعی، و دیگر ارتقاءهای مختلف است.

احتمالاً می‌توان گفت که روی کاغذ، این ویژگی‌ها، قابلیت‌های جذابی به شمار می‌آیند ولی بعضی موارد ویژه در مورد این کنسول است که خیلی توی ذوق کاربران سونی زده است. یکی از این موارد پایه دستگاه است که برای خرید آن باید پول جداگانه‌ای بدهید؛ درست مانند افزودنی خاصی که برای پشتیبانی از بازی‌های دیسکی باید از سونی بخرید تا PS5 Pro کاملاً دیجیتال خود را دیسک‌خور کنید.

البته قیمت پایه 800 دلاری این کنسول در اروپا، موجب شده که کاربران این منطقه بیشتر از سایرین واکنش منفی به کنسول میان نسلی سونی نشان دهند. این قیمت، افزایش 40 تا 50 درصدی نسبت به PS5 Slim را نشان می‌دهد و خیلی از کاربران این سوال را مطرح کرده‌اند که با وجود قیمت‌های روز سخت‌افزار می‌توانند سراغ خرید یک PC جدید بروند و چرا باید آن را صرف خرید کنسول پلی استیشن 5 پرو کنند؟

همچنین زمانی که از خوانندگان IGN پرسیده شده که آیا معتقدند PS5 Pro با قیمت معقولی فروخته می‌شود، حدود 74 درصد از آن‌ها از مجموع 34,000 نفر شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفته‌اند که این کنسول «بسیار گران است». در این بخش نظرسنجی تنها 5 درصد اعلام کردند که معتقدند قیمت PS5 Pro «مناسب به‌نظر می‌رسد»، در حالی‌که 18.5 درصد نظرشان کمی متعادل‌تر بوده و گفته‌اند که این کنسول «کمی گران» است.

قیمت واقعی PS5 Pro می‌تواند تا دو برابر نسل قبل باشد


لازم به یادآوری است که 800 یورو قیمت کنسول دیجیتال تنها است. کسانی که می‌خواهند مجموعه کامل را داشته باشند، باید علاوه بر آن، دستگاه درایو دیسک (120 یورو) و پایه کنسول (30 یورو) را نیز خریداری کنند که مجموعاً به 950 یورو برای سخت‌افزار واقعی می‌رسد.

برای درک بهتر موضوع، باید گفت که در زمان راه‌اندازی PS5، تمام این عناصر در قیمت اولیه 499.99 یورو گنجانده شده بودند. بدین معنی که برای داشتن یک PS5 Pro فیزیکی، باید تقریباً دو برابر قیمت خرید PS5 را پرداخت کنید. با این وجود آیا بهبودهای فنی این کنسول (هرچقدر هم که نوآورانه باشند)، به تنهایی توجیه‌کننده قیمت اینچنین بالایی هستند؟ پاسخ این سوال هنوز مشخص نیست

این قیمت تاریخی برای یک کنسول بازی، به‌طور قطعی نشان می‌دهد که انحصار یک تولیدکننده در بازار هرگز به نفع بازی‌کنندگان نخواهد بود. شاید با کمی اغماض بتوان گفت که اکثر گیمرها در کشورهای دیگر نیز نظری هم‌راستا با مخاطبان IGN US دارند و فکر می‌کنند که PS5 Pro بسیار گران است. اگرچه این نظرسنجی‌ها بر مبنای روش علمی مطرح نشده‌اند، اما نشان می‌دهند که سونی هنوز کار زیادی برای قانع کردن طرفداران PlayStation جهت خرید کنسول قوی‌تر دارد. به‌طور کلی، سونی بازخوردهای گیمرها درباره قیمت را نادیده گرفته و حتی در بسیاری از مناطق قیمت‌ها را افزایش داده است.



در نهایت باید بگوییم که رونمایی از کنسول PS5 Pro به‌طور کلی با واکنش منفی مواجه شده که علت اصلی آن قیمت فروش بسیار بالا است. با توجه به بازخوردهای گیمرها، سونی باید با این وضعیت کنار بیاید اگر نمی‌خواهد دچار مشکلات بزرگ شود، بهتر است تجدید نظری در این زمینه بکند.

نظر شما در مورد قیمت PS5 Pro چیست؟

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره