نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موبایل و بازی

رکورد سرعت انتقال بی‌سیم اطلاعات شکسته شد؛ 10 هزار برابر سریع‌تر از 5G!

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
رکورد سرعت انتقال بی‌سیم اطلاعات شکسته شد؛ 10 هزار برابر سریع‌تر از 5G!

شهر سخت افزار/ پژوهشگران انگلیسی به تازگی توانسته‌اند با ترکیب دو فناوری متفاوت به سرعتی باورنکردنی در زمینه انتقال بی‌سیم اطلاعات دست یابند. در آزمایش‌های صورت گرفته آن‌ها توانسته به سرعت 938 گیگابیت در ثانیه برسند که رکورد جدیدی در زمینه سرعت انتقال بی‌سیم دیتا محسوب می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه کالج لندن (UCL) به تازگی توانسته‌اند به لطف ترکیب دو فناوری انتقال بی‌سیم اطلاعات، یک رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسانند. این رکوردشکنی که با ترکیب دو فناوری الکترونیک پرسرعت (High-Speed Electronics) و فوتونیک موج میلی‌متری (Millimeter Wave Photonics) به دست آمده است، به آن‌ها اجازه داده تا از طریق هوا اطلاعات مورد نظر خود را با سرعت 938 گیگابیت در ثانیه (Gbps) جابه‌جا کنند.

این رکورد جدید که بسیار نزدیک به یک ترابایت بر ثانیه (Tbps) است، معادل دانلود یک فیلم 30 گیگابایتی با کیفیت 4K Ultra HD در کسری از ثانیه (0.26 ثانیه) است.

برای مقایسه و درک بهتر این سرعت می‌توان به متوسط سرعت فناوری 5G در ایالات متحده اشاره کرد که چیزی بین 140 تا 230 مگابیت در ثانیه (Mbps) بوده و برای دانلود این فیلم به 17 تا 29 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.



نکته جالب آن است که این پژوهش در کشور انگلستان انجام شده است، جایی که متوسط سرعت اینترنت 5G تقریباً 100 مگابیت در ثانیه عنوان می‌شود، به این معنی که رکورد جدید پژوهشگران 9380 برابر سریع‌تر محسوب می‌شود.

پیشرفت فناوری انتقال بی‌سیم اطلاعات همچنان ادامه دارد
به گزارش Livescience، دانشمندان با ترکیب فناوری‌های رادیویی و نوری برای اولین بار به این مهم دست یافتند، دستاوردی که آنها را قادر می‌سازد از طول موج‌های فرکانس رادیویی (RF) تا 150 گیگاهرتز (GHz) بهره ببرند.

اکثر اتصالات 5G فعلی داده‌ها را در فرکانس‌های باریک زیر 6 گیگاهرتز انتقال می‌دهند. با این وجود، شلوغی بیش از حد این باندهای انتقال دیتا باعث شده که سرعت به دست آمده بسیار کمتر از حداکثر سرعت تئوری 5G یعنی 20 گیگابیت بر ثانیه باشد.

در مقابل، نسل ششم ارتباطات یا همان 6G قرار است فرکانس‌های بالاتری نسبت به باندهای باریک 5G را اشغال کرده و به شبکه‌های ارتباطی اجازه دهد تا به سرعت‌های بسیار بالاتری دست یابند. طبق اعلام انجمن جهانی تأمین‌کنندگان موبایل (GSA)، این باند‌ها شامل فرکانس‌های باند میانی بالایی (از 7 تا 24 گیگاهرتز) در کنار باندهای فرعی تراهرتز (حدود 90 تا 300 گیگاهرتز) هستند.


نظر شما در رابطه با این دستاورد جذاب در حوزه ارتباطات چیست؟

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر