نماد آخرین خبر

معرفی نمونه هایی از اینترنت اشیا با نگاهی رو به آینده

منبع
بروزرسانی
معرفی نمونه هایی از اینترنت اشیا با نگاهی رو به آینده
پلازا مگ/ امروزه استفاده از اينترنت اشيا رو به گسترش است. دستاوردهاي چنين فناوري‌هاي نويني که در ادامه به تعدادي از آن‌ها اشاره مي‌کنيم، هم مي‌تواند براي کاربران و هم کسب و کارهاي مختلف مفيد باشند. جالب است بدانيد تا سال 2020 تعداد دستگاه‌ها و گجت‌هاي متصل به اينترنت در واقع همان اينترنت اشيا به حدود 30 ميليارد دستگاه مي‌رسد. اين بخش نوين دنياي فناوري از ظرفيت بالايي برخوردار است که با اندکي خلاقيت مي‌توان دستاوردهاي هيجان‌انگيزتري را در اين زمينه خلق کرد و به نمايش گذاشت. درواقع با اندکي خلاقيت بيشتر مي‌توان اينترنت اشيا را بيشتر از گذشته وارد بازار فناوري کرد و شانس موفقيت کسب‌و‌کارها را ارتقا بخشيد. به‌عنوان مثال دکمه دش تايد که در ادامه بيشتر به آن مي‌پردازيم، اجازه خواهد داد تا کاربران تنها با يک ضربه بتوانند بسته‌هاي تايد را از آمازون سفارش دهند. درواقع اين ترفند باعث حفظ مشتري در بلندمدت خواهد شد. يا مثلا سرويس‌هاي اينترنتي اوبر با همکاري اسپاتيفاي توانستند فناوري آينده را وارد سيستم حمل و نقل کند. حالا با توجه به اينکه بحث اينترنت اشيا بسيار جديد و کاربردي است مي‌تواند بستري مناسب را براي افراد خلاق و کارآفرين جهت گسترش ايده‌هاي نو و همچين کسب و کارهاي حاضر ايجاد کند. ما در ادامه نمونه‌هايي در زمينه اينترنت اشيا به شما معرفي خواهيم کرد که باعث توسعه کسب‌و‌کارها شده‌اند. همچنين اين ابزارها در برخي نقاط جهان وارد زندگي بسيار از افراد شده‌اند و از اين رو مي‌توان به آينده اين نوع از فناوري‌هاي تازه‌نفس اميدوار بود. آمازون و تايد آمازون دش (Amazon Dash) گجتي جذاب و بسيار ساده است. درواقع اين گجت که بر روي ماشين لباسشويي تعبيه شده و به کمک واي فاي به اپليکيشن آمازون وصل مي‌شود؛ درنتيجه اين امکان را براي کاربران فراهم مي‌کند که تنها با يک ضربه، بتوانند بسته‌هاي تايد سفارش دهند. درواقع تايد به کمک چنين تکنولوژي توانسته است، وفاداري خود را به مشتريان افزايش دهد. همچنين از طرفي توانسته مشترياني را در راز مدت براي خود داشته باشد. همان‌طورکه مي‌دانيد در فروشگاه‌ها انواع مختلف پودرهاي لباسشويي مشاهده مي‌شود، اما وقتي چنين دکمه‌اي بر روي لباسشويي وصل باشد کاربر مسلما وقت خود را صرف انتخاب پورد لباسشويي ديگري نخواهد کرد. با زدن دکمه دش تايد بر روي لباسشويي پورد را سفارش داده تا به منزل وي ارسال شود. البته گفتني است که علاوه بر تايد شرکت‌هاي ديگري نيز از اين گجت ساده در جهت رسيدن به اهداف بيان شده، بهره‌مند هستند. Allon Solly بسياري از شرکت‌ها، معمولا از مشتريان خود درخواست مي‌کنند که بعد از خريد، تجربه خود را از محصول مورد نظر همراه به هشتگي مرتبط در پستي به ساير کاربران در توييتر معرفي کنند. البته کاربران چندان تمايلي به اين کار از خود نشان نخواهند داد. اما اگر همين مخاطبان بدانند که در ازاي اين کار امتيازي دريافت مي‌کنند، مسلما براي اين کار مشتاق‌تر خواهند بود. حالا در اقدامي جالب، اينترنت اشيا، استفاده از هشتگ‌هاي متنوع را براي کارهاي مختلف ساده کرده است. Allon Solly يک شرکت پوشاک هندي است. اين شرکت در يکي از مراکز تجاري شهر بنگلور در هند بيلبوردي نصب کرده است؛ اين بيلبورد تعاملي بوده و با سيستمي که در پشت آن نصب شده است کار مي‌کنند. همچنين 60 لباس هم در در اين بيلبورد قرار مي‌گيرد. روش کار اين چنين است که بعد از انتشار توييتي با هشتگ RainingSolly# توسط کاربر، لباس‌ها به لبه بيلبورد نزديک‌مي‌شوند و با توييت‌هاي بيشتر به پايين مي‌افتند. در اين لحظه نام کاربري که آخرين توييت مربوط به او بوده است در نمايشگر بيلبورد نشان داده مي‌شود و وي برنده لباس خواهد بود. در حقيقت Allon Solly توانسته است با خلاقيتي که به خرج داده، راهي منحصربه‌فرد براي تشويق کاربران به توييت کردن در مورد تجربه خريد خود، پيدا کند. در نتيجه اين شرکت توانسته است در سايه استفاده از بستر شبکه‌هاي اجتماعي و بيلبوردي که درواقع دستاورد اينترنت اشيا است، مشتريان خود را وفادار نگه دارد و از طرف ديگر مشتريان خود را افزايش دهد. نيوآ در نگاه اول، تبليغات چاپي و تکنولوژي اينترنت اشيا دو مقوله جدا از هم هستند. درواقع يکي از گذشته مي‌آيد و ديگري ديدي رو به آينده دارد. اما اگر با اندکي خلاقيت بتوان اين دو مقوله را با هم ترکيب کرد، احتمالا اتفاق خوبي خواهد افتاد؛ کاري که نيوآ انجام داده است. درواقع شرکت نيوآ کمپيني تبليغاتي در برزيل برپا کرد. نيوآ در برزيل در يک مجله دستبندهايي را تبليغ کرد که والدين مي‌توانستند آن‌ها را به مچ دست فرزندان خود ببندند. اين دستبندها به بهره‌مندي از قطعات مربوط به شناسايي محل به اپليکيشن نيوآ متصل بودند. درنتيجه والدين با استفاده از اين اپليکيشن مي‌توانستند از موقعيت مکاني فرزند خود تا فاصله‌اي مشخص با استفاده از اپليکيشن مربوطه، مطلع شوند. درواقع اگر کودکي که دستبند را به دست داشت از محدوده مشخص شده فراتر برود، اپليکيشن اين موضوع را به والدين اطلاع خواهد داد. گفتني است استفاده از اين دستاورد با استقبال زيادي در برزيل روبه‌رو شد که نشان از خلاقيت و تفکر رو به جلوي اين کمپاني دارد. اوبر و اسپاتيفاي اينترنت اشيا فرصتي فوق‌العاده را در اختيار کسب و کارهاي مختلف قرار مي‌دهد تا بتوانند گامي در راستاي استراتژي‌هاي بازيابي بردارند. حتما اسپاتيفاي و اوبر را مي‌شناسيد. اين دو شرکت هر کدام به نوبه خود عملکرد موفقيت‌آميزي داشته‌اند، اما با استفاده از تکنولوژي‌هاي نوين و بستر اينترنت توانستند با هم همکاري داشته باشند. اين همکاري نيز گامي نوين در راستاي بهره‌مندي از اينترنت اشيا بوده است که مي‌تواند تجربه سفري بهتر را براي کاربران رقم بزند. درواقع کاربران اکنون با استفاده از حساب خود در اسپاتيفاي به اپليکيشن اوبر متصل شوند و مي‌توانند تا هنگامي که در خودروهاي مربوط به اوبر حضور دارند آهنگ‌هاي مورد نظر خود را از اسپاتيفاي گوش دهند. اين همکاري در عين حال که ساده به نظر مي‌رسد باعث خواهد شد تا افرادي که از سرويس اوبر استفاده مي‌کنند، تجربه لذت بخش‌تري را براي خود رقم بزنند؛ درواقع اين مساله سبب وفاداري بيشتر مشتريان نيز خواهد شد. جنرال موتورز همان‌طور که در بالا هم اشاره کرديم، يکي از مزاياي استفاده از اينترنت اشيا در بازاريابي، اين است که مي‌توان مشتريان را وفادار نگه داشت. ديگر برندي که با استفاده از اين فناوري نوين گامي در اين عرصه برداشته، جنرال موتورز است. درواقع اين شرکت در سال 2017 پلتفرم جديدي را معرفي کرد. در بستر اين پلتفرم رانندگان مي‌توانند با استفاده از نمايشگر لمسي موجود در داشبورد خودرو، کارهايي مانند رزرو رستوران، پيداکردن نزديک‌ترين پمپ بنزين و کارهايي از اين دست را انجام دهند. هرچند ممکن است اين دستاورد چندان بزرگ نباشد، اما اين برند مطرح در زمينه خودروسازي با استفاده از امکانات موجود توانسته است راهي براي راحتي کار رانندگان ايجاد کند و درنتيجه محبوبيت خود را نزد مشتريان دوچندان سازد. والگرينز يکي از مشکلاتي که شايد مشتريان در فروشگاه‌هاي بزرگ با آن روبه‌رو شوند اين است که پيدا کردن برخي از محصولات کاري بس دشوار است. در اين راستا شرکت والگرينز (Walgreens) که يکي از بزرگ‌ترين فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي آمريکا به شمار مي‌رود، با همکاري شرکت Aisle411 اپليکيشني را جهت رفاه حال مشتريان ارائه داده است. اين اپليکيشن به مشتريان کمک مي‌کند تا آن‌ها بتوانند محصولات مختلف را در فروشگاه پيدا کنند. اپليکيشن مورد نظر در کنار اين امکان، باتوجه به سابقه خريد مشتري محصولات جديدي را در آن زمينه ارائه خواهد داد. با اين کار تجربه خريد را در نظر مشتريان آسان خواهد کرد و خريدي بي دردسر را براي آن‌ها خلق مي‌کند. جالب است، بدانيد که براساس بررسي‌هاي صورت گرفته در آمريکا، اپليکيشن والگرينز بعد از اپليکيشن‌هاي groupon و آمازون از نظر محبوبيت در رده سوم قرار دارد. همان‌طور که مشاهده مي‌شود مي‌توان علاوه بر ايده‌اي که اين فروشگاه استفاده کرد، شاهد پتانسيل‌هاي زيادي براي بکارگيري اينترنت اشيا در فروشگاه‌ها بود. با استفاده از اين دستاوردها مي‌توان مشتريان را تشويق کرد و تخفيف‌هاي فروشگاه را از اين طريق به اطلاع آن‌ها رساند؛ درنتيجه‌ي همه اين‌ها و استفاده از چنين بسترهايي، موفقيت کسب و کارها بيشتر خواهد شد. ايده‌هايي براي خلق آثاري در زمينه اينترنت اشيا حال اگر شما هم صاحب برند يا کسب و کاري باشيد مي‌توانيد با اندکي تفکر آينده‌نگرانه از بستر اينترنت براي توسعه کسب و کار خود استفاده کنيد. شايد هم بتوانيد دستاوردي در زمينه اينترنت اشيا داشته باشيد. در اين زمينه بهره‌گيري از پروژه‌هاي منبع باز DIY يا همان Do It Yourself مي‌تواند کمک‌کننده باشد. براي آشنايي با تعدادي از آن‌ها در ادامه ما را همراهي کنيد. ساعت زنگ‌دار براي اين پروژه نياز به يک رزبري پاي داريد. درواقع رزبري پاي رايانه‌اي کوچک و قابل برنامه‌ريزي است و افراد علاقه‌مند به حوزه الکترونيک و رايانه مي‌توانند با هر سطح دانشي به راحتي از آن استفاده کنند. شما با استفاده از يک رزبري پاي مي‌توانيد ساعت زنگ‌داري را تنظيم کنيد تا زمان آلارم آن براساس برنامه زماني قطار يا مترو باشد. درنتيجه اگر قطاري براي حرکت با تاخير مواجه شود يا برنامه زماني آن تغيير کند، پيام آن به شما نشان داده مي‌شود. همچنين امکان تنظيم نوع آلارم نيز براي شما ميسر خواهد بود. مي‎توانيد زنگ آن را موزيکي که مورد علاقه شما است انتخاب کنيد. مي‌توانيد با استفاده از آينه دو طرفه که پنلي را نمايش مي‌دهد و با کمک اجزايي ديگر، ابزاري بسازيد تا در زماني که به آينه نگاه مي‌کنيد از آب و هوا، اخبار و غيره مطلع شويد. درواقع اگر بتوانيد ارتباط مناسب را بين قطعات برقرار نماييد قادر خواهيد بود تا هر مورد ديگري که دوست داريد را در آينه هوشمند خود مشاهده کنيد. اگر خيلي مشتاق به انجام چنين پروژه‌اي هستيد يا دوست داريد اطلاعاتي را درباره آن کسب کنيد، مي‌توانيد از اين لينک کمک بگيريد. گياهان خود را از راه دور آبياري کنيد اگر جزو افرادي هستيد که اغلب آبياري گياهان خود را فراموش مي‌کنيد مي‌توانيد وسيله‌اي بسازيد تا با بررسي خاک نيازمندي گياه به آب را به شما اطلاع دهد. در اين زمينه اين لينک راهنمايي خوبي را به شما ارائه خواهد داد. ترموستات هوشمند يک ترموستات هوشمند از ديگر دستاوردهاي اينترنت اشيا است. اگر علاقه مند به ساخت دستگاهي اين چنين هستيد مي‌توانيد راهنمايي‌هاي لازم را از اين لينک بگيريد. جالب است بدانيد ساخت يک ترموستات هوشمند هزينه کمتري براي شما در پي خواهد داشت. از طرفي به کمک يک ترموستات هوشمند مي‌توانيد به راحتي دماي اتاق را اندازه‌گيري کنيد و آن را به آساني دماي دلخواه تغيير دهيد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره