نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

آیا شارژرها واقعاً می‌توانند به گوشی آسیب بزنند؟

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
آیا شارژرها واقعاً می‌توانند به گوشی آسیب بزنند؟

دیجیاتو/ در این مطلب خواهیم گفت شارژرهای غیراستاندارد و بی‌نام‌ونشان چگونه می‌توانند به باتری و گوشی آسیب بزنند و استفاده از آن‌ها چه خطراتی دارد.

انتخاب شارژر مناسب برای گوشی جدید به‌خودی‌خود کار سختی است اما گزارش‌های منتشرشده درباره شارژرهای تقلبی که رنگ گوشی جدید سامسونگ گلکسی زد فولد ۶ را می‌کَنند، باعث شده استرس استفاده از شارژر غیراستاندارد بسیار زیاد شود اما آیا شارژر واقعاً می‌تواند به گوشی شما آسیب برساند؟ در ادامه، نظرات درست و نادرست درباره این موضوع را بررسی می‌کنیم تا پاسخ سؤالمان را پیدا کنیم.

آیا ادعای سامسونگ منطقی است؟
این اولین باری نیست که شارژکردن مشکلاتی را در دنیای گوشی‌های هوشمند ایجاد کرده است. شاید به یاد داشته باشید که مهندس گوگل، «بنسون لیونگ» (Benson Leung)، متوجه شد چندین کابل USB-C که در آمازون عرضه شده بودند، استانداردهای لازم را ندارند و استفاده از آن‌ها برای شارژ با توان بالا خطرناک است اما شاید از نظر سامسونگ علت کنده‌ شدن رنگ گلکسی زد فولد ۶، استفاده از «شارژرهای شخص ثالث ارت‌دار» نامناسب باشد. انداختن تقصیرات به گردن شارژر کمی غیرعادی و بسیار نگران‌کننده است.


استدلال سامسونگ منطقی است؟ ممکن است شارژر USB-C به‌درستی به پریز وصل نشود، تمام پین‌های ارت متصل‌ نشده یا شیلد (مغزی) کابل به شیلد شاسی وصل نشده باشد. اتصال ارت نادرست یا ناقص می‌تواند باعث شود جریان شارژ از مسیر دیگری مانند شاسی گوشی عبور کند. فقط سامسونگ می‌داند این جریان برای کنده‌ شدن رنگ گوشی‌های گلکسی زد فولد کافی است یا خیر؛ البته این مشکل ممکن است مربوط به اتصال ارت ضعیف گوشی نیز باشد.

البته شارژری با اتصال ارت نامناسب نیز هنگام بروز اتصال کوتاه، غیرایمن است. خطایی داخلی در شارژر می‌تواند منجر به شوک الکتریکی، آسیب به دستگاه درحال شارژ و حتی آتش‌سوزی شود؛ به‌خصوص در زمان شارژ با توان بالا. اگر چنین شارژرهای معیوبی در بازار وجود داشته باشند، مشکلات احتمالی استفاده از آن‌ها بسیار نگران‌کننده‌تر از کنده‌ شدن رنگ گوشی‌های گران‌قیمت سامسونگ است. خوشبختانه به نظر می‌رسد چنین مشکلات تولیدی در ساخت شارژرها کم اتفاق می‌افتند و دلیلی برای نگرانی برای استفاده از شارژرهای برندهای مطرح و بزرگ وجود ندارد.

آیا شارژ بیش‌ از حد می‌تواند به گوشی شما آسیب برساند؟

خطرات رایج استفاده از گوشی‌های هوشمند مدرن عبارت‌اند از: شارژ بیش‌ از حد، استفاده از شارژر غیراستاندارد یا شارژری که توان بالایی دارد. بااین‌اوصاف این نگرانی‌ها عمدتاً بی‌اساس هستند. اگر بخواهیم از نظر تئوری به قضیه نگاه کنیم، باید بگوییم اگر شارژر ولتاژ بیشتری از آستانه تحمل باتری یا مدار گوشی وارد آن کند، استفاده از آن باعث افزایش دمای گوشی، کاهش عمر باتری و احتمالاً مشکلات جدی شود اما گوشی‌های هوشمند برای جلوگیری از بروز این اتفاقات ویژگی‌های ایمنی زیادی دارند. البته ممکن است گاهی این ویژگی‌های ایمنی درست عمل نکنند!

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که فناوری‌های شارژ سریع، مانند USB Power Delivery که اپل، گوگل و سامسونگ از آن استفاده می‌کنند، نیازمند برقراری ارتباط دیجیتال موفق بین شارژر و دستگاه برای هماهنگی با یکدیگر در سطح توان قابل‌پشتیبانی هستند. توافق‌نکردن بر سر استفاده از یک پروتکل و سطح توان قابل‌پشتیبانی، شارژ شدن را در سطح پیش‌فرض آهسته می‌کند و خطر ولتاژ بیش‌ از حد را از بین می‌برد. 

دومین نکته مهم این است که دستگاه‌های مدرنی که از فناوری شارژ با توان بالا پشتیبانی می‌کنند، وضعیت داخلی باتری خود را مدام بررسی می‌کنند تا از ایمن بودن ولتاژ و دما در محدوده عملیاتی مطمئن شوند. به‌محض بروز مشکل، این دستگاه‌ها سطح کمتری از انرژی را با هم مبادله می‌کنند و برای خنک شدن به گوشی زمان می‌دهند.


پورت‌های USB-C گوشی‌های هوشمند در برابر تخلیه الکترواستاتیک و ولتاژ بیش‌ از حد ویژگی حفاظتی اختیاری دارند؛ گوشی‌ها به لطف این 2 ویژگی، در برابر اتصال‌های کوتاه‌ احتمالی و سایر آسیب‌های احتمالی که ممکن است بر اثر استفاده از پریز غیراستاندارد ایجاد شود، مصون می‌مانند. بیشتر گوشی‌های پرچم‌دار، حتی مدل‌های میان‌رده باید برخی ویژگی‌های محافظتی را داشته باشند اما به‌ندرت درباره این ویژگی‌ها بحث می‌شود.

شاید فناوری‌های شارژ سریع اختصاصی در برقراری ارتباط، حفاظت از ولتاژ بیش‌ از حد و سایر ویژگی‌های ایمنی کم‌وبیش قوی باشند؛ البته ممکن است شما هنگام استفاده از شارژرها تجربه متفاوتی داشته باشید؛ به‌ویژه هنگام انتخاب شارژرهای شخص ثالث که ادعا می‌کنند استاندارد شارژ اختصاصی مبهمی را پیاده‌ کرده‌اند. این موضوع به این معنا نیست که فناوری‌های شارژ سریع اختصاصی ایمن نیستند؛ موضوع این است که درمورد نحوه پیاده‌سازی استاندارد جهانی USB در محصولات آن‌ها اطلاعات بسیار کمی داریم.

ویژگی‌های شارژر استاندارد

متأسفانه هیچ تضمینی وجود ندارد که شارژری ۱۰۰ درصد بدون نقص باشد (به‌هرحال ممکن است حین تولید برخی شارژرها مشکلاتی رخ دهد) اما به‌طورکلی، استفاده از شارژرهای برندهای معروف مطمئن‌تر است. لوازم جانبی رسمی و تأییدشده گوشی‌های هوشمند همیشه امن‌ترین انتخاب هستند؛ زیرا شرکت‌های سازنده گوشی پروتکل‌های شارژ را به‌دقت با محصولات خود مطابقت می‌دهند و آزمایش می‌کنند. البته درصورت بروز مشکل به‌دلیل استفاده از شارژر، ناایمن بودن شارژرها می‌تواند قوی‌ترین دلیل برای شکایت و طرح ادعای جبران خسارت باشد. 

استفاده از شارژرهای شخص ثالث همیشه کمی پرخطرتر است اما اگر باید چند دستگاه را هم‌زمان شارژ کنید، تقریباً مجبور به خرید چنین شارژرهایی هستید. به‌طورکلی شارژرهای برندهای بزرگ مانند «انکر» (Anker) و «یوگیرین» (UGREEN) کیفیت بالایی دارند؛ زیرا به‌خوبی از محصولات USB Power Delivery پشتیبانی می‌کنند. انکر اخیراً تعدادی از پاوربانک‌هایش را به‌دلیل خطر آتش‌سوزی جمع‌آوری کرده است اما شرکت بزرگی مانند انکر می‌تواند چنین مشکلاتی را به‌سرعت برطرف کند.

 بهتر است از شارژرهای ارزان‌قیمت، بی‌نام‌ونشان یا محصولات برندهای جعلی استفاده نکنید؛ مخصوصاً اگر در کشورهایی تولید شده باشند که چندان بر کنترل کیفیت حساس نیستند. با خرید چنین محصولاتی نه‌فقط خطر استفاده از شارژری غیراستاندارد و بی‌کیفیت را پذیرفته‌اید، بلکه احتمال اینکه کشورهای سازنده آن‌ها این شارژرهای بی‌کیفیت را جمع‌ یا درمورد مشکلات این محصولات به مصرف‌کنندگان اطلاع‌رسانی کنند، کم است. ضرب‌المثل معروف «هرچقدر پول بدهی، همان‌قدر آش می‌خوری» در این موضوع کاملاً صدق می‌کند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر