نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

گزارش جدید اسپیدتست؛ بازگشت بی‌ثباتی به سرعت اینترنت ایران

منبع
سخت افزار
بروزرسانی
گزارش جدید اسپیدتست؛ بازگشت بی‌ثباتی به سرعت اینترنت ایران

سخت افزار/ گزارش جدید سامانه «اسپیدتست» (Speedtest) در ماه آگوست نشان می‌دهد که سرعت اینترنت موبایل ایران با کاهش نسبی همراه بوده و به دنبال آن، رتبه کشور در بخش مذکور سقوط کرده است. برای مطالعه ادامه گزارش ماه آگوست سال 2024 اسپیدتست همراه ما باشید.

ساعاتی پیش، اسپیدتست گزارش جامع خود از میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت کشورهای جهان در ماه آگوست (August) سال 2024 را منتشر کرد. طبق این گزارش، میانگین سرعت جهانی اینترنت موبایل در ماه فعلی معادل 55.80 مگابیت بر ثانیه و میانگین سرعت اینترنت ثابت معادل 93.99 مگابیت بر ثانیه بوده است. ما همچنین در ادامه متوجه شدیم تاخیر اینترنت ثابت جهانی به میزان 9 میلی‌ثانیه در ماه آگوست بوده است که تفاوتی با عدد تاخیر ماه جولای (July) ندارد.

در مقایسه با گزارش ماه جولای، می‌توان گفت که میانگین سرعت جهانی اینترنت تلفن همراه با کاهش مواجه بوده است (56.09 مگابیت بر ثانیه)؛ اما میانگین سرعت اینترنت ثابت با رشد 0.1 درصدی را تجربه کرده است (93.94 مگابیت بر ثانیه).


پیشتازی امارات در اینترنت جهانی؛ عملکرد ضعیف اینترنت کشور ترکمنستان
در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل در ماه آگوست، رتبه اول به کشور امارات متحده عربی با میانگین سرعت 398.51 مگابیت برثانیه رسیده است. گفتنی است در رتبه‌های دوم تا ششم به ترتیب کشورهای قطر (344.34 مگابیت برثانیه)، کویت (239.83 مگابیت برثانیه)، کُره جنوبی (141.23 مگابیت برثانیه)، هلند (133.44 مگابیت برثانیه) و دانمارک (130.05 مگابیت برثانیه) قرار دارند. این گزارش نشان می‌دهد که کشور امارات متحده عربی همچنان با قدرت به کار ارائه اینترنت پرسرعت موبایل ادامه می‌دهد. جابه‌جایی جایگاه هلند با دانمارک، از دیگر نکات قابل‌توجه گزارش ماه آگوست «اسپیدتست» محسوب می‌شود.

در بخش اینترنت ثابت، نیز امارات متحده عربی در صدر جدول دیده می‌شود. شهروندان در این کشور به‌طور متوسط به سرعت 297.62 مگابیت‌ برثانیه دسترسی دارند. رتبه دوم و سوم به‌ترتیب به کشورهای سنگاپور و هنگ‌کنگ با میانگین سرعت 297.57 و 280.00 مگابیت‌ برثانیه اختصاص دارند.

در ماه آگوست، کشور «ترکمنستان» ضعیف‌ترین و کُندترین اینترنت ثابت (3.53 مگابیت بر ثانیه) را به مردم خود ارائه می‌کند. این در حالی است که بدترین سرعت اینترنت موبایل همچنان به کشور «یمن» (7.91 مگابیت بر ثانیه) اختصاص دارد. به‌مانند گزارش ماه جولای، داده‌های اینترنت کشور «کوبا» در گزارش ماه مزبور ثبت نشده است.

بررسی وضعیت اینترنت ایران در ماه آگوست؛ بازگشت به سقوط!
بر اساس گزارش «اسپیدتست» برای آگوست 2024، سرعت اینترنت موبایل و اینترنت ثابت در ایران دوباره با افت نسبی همراه بوده است. این اُفت گرچه دوسویه عمل کرده و تاثیری مثبت روی رتبه ایران در بخش اینترنت ثابت گذاشته است. به بیان دقیق‌تر، سرعت اینترنت موبایل نیز از 37.41 مگابیت‌ برثانیه به 36.70 مگابیت‌ برثانیه (معادل 4.58 مگابایت بر ثانیه) رسیده است. اکنون رتبه ایران با 1 پله سقوط به جایگاه 70 (از 111 کشور) رسیده است.

از طرف دیگر، سرعت اینترنت ثابت در ایران از 14.95 مگابیت‌ برثانیه به 14.81 مگابیت‌ برثانیه (معادل 1.85 مگابایت بر ثانیه) تغییر یافته است. با این حال، اینترنت ثابت کشور با دو پله صعود به جایگاه 144 (از 161 کشور) در دنیا رسیده است.


امیدواری دولت جدید به مردم ایران؛ اینترنت کشور به‌زودی بهبود می‌یابد!
دکتر «مسعود پزشکیان»، رئیس‌جمهور جدید ایران در اولین جلسه مطبوعاتی خود به مسئله رفع فیلترینگ پرداخت. او در پاسخ به سوالی پیرامون بحران فیلترینگ و مسدودسازی اینترنت کشور گفت: «وزیر ارتباطات نیز در این جلسه حضور دارد، باید یک برنامه بنویسند و با شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی جلسه داریم؛ در تلاش هستیم هرچه سریع تر آن را برداریم».

«پزشکیان» مجدد تاکید کرد: «رفع فیلترینگ در دستور کار قرار دارد، امیدواریم چارچوب‌هایی که در رابطه با فیلترینگ هست را از میان برداریم». پیش‌تر، رئیس دولت چهاردهم مطرح کرده بود که وقوع فیلترینگ و در ادامه فروختن فیلترشکن معقول نیست. او معتقد است که فضای مجازی بر اساس صحبت‌های مقام معظم رهبری، باید قانونمند شود و طبق حکمرانی قانونمند، مردم استفاده آزادانه، سریع و مسئولانه‌ای از اینترنت داشته باشند.

نظر شما چیست؟ آیا دولت چهاردهم می‌تواند مسئله فیلترینگ را برای همیشه برطرف کند؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم