نماد آخرین خبر

موتورولا هم هوش مصنوعی جمینای نانو را به گوشی‌هایش اضافه کرد

منبع
زوميت
بروزرسانی
موتورولا هم هوش مصنوعی جمینای نانو را به گوشی‌هایش اضافه کرد

زومیت/ طبق گزارشی جدید، به‌نظر می‌رسد مدل هوش مصنوعی جمانی نانو گوگل روی یکی از گوشی‌های موتورولا نیز دردسترس قرار دارد.

چت‌بات‌های هوش مصنوعی از مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) استفاده می‌کنند و این مدل‌ها برای اجرا روی گوشی‌های هوشمند بسیار حجیم هستند. گوشی‌ها امکان اجرای برخی مدل‌های زبانی بزرگ را دارند و درواقع نسخه‌هایی از مدل‌های محبوب به‌اندازه‌ای کوچک شده‌اند که می‌توان آن‌ها را به‌صورت آفلاین روی دستگاه‌های موبایل اجرا کرد. برای مثال، جمنای نانو نسخه‌ی بهینه‌سازی‌شده‌ی مدل هوش مصنوعی گوگل برای موبایل است و می‌توان آن را روی تعدادی از مدل‌های گوشی گوگل و گوشی سامسونگ و گوشی شیائومی یافت و ظاهراً موتورولا نیز قصد دارد به جمع این شرکت‌ها بپیوندد.

هفته‌ی گذشته خبری مبنی‌بر ارائه‌ی جمنای نانو برای شیائومی 14T پرو منتشر شد. اکنون طبق ادعای کاربری به نام Nhyphk در ایکس، گوشی موتورولا او نیز مدل هوش مصنوعی جمنای نانو را دریافت کرده است. وب‌سایت AndroidAuthority تأیید می‌کند که مدل مذکور روی موتورولا اج ۵۰ اولترا این دردسترس قرار دارد.

گوشی موتورولا اج ۵۰ اولترا کاربری که جمنای نانو را دریافت کرده است، به‌روزرسانی اپلیکیشن AICore را از گوگل پلی گرفته که آن را به نسخه‌ی 0.release.qc8635.670632439 ارتقا داده است. اپلیکیشن سیستمی AICore مسئولیت دانلود مدل جمنای نانو و ارائه‌ی API برای استفاده‌ی اپلیکیشن‌های دیگر را برعهده دارد.

Nhyphk پس از دانلود آپدیت AICore، اپلیکیشن Google Messages را باز و روی دکمه‌ی Magic Compose تپ کرد. با این کار دانلود مدل جمنای نانو به حجم تقریبی ۱٫۲۵ گیگابایت آغاز شد. در مرحله‌ی بعد با تأیید صفحه‌ی About در Magic Compose، این قابلیت به‌صورت آفلاین روی گوشی او اجرا شد.

Magic Compose قابلیتی در اپلیکیشن پیام‌های گوگل است که پاسخ‌های آماده‌ای را برای ارسال به مخاطبان کاربر پیشنهاد می‌دهد. این قابلیت پاسخ‌های پیشنهادی را با تحلیل ۲۰ پیام آخر در مکالمه تولید می‌کند. نکته‌ی مهم اینکه پیام‌های تولیدشده برای حفظ حریم‌خصوصی به‌صورت آفلاین تحلیل می‌شوند.

درحال‌حاضر غیر از Magic Compose، قابلیت دیگری در موتورولا اج ۵۰ اولترا وجود ندارد که به جمنای نانو وابسته باشد. گوگل به توسعه‌دهندگان وعده داده است تا با انتشار API مخصوصی به آن‌ها اجازه می‌دهد از جمنای نانو در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند؛ اما این API هنوز در حالت پیش‌نمایش خصوصی قرار دارد.

با اضافه‌شدن موتورولا اج ۵۰ اولترا، درحال‌حاضر ۱۴ گوشی اندرویدی پرچم‌دار وجود دارند که از مدل هوش مصنوعی جمنای نانو پشتیبانی می‌کنند. سری پیکسل ۸ گوگل، سری گلکسی S24 سامسونگ، گلکسی زد فلیپ ۶ سامسونگ، گلکسی زد فولد ۶ سامسونگ و شیائومی 14T پرو از جمنای نانو نسخه‌ی ۱٫۰ پشتیبانی می‌کنند؛ درحالی‌که کل سری پیکسل ۹ گوگل از نسخه‌ی چندوجهی جدیدتر جمنای نانو بهره می‌برند.

هنوز مشخص نیست آیا شیائومی 14T معمولی هم پشتیبانی از جمنای نانو را دریافت خواهد کرد یا خیر؛ اما می‌دانیم گوگل به‌طور جدی به‌دنبال ارائه‌ی آفلاین این مدل روی تعداد بیشتری از دستگاه‌های اندرویدی است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره