نماد آخرین خبر

گلکسی تب S7 پلاس در برابر آیپد پرو ۲۰۲۰

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی

مجله ديجي کالا/ سامسونگ مدتي قبل از نسل جديد تبلت‌هاي پرچم‌دار خود رونمايي کرد که مطابق معمول در بين تبلت‌هاي اندرويدي حرف اول را مي‌زنند. از طرف ديگر ما با آيپد پرو ۲۰۲۰ مواجه هستيم که طرفداران پروپاقرص زيادي دارد. در اين مطلب دو تبلت گلکسي تب اس ۷ پلاس را با نسل جديد آيپد پرو مقايسه مي‌کنيم تا ببينيم کدام‌يک از آن‌ها بهتر مي‌توانند نظر کاربران را جلب کنند.

طراحي و نمايشگر
سامسونگ سال‌هاست که نمايشگرهاي امولد مي‌سازد و به همين خاطر کيفيت نمايشگرهاي سامسونگ روزبه‌روز بهتر مي‌شوند. نمايشگر گلکسي تب اس ۷ پلاس رنگ‌ها را به صورت جذابي نمايش مي‌دهد، رزولوشن بسيار بالايي دارد و از رفرش ريت ۱۲۰ هرتز پشتيباني مي‌کند که جذابيت نمايش انواع محتوا را دوچندان مي‌کند.

اپل براي نسل جديد آيپد پرو ترجيح داده بار ديگر از نمايشگر LCD استفاده کند. البته اين نمايشگر از لحاظ رنگ‌ها عملکرد خيلي خوبي دارد و در ضمن نبايد رفرش ريت ۱۲۰ هرتز آن را از قلم بيندازيم. اگرچه هر دو تبلت داراي تراکم حدود ۲۵۶ پيکسل در اينچ هستند، اما وقتي کنار يکديگر قرار مي‌گيرند گلکسي تب اس ۷ پلاس کمي شفاف‌تر به نظر مي‌رسد که احتمالا اين موضوع به نسبت کنتراست عالي نمايشگر امولد آن برمي‌گردد.

براي خريد هر دو آن‌ها از لحاظ اندازه حق انتخاب داريد و سامسونگ مدل ۱۱ اينچي گلکسي تب اس ۷ و مدل ۱۲.۴ اينچي گلکسي تب اس ۷ پلاس را روانهٔ بازار کرده که مهم‌ترين تفاوت آن‌ها در زمينهٔ نمايشگر LCD و امولد است. از طرف ديگر براي خريد آيپد پرو از بين مدل‌هاي ۱۱ و ۱۲.۹ اينچي مي‌توانيد دست به انتخاب بزنيد.

از ديگر تفاوت‌ها بايد به نسبت نمايشگر اشاره کنيم که اين رقم براي تبلت‌هاي گلکسي تب اس ۷ به ۱۶:۱۰ مي‌رسد و مدل‌هاي آيپد پرو از نسبت تصوير ۱۴.۳:۱۰ بهره مي‌برند؛ به زبان ساده نمايشگر تبلت‌هاي اس ۷ کشيده‌تر هستند. چنين مشخصه‌اي براي تماشاي فيلم و سريال عالي است اما اگر در حالت افقي بخواهيد تايپ کنيد، آيپد پرو تجربه کاربري بهتري را رقم مي‌زند.

از لحاظ طراحي براي هر دو تبلت با لبه‌هاي تخت و ظاهر مدرني سروکار داريم که در عين بزرگ بودن، بسيار باريک و سبک محسوب مي‌شوند. همچنين بايد به حاشيه‌هاي يکدست اطراف نمايشگر اشاره کنيم که چندان ضخيم نيستند ولي در هر صورت هنگام در دست گرفتن اين تبلت‌ها مي‌توانيد انگشت‌هاي خود را بر روي آن‌ها قرار دهيد تا تصادفا به نمايشگر برخورد نکنند.

حسگر اثر انگشت در برابر فيس آي‌دي
گلکسي تب اس ۷ پلاس از حسگر اثر انگشت زير نمايشگر بهره مي‌برد ولي از سيستم تشخيص چهره هم پشتيباني مي‌کند که البته استفاده از آن به دليل ضعف‌هاي امنيتي معمولا توصيه نمي‌شود. اين حسگر مطابق انتظار عملکرد مناسبي دارد و به سرعت تبلت موردنظر را آنلاک مي‌کند. اگرچه بايد خاطرنشان کنيم مدل استاندارد تب اس ۷ مجهز به حسگر اثر انگشت فيزيکي است.

از طرف ديگر نسل جديد آيپد پرو مبتني بر سيستم تشخيص چهره فيس آي‌دي است که چند سالي است گوشي‌هاي آيفون از آن بهره مي‌برند. اين سيستم دقت و سرعت زيادي دارد ولي استفاده از آن با يک تبلت شايد تجربه عجيبي باشد. زيرا گاهي اوقات زاويه تبلت مناسب نيست يا در فاصله دورتر از حد معمول با چهره قرار دارد.

اپل پنسل در برابر قلم S Pen
سامسونگ سال‌هاست که مشغول توسعه قلم S Pen است و به همين خاطر اين قلم حالا از امکانات قابل توجهي بهره مي‌برد. با خريد تبلت‌هاي گلکسي اس ۷ در جعبه آن‌ها قلم S Pen هم قرار دارد که مي‌توانيد از آن بهره ببريد. اين قلم بسيار خوش‌دست است و به لطف اتصال بلوتوث مي‌توانيد با آن کارهاي بيشتري مانند فشردن دکمه شاتر براي عکاسي انجام دهيد.

در پنل پشتي تبلت‌هاي گلکسي تب اس ۷ چند پين مغناطيسي براي اتصال قلم و شارژ کردن آن وجود دارد و همچنين در سمت راست نمايشگر هم مي‌توانيد آن را قرار دهيد تا هنگام کار دسترسي راحتي به قلم داشته باشيد. ميزان تاخير اين قلم در گلکسي تب اس ۷ پلاس فقط ۹ ميلي‌ثانيه است که تجربه استفاده از آن را بسيار جذاب‌تر مي‌کند. البته براي مدل استاندارد اين تبلت بايد به تاخير ۲۶ ميلي‌ثانيه بسنده کنيد.

از طرف ديگر اپل پنسل هم حرف زيادي براي گفتن دارد و بسياري از کاربران طرفدار استفاده از آن هستند. اين قلم را فقط مي‌توانيد بر روي نوار مغناطيسي سمت راست نمايشگر قرار دهيد که با اين کار شارژ هم مي‌شود. برخلاف S Pen، اپل پنسل براي کار کردن نياز به شارژ دارد ولي S Pen فقط صرفا براي فرمان‌هاي حرکتي از راه دور نياز به شارژ دارد. در ضمن بايد خاطرنشان کنيم کاربران آيپد پرو بايد اپل پنسل را جداگانه خريداري کنند.

اسپيکرها و دوربين‌ها
در بدنه هر دو تبلت ۴ اسپيکر تعبيه شده و به همين خاطر از اين نظر حرف زيادي براي گفتن دارند. اما کدام‌يک از آن‌ها برنده اين نبرد هستند؟ در اين زمينه آيپد پرو برنده مي‌شود. اگرچه گلکسي تب اس ۷ پلاس سه تنظيم مختلف براي Dolby Atmos ارائه مي‌دهد و داراي اکولايزر مستقل است اما هرچقدر هم اين تنظيمات تغيير پيدا کنند، در نهايت آيپد پرو بدون نياز به اين تغييرات کيفيت صداي بهتري دارد.


از نظر دوربين، تبلت‌هاي گلکسي تب اس ۷ از دوربين سلفي ۸ مگاپيکسلي بهره مي‌برند و آيپد پرو مجهز به دوربين سلفي ۱۰ مگاپيکسلي است. روي هم رفته مي‌توان گفت دوربين سلفي آيپد پرو براي عکس‌هاي سلفي و تماس‌هاي ويديويي کيفيت بهتري دارد.

در پنل پشتي آيپد پرو دوربين اصلي ۱۲ مگاپيکسلي، اولترا وايد ۱۰ مگاپيکسلي و سنسور LiDAR ديده مي‌شود که عمدتا براي بهبود اپليکيشن‌هاي واقعيت افزوده مورد استفاده قرار مي‌گيرد. تبلت‌هاي گلکسي تب اس ۷ هم مجهز به دوربين اصلي ۱۳ مگاپيکسلي و اولترا وايد ۵ مگاپيکسلي هستند.

روي هم رفته اين دو تبلت از نظر دوربين مشکل خاصي ندارند و قرار هم نيست کيفيت دوربين اين تبلت‌ها هم‌تراز گوشي‌هاي پرچم‌دار باشد زيرا کمتر کسي مرتبا با تبلت خود عکاسي مي‌کند. در ادامه مي‌توانيد نمونه عکس‌هاي گرفته شده با اين دو تبلت را مشاهده کنيد.

نرم‌افزار
هر دو اين تبلت‌ها نمايشگرهاي بسيار بزرگي دارند و به همين خاطر مطمئنا بسياري از کاربران خواستار ارائهٔ ويژگي‌هاي مفيد مربوط به چند وظيفگي هستند. خوشبختانه هر دو آن‌ها در اين زمينه از ويژگي‌هاي خوبي بهره مي‌برند.

زماني که يک اپليکيشن را در گلکسي تب اس ۷ پلاس باز مي‌کنيد، مي‌توانيد از بخش کناري سوايپ کنيد تا بتوانيد به اپليکيشن‌هاي مورد علاقه خود دسترسي داشته باشيد. اگر بر روي آن‌ها ضربه بزنيد به طور کامل اجرا مي‌شوند يا اينکه مي‌توانيد انگشت خود را بر روي آن‌ها نگه داريد و آن‌ها را بکشانيد تا به‌صورت پنجره‌اي يا در حالت split-screen (تقسيم نمايشگر به چند بخش) اجرا شوند.

يکي ديگر از مشخصه‌هاي مهم گلکسي تب اس ۷ پلاس حالت DeX است. براي بهره‌گيري از اين قابليت نيازي به مانيتور يا تلويزيون نداريد و به راحتي مي‌توانيد خود تبلت را به نوعي کامپيوتر دسکتاپ تبديل کنيد. با اين کار اپليکيشن‌ها در پنجره‌ها باز مي‌شوند و اگر مي‌خواهيد چند کار را به صورت همزمان انجام دهيد، احتمالا اين مشخصه مي‌تواند نظر شما را جلب کند.

متاسفانه بسياري از اپليکيشن‌هاي ثالث در اين محيط به خوبي اجرا نمي‌شوند ولي در کل براي انجام کارهاي ساده يا مثلا بررسي چندين نوشته به طور همزمان، مشخصه ايدئالي محسوب مي‌شود.

از طرف ديگر، iPadOS هم در زمينهٔ چندوظيفگي حرف زيادي براي گفتن دارد و به‌عنوان مثال مي‌توانيم به داک آيپد اشاره کنيم به کاربران اجازه مي‌دهد به راحتي اپليکيشن‌هاي مختلف را در پنجره‌ها باز کنند. همچنين نبايد مشخصه تصوير در تصوير را از قلم بيندازيم.

يکي از مهم‌ترين نکات قوت محصولات اپل، يکپارچگي زياد آن‌ها با ديگر محصولات اين شرکت است. يک آيپد به راحتي مي‌تواند به‌عنوان نمايشگر ثانويه کامپيوتر مک انجام وظيفه کند. همچنين به لطف ايردراپ به راحتي مي‌توانيد فايل‌هاي مختلفي را بين گجت‌هاي اپل منتقل کنيد.

روي هم رفته قابليت‌هاي چندوظيفگي گلکسي تب اس ۷ پلاس انعطاف بيشتري دارد ولي از طرف ديگر گاهي اوقات تجربه کاربري جذابي را رقم نمي‌زند. آيپد پرو از انيميشن‌ها و زرق‌وبرق جذاب‌تري بهره مي‌برد ولي امکانات چندوظيفگي آن تا حدي محدود به حساب مي‌آيد. اما در هر صورت هر دو تبلت براي امکانات چندوظيفگي حرف زيادي براي گفتن دارند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره