نماد آخرین خبر

تهدید اپل به واقعیت تبدیل شد

منبع
ديجي کالا
بروزرسانی

ديجي کالا/ اواسط ماه آگوست (مرداد ماه) بود که اپل اعلام کرد اگر اپ «فورتنايت» (Fortnite) به رويه‌ي خودش در نقض قوانين «اپ استور» (َApp Store) ادامه دهد، اپل حساب توسعه دهنده‌ي «اپيک گيمز» (Epic Games) را از اپ استور حذف خواهد کرد. با گذشتن دو هفته از اين موضوع، اکنون شاهد به واقعيت تبديل شدن اين تهديد هستيم. با حذف حساب توسعه دهنده‌ي اپيک گيمز، اين شرکت ديگر نمي‌تواند به اين حساب دسترسي داشته باشد.

چند هفته‌‌ي گذشته بود، که جنگ ميان اپيک گيمز و اپل آغاز شد که در نهايت منجر به حذف بازي پرطرفدار فورتنايت از اپ استور شد. با وجود حذف فورتنايت از اپل استور، کاربران مي‌توانستند که از ديگر اپ‌هاي توسعه داده شده توسط اپيک گيمز مانند Battle Breakers و Infinity Blade Stickers استفاده کنند و اين اپ‌ها را از اپ استور دانلود کنند. با توجه به حذف شدن حساب توسعه دهنده‌ي اين شرکت از اپ استور، اکنون تمامي اپ‌هاي اين شرکت از اپ استور حذف شده‌اند.

بعد از حذف اکانت توسعه دهنده‌ي اپيک گيمز، زماني که عبارت اپيک گيمز را در اپ استور جست‌و‌جو کنيد هيچ يک از اپ‌هاي توسعه داده شده توسط اين شرکت را، مشاهده نخواهيد کرد. همچنين صفحه مربوط به حساب توسعه‌دهنده‌‌ي اپيک گيمز در اپ استور، خالي از اطلاعات است.

با وجود اينکه اپل حساب توسعه دهنده‌‌ي اپيک گيمز را از اپ استور حذف کرده است، ولي کاربراني که از قبل اپ فورتنايت را بر روي تلفن‌هاي همراه آيفون يا آيپد خود نصب کرده‌اند، مي‌توانند که به انجام اين بازي بپردازند. البته بايد بگوييم اين کاربران ديگر نمي‌توانند که به‌روز‌رساني‌هاي جديد اين اپ را دريافت کنند، به‌خصوص به‌روز‌رساني جديد اين بازي را که در آن شاهد ورود شخصيت‌هاي «مارول» (Marvel) به اين بازي هستيم.

در تاريخ سيزدهم آگوست (۲۳ مرداد ماه) شاهد نقض قوانين اپ استور توسط اپ فورتنايت بوديم. اپيک گيمز در اين تاريخ به جاي استفاده از سيستم پرداخت درون برنامه‌اي اپل، از سيستم پرداخت مستقيم خود در اين اپ استفاده کرد که باعث مي‌شد کاربران بتوانند به طور مستقيم خريد‌هاي درون برنامه‌اي خود را انجام دهند.

مدت کوتاهي بعد از اين اتفاق، اپيک گيمز شروع به اعتراض عليه سياست‌هاي اپل در اپ استور پرداخت. که اين اعتراض‌ها همراه با نقض قوانين اپ استور منجر به حذف اپ فورتنايت از اپ استور شد. اکنون دو شرکت اپل و اپيک گيمز اختلاف‌هاي خود با يکديگر را از طريق مراجع قضايي پيگيري مي‌کنند.

با آغاز شدن اين اختلاف‌ها، هنوز اپيک گيمز نمي‌خواهد که به رعايت قوانين اپل بپردازد و پرداخت درون برنامه‌اي مستقيم را از اپ فورتنايت حذف کند. اپل هم در برابر اين تصميم اپيک گيمز، اجازه‌ي منتشر شدن اپ فورتنايت را بر روي اپ استور را نمي‌دهد.

اپل در رابطه با اين موضوع به اپيک گيمز گفته‌ است در حالي که آن‌ها دعواي حقوقي خود را در دادگاه پيگيري مي‌کنند، اپيک گيمز مي‌تواند با حذف پرداخت مستقيم، باعث بازگشت اپ فورتنايت به اپ استور شود. البته اپيک گيمز اين درخواست اپل را رد کرده است.

در چند روز گذشته، شاهد ارسال ايميل‌هاي توسط اپيک گيمز به طرفداران اين بازي بر روي دستگاه‌هاي اپلي بوده‌ايم که به اين کاربران اعلام مي‌کرد، به دليل حذف شدن اپ فورتنايت از اپ استور، آن‌ها ديگر نمي‌توانند تا به‌روز‌رساني‌هاي جديد اين بازي را دريافت کنند.

اپيک گيمز در ايميل خود گفته بود که، حذف شدن اين اپ به دليل استفاده از روش پرداخت مستقيم در فورتنايت است که منجر به کاهش هزينه‌ي کاربران در زمان انجام اين خريد‌ها مي‌شد. در جبران اين حرکت انجام شده توسط اپيک گيمز، اپل هم رقيب اصلي فوتنايت يعني بازي PUBG را به شکل ويژ‌ه‌اي در اپ استور تبليغ مي‌کند.

ماشين‌ها به فورتنايت آمدند
اپل در ابتدا قصد داشته است تا هر دو حساب توسعه دهنده‌ي اپيک گيمز و «اپيک اينترنشنال» (Epic International) را  از اپ استور حذف کند. حساب اپيک اينترنشنال مرتبط با Unreal Engine شرکت اپيک است که توسعه دهندگان اپ‌هاي ديگر از آن استفاده مي‌کنند. قاضي که مسؤوليت رسيدگي به اين پرونده را بر عهده دارد با صادر کردن حکم موقتي مانع از انجام اين کار توسط اپل شده بود.

با اين وجود به نظر مي‌رسد که در نهايت اين قاضي نتوانسته است که جلوي اپل را در انجام اين کار بگيرد. اين قاضي به اپيک گيمز گفته بوده که با انجام کار‌هايي به صورت هدفمند باعث ايجاد شرايط موجود و نقص قوانين اپ استور شده است.


اپل بعد از حذف حساب توسعه دهنده‌ي اپيک گيمز از اپ استور با ابراز تأسف در رابطه با اين موضوع گفت:

«متأسفبم که مجبوريم حساب توسعه دهنده‌ي اپيک گيمز را از اپ استور حذف کنيم. ما سال‌هاست که با اين شرکت همکاري‌هاي زيادي را در زمينه‌‌ي معرفي اپ‌هاي جديد يا انجام به‌روزرساني‌ها داشته‌ايم. در زمان بررسي اختلاف‌ها در دادگاه، قاضي به اپيک گيمز توصيه کرده است که، تا زمان به نتيجه رسيدن اين دعواي حقوقي بايد از قوانين موجود در اپ استور پيروي کند. قوانيني که آن‌ها براي يک دهه است که از آن پيروي مي‌کنند، قبل از اينکه اين شرايط جديد را به وجود بياورند. اما آن‌ها علاوه‌بر نپذيرفتن اين موضوع، به‌روزرساني‌هايي را براي اپ فورتنايت منتشر کردند که منجر به نقض قوانين اپ استور شد. عادلانه نيست که توسعه‌دهندگان ديگر هم در زمان مشکل خوردن با اپل، پاي کاربران خود را به اين دعواي حقوقي باز کنند. ما اميدواريم که باز هم بتوانيم در آينده با اپيک گيمز همکاري داشته باشيم. اما متأسفانه بايد بگويم که انجام شدن اين همکاري امروز شدني نيست».


اپل گفته است که آن‌ها فقط حساب توسعه دهنده‌ي اپيک گيمز را حذف مي‌کنند و اين اتفاق بدليل اين است که اپيک گيمز با وجود بهره‌مندي از فرصت ۱۴ روزه براي رعايت مجدد قوانين، اين کار را انجام نداده است. اين فرايند استانداردي است که اپل براي تمامي توسعه‌دهندگاني که قوانين اپ استور را رعايت نکنند، انجام خواهد داد.

با اتفاق افتادن اين موضوع، اپيک گيمز ديگر نمي‌تواند که به ارائه‌ي اپ‌هايش يا به‌روزرساني آن‌ها از طريق اپ استور اقدام کند. همچنين کاربراني که هم اکنون اپ‌هاي اين شرکت را بر روي تلفن‌هاي همراه آيفون يا آيپد نصب کردند، هم نمي‌توانند که از پرداخت درون برنامه‌اي اين اپ‌ها استفاده کنند.

اپل گفته است که غير فعال کردن پرداخت درون برنامه‌اي در اين اپ‌ها باعث حفظ امنيت کاربران خواهد شد، چون که با منتشر شدن فصل جديد بازي فورتنايت کاربراني را که نسبت پرداخت درون برنامه اي در اين بازي اقدام کنند توسط اپيک گيمز به قسمت پشتيباني اپ استور فرستاده خواهند شد تا پول‌هاي پرداختي را پس بگيرند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم