نماد آخرین خبر

وداع با ابزار قدیمی ویندوز؛ وردپد بالاخره با نسخه 24H2 از ویندوز ۱۱ حذف شد

منبع
زوميت
بروزرسانی
وداع با ابزار قدیمی ویندوز؛ وردپد بالاخره با نسخه 24H2 از ویندوز ۱۱ حذف شد

زومیت/ نرم‌افزار وردپد که از سال ۱۹۹۵ در همه‌ی نسخه‌های ویندوز حضور داشت، با انتشار آپدیت جدید ویندوز ۱۱ سرانجام از این سیستم‌عامل حذف شد.

مایکروسافت در ادامه‌ی حذف تدریجی قابلیت‌های قدیمی خود، حالا به سراغ وردپد (WordPad) رفته است. ویرایشگر متن رایگان ویندوز با آپدیت 24H2 سیستم‌عامل ویندوز ۱‍۱ به‌طور کامل حذف و مُهر پایانی بر روند کنارگذاشتن این نرم‌افزار زده شد.

وردپد که در سال ۱۹۹۵ به همراه ویندوز ۹۵ معرفی شد، به‌عنوان جایگزینی سبک‌تر برای مایکروسافت ورد عمل می‌کرد و راهی ساده برای ویرایش فایل‌های متنی و حتی نسل قدیمی اسناد ورد (با فرمت doc) به کاربران ارائه می‌داد. درحالی‌که وردپد هرگز به قدرت و قابلیت‌های ورد نمی‌رسید، اما برای کاربرانی که بدون‌ نصب نرم‌افزار اضافی به روشی سریع برای یادداشت‌برداری، ایجاد اسناد ساده یا ویرایش متن نیاز داشتند عالی بود.

به‌هرحال اهمیت وردپد در سال‌های اخیر کمرنگ شد. نرم‌افزارهای واژه‌پرداز با قابلیت‌های بیشتر، جایگزین‌های مبتنی‌بر ابر مانند Google Docs و توسعه‌ی مداوم مایکروسافت ورد، باعث شد وردپد کمتر و کمتر مورد استفاده قرار گیرد. مایکروسافت در سال ۲۰۲۲ وردپد را رسماً کنار گذاشت و نشان داد که دیگر آن را به‌طور فعال توسعه نمی‌دهد. اکنون با به‌روزرسانی 24H2 ویندوز ۱۱، این برنامه به‌طور کامل از سیستم‌عامل مذکور حذف شد و به‌بیان دیگر، کاربران دیگر وردپد را روی سیستم خود مشاهده نخواهند کرد.

مایکروسافت در بیانیه‌ی مرتبط با حذف وردپد توصیه می‌کند برای اسناد متنی doc و rtf از ورد و برای اسناد متن ساده مانند txt از ابزار Notepad استفاده کنید.

مایکروسافت همچنین اشاره می‌کند با هر نسخه‌ی جدید ویندوز، گاهی اوقات برخی قابلیت‌ها برای ساده‌سازی سیستم‌عامل یا جایگزینی با موارد مدرن‌تر حذف می‌شوند.

حذف وردپد از ویندوز احتمالاً برای بسیاری از کاربران چندان مهم به‌نظر نمی‌رسد زیرا برای اکثر افراد چندان کاربردی نبود. درواقع حذف وردپد گامی دیگر در ابتکار مایکروسافت برای ساده‌سازی ویندوز به‌شمار می‌رود.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره