logo

۲۰۲۱؛ سالی پرهیجان برای مایکروسافت و ویندوز

منبع
زوميت
بروزرسانی

زوميت/ اخبار و شايعات حاکي از آن است که سال ۲۰۲۱ براي مايکروسافت و ويندوز سال بزرگ و پرهيجاني باشد. گويا قرار است ويندوز سرانجام با ظاهري جذاب‌تر و جديدتر به‌روزرساني شود و دنياي بزرگي از اپليکيشن‌ها دردسترس کاربران قرار گيرد.
   
سال ۲۰۲۰، براي مايکروسافت قرار بود سال مهمي باشد. براي مثال، پي‌سي‌هاي تاشو با دو نمايشگر مجزا و نسل بعدي سيستم‌عامل ويندوز موسوم به ويندوز ۱۰ ايکس Windows 10X در دستورکار اين شرکت قرار داشت؛ اما همه‌گيري کرونا ضربه‌ي سختي به صنعت کامپيوتر در دنيا وارد کرد و برنامه‌هاي هيجان‌انگيز مايکروسافت به‌تأخير افتاد. مايکروسافت در سالي که رو‌به‌اتمام است، توجه‌اش را روي موضوعاتي متمرکز کرد که در دوران همه‌گيري جهاني اهميت داشتند؛ مانند توسعه‌ي مايکروسافت تيمز (Microsoft Teams) و مايکروسافت 365 و دستگاه‌هاي مقرون‌به‌صرفه‌ي سرفيس، از‌جمله سرفيس لپ‌تاپ گو Surface Laptop Go. 

بدين‌ترتيب، امسال هم براي ويندوز سال کسالت‌باري بود؛ مخصوصا وقتي در همين سال، اپل سيستم‌عامل ايکس را پس از تقريبا بيست سال بازنشسته و سيستم‌عاملي جديد به نام بيگ سر (Big Sur) رونمايي کرد. اين در حالي بود که به‌روزرساني‌هاي ويندوز ۱۰ مايکروسافت در سال ۲۰۲۰، تنها به رفع باگ‌هاي کوچک و اضافه‌کردن قابليت‌هاي جزئي محدود مي‌شد.  باوجوداين، سال ۲۰۲۱ مي‌تواند سال هيجان‌انگيزي براي مايکروسافت و ويندوز باشد. طبق برخي گزارش‌ها و شايعه‌ها، اتفاق‌هاي مهمي در راه است که مي‌تواند کاربران را به آينده‌ي ويندوز در سال پيش‌ رو خوش‌بين کند. 

پانوس پاناي در رأس امور
جابه‌جايي افراد و سِمَت‌ها در سازمان‌ها به‌ندرت دليلي براي خوشحالي است؛ اما وقتي پاي مدير کاريزماتيکي، چون پاناس پاناي به‌ميان مي‌آيد، داستان به‌مراتب جذاب‌تر مي‌شود. تا همين چند وقت پيش، ويندوز و سرفيس دو واحد جدا در مايکروسافت بودند و مديران اين دو تيم رويکردهاي بسيار متفاوتي به توسعه‌ي محصولاتشان داشتند. پاناي، مدير محصولات ماجراجويانه و مصرف‌کننده‌محور سرفيس‌، قطب مخالف مديريت محافظه‌کارانه‌تر ويندوز به‌حساب مي‌آمد. تا اينکه در فوريه ۲۰۲۰، مايکروسافت پاناي را سرپرست تيم جديدي کرد که هر دو بخش ويندوز و سرفيس را با عنوان Windows + Devices دربر مي‌گرفت.  

حال که پاناي در رأس تيم جديد قرار گرفته است، مي‌توان اميدوار بود ويندوز دوباره به دوران هيجان‌انگيز و پرشور‌و‌حال خود بازگردد. اگرچه بسياري از تغييرات بزرگ هنوز به مرحله‌ي اجرايي نرسيده، برخي از آن‌ها به‌لطف اقدامات پاناي هم‌اکنون درحال اجرا است. پاناي و تيمش تغييرات پشت‌صحنه‌ي بزرگي در ويندوز ايجاد کرده‌اند؛ از‌جمله به‌روزرساني برنامه‌ي آزمايشي ويندوز موسوم به Windows Insider که به ميليون‌ها کاربر داوطلب امکان مي‌دهد کدهاي درحال‌توسعه‌ي مايکروسافت را آزمايش کنند. پيش‌تر، کاربران فقط مي‌توانستند قابليت‌هاي جديدي را آزمايش کنند که قرار بود در نسخه‌ي جديد ويندوز عرضه شود. 

همچنين، مايکروسافت قابليت Windows Feature Experience Pack را رونمايي کرد که اجازه مي‌دهد قابليت‌هاي جديد ويندوز بدون نياز به دانلود کامل نسخه‌ي به‌روزرساني سيستم‌عامل، به اينسايدر اضافه شود. شايد اين‌ها تغييرات کوچکي به‌نظر برسد؛ اما راه را براي سالي پرهيجان باز کرده است. حال که پاناي در رأس امور است، مي‌توان اميدوار بود که روحيه‌ي پر‌شور و ريسک‌پذير او مايکروسافت را از پوسته‌ي ملال‌انگيزش بيرون آورد. 

ظاهري جديد براي ويندوز 
طبق بسياري از گزارش‌ها و شايعه‌ها، سال ۲۰۲۱ به‌نظر مي‌رسد سالي باشد که مايکروسافت سرانجام در شکل و ظاهر ويندوز تغييرات اساسي ايجاد کند. از قرار معلوم، بسياري از بخش‌هاي اصلي ويندوز که از زمان انتشار ويندوز ۱۰ تغيير چنداني نکرده‌اند، مانند منو استارت (Start Menu)، نوار‌وظيفه (Task Bar)، مرکز عمليات (Action Center) و حتي جست‌وجوگر فايل (File Explorer)، قرار است در به‌روزرساني بزرگ ويندوز ظاهر جديدي پيدا کنند. 

البته بهار ۲۰۲۱ مانند به‌روزرساني اکتبر امسال، تنها به‌روزرساني جزئي‌تر ويندوز را شامل مي‌شود و براي به‌روزرساني اصلي ويندوز ۱۰، بايد تا فصل پاييز منتظر بود. برخي شايعه‌ها حاکي از آن است که اين به‌روزرساني با عنوان کبالت Cobalt عرضه خواهد شد و با پروژه‌ي سان ولي (Sun Valley) تغييرات مهمي در طراحي معرفي خواهد کرد. 

مايکروسافت سرانجام در سال ۲۰۲۱ در ظاهر ويندوز تغييرات اساسي ايجاد مي‌کند
مايکروسافت اميدوار است طراحي جديد سان ولي ظاهر ويندوز را مانند سيستم‌عامل‌هايي چون مک و کروم و آيپد مدرن و نوآوارنه کند. سيستم‌عامل‌هاي يادشده تغييرات بزرگي در طراحي اعمال کرده‌اند؛ درحالي‌که ويندوز ۱۰ عمدتا بدون تغيير بوده است. برخي از اين تغييرات جديد را اوايل سال ۲۰۲۰ در ويندوز 10X مشاهده کرديم؛ اما عرضه‌ي اين نسخه از آن روز تاکنون به‌تأخير افتاده است.

به‌روزرساني ويندوز در پاييز ۲۰۲۱ اين نويد را مي‌دهد که مايکروسافت سرانجام بخش نرم‌افزاري‌اش را هم‌پاي بخش سخت‌افزاري جلو ببرد. از‌جمله تغييراتي که در اين به‌روزرساني خواهيم ديد، لمس‌پسندترشدن طراحي منو استارت و مرکز عمليات و بهبود تجربه‌ي کاربري در حالت تبلت ويندوز خواهد بود. مي‌توان گفت ويندوز در اين به‌روزرساني سرانجام به ظاهر جديدي خواهد رسيد که مدت‌ها است به آن نياز دارد. 

حل مشکل اپليکيشن‌ها
برخي تغييراتي که قرار است در سال ۲۰۲۱ در ويندوز ايجاد شود، از طراحي ظاهري فراتر مي‌رود و مشکلات مربوط به اپليکيشن‌هاي ويندوز را حل مي‌کند. مايکروسافت قرار است اپليکيشن‌هاي اندرويد را به محيط ويندوز بياورد. اين پروژه مدت‌ها است که در دست کار قرار دارد و گام بزرگي براي حل نبود اپليکيشن‌هاي موبايل در اکوسيستم مايکروسافت خواهد بود. 

در گذشته، مايکروسافت تلاش کرده بود توسعه‌دهندگان را به‌سمت طراحي اپليکيشن براي پلتفرم يکپارچه‌ ويندوز (UWP) و حتي به‌تازگي به‌سمت وب‌اپليکيشن‌هاي‌پيش رونده (PWA) سوق دهد؛ اما بعيد است اين پلتفرم بتواند به محبوبيت اپ‌استور اپل در سيستم‌عامل آي او اس يا مک او اس برسد. آن‌طور‌که از شايعات مشخص است، مايکروسافت براي حل اين مشکل مي‌خواهد اپليکيشن‌هاي اندرويد گوگل را به مايکروسافت استور اضافه کند. 


مايکروسافت قرار است اپليکيشن‌هاي اندرويد را به محيط ويندوز بياورد
به‌گفته‌ي Windows Central، پروژه‌ي Project Latte مايکروسافت راه‌حل نرم‌افزاري جديدي است که به توسعه‌دهنگان اپليکيشن اجازه مي‌دهد بدون ايجاد تغيير در کدها، اپليکيشن‌هاي اندرويدي خود را در محيط ويندوز اجرا کنند. اين پروژه ظاهرا براي رونمايي در سال ۲۰۲۱ در دست کار است و احتمالا با تغييراتي در زيرسيستم لينوکس راه‌اندازي خواهد شد. توسعه‌دهندگان فقط کافي است اپليکيشن‌هايشان را به‌ صورت فايل MSIX در مايکروسافت استور قرار دهند؛ اگرچه هنوز مشخص نيست اپليکيشن‌هاي نيازمند به خدمات گوگل پلي (Google Play Services) قرار است چگونه در اين پلتفرم اجرا شوند.

بي‌شک با راه‌اندازي Project Latte، مايکروسافت مسير را براي توسعه‌دهندگان اپليکيشن هموارتر خواهد کرد؛ چرا‌که لازم نيست کدهاي اپليکيشن‌هاي اندرويدي‌شان را براي اجرا در محيط ويندوز تغيير دهند و اين يعني تبلت‌هاي ويندوزي، مانند Surface Go 2، به‌دليل دسترسي به کتابخانه‌ي بزرگ و جديدي از اپليکيشن‌هاي اندرويدي، مي‌توانند گزينه‌ي هيجان‌انگيزي براي کاربران باشند. 

مشکل ديگري که قرار است در به‌روزرساني بزرگ ويندوز برطرف شود، به پشتيباني از اپليکيشن‌هاي ۶۴ بيتي در ويندوز ۱۰ آرم سرفيس پرو ايکس مربوط است. اين پردازنده فقط مي‌تواند اپليکيشن‌هاي ۳۲بيتي را اجرا کند که بسياري از توسعه‌دهندگان ديگر برايش کد نمي‌نويسند. اخبار حاکي از آن است که مايکروسافت مشغول کار روي اپليکيشن‌هاي ۶۴ بيتي براي ويندوز ۱۰ آرم است و بدين‌ترتيب، خريد سرفيس پرو ايکس انتخاب جذاب‌تر و معقولانه‌تري براي کاربران خواهد بود.

نرم‌افزارهايي مانند فوتوشاپ يا حتي برنامه‌هاي طراحي و مهندسي سرانجام مي‌توانند در اين کامپيوتر اجرا شوند که با تراشه‌ي سفارشي آرم مايکروسافت موسوم به SQ2 کار مي‌کند. اين دقيقا همان کاري است که اپل با مک‌هاي مجهز به تراشه‌ي M1 انجام داده است: بهينه‌سازي و اطمينان از اجراي بدون مشکل تمام اپليکيشن‌ها روي دستگاه. 

ري‌بوت ويندوز ۱۰ ايکس
اواخر سال ۲۰۱۹، مايکروسافت درکنار گوشي تاشو سرفيس دوئو Surface Duo، ويندوز ۱۰ ايکس و پي‌سي مجهز به نمايشگر دوگانه به‌نام سرفيس نئو (Surface Neo) را معرفي کرد. برنامه اين بود که دوئو و نئو امسال همراه ‌با پي‌سي‌هاي دو‌نمايشگره‌ي مجزاي ساخت دل و ديگر سازندگان لپ‌تاپ عرضه شوند؛ اما همه‌گيري کرونا اين برنامه‌ريزي را به‌هم ريخت و حالا قرار است نسخه‌ي ري‌بوت ويندوز ۱۰ ايکس در سال ۲۰۲۱ عرضه شود. 

شايعات حاکي از آن است که در سال ۲۰۲۱، دو نوع متفاوت از ويندوز روانه‌ي بازار خواهد شد: يکي ري‌بوت ويندوز ۱۰ ايکس است که روي لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌هاي جديدي از پيش نصب شده است که مايکروسافت و شرکايش مي‌فروشند و ديگري نسخه‌هاي عادي ويندوز ۱۰ است که روي همه‌ي لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌هاي موجود نصب خواهد شد. 

نسخه‌ي ري‌بوت ويندوز ۱۰ ايکس هم روي دستگاه‌هاي دو‌نمايشگره و هم پي‌سي‌هاي سبک‌ اجرا مي‌شود
اين نسخه‌ي ري‌بوت‌شده‌ي ويندوز ۱۰ ايکس ديگر فقط براي دستگاه‌هاي دو‌نمايشگره طراحي نشده است که ابتدا هدف مايکروسافت بود؛ بلکه پي‌سي‌هاي سبک‌ را نيز شامل مي‌شود. اين کار مايکروسافت مشابه سيستم‌عامل کروم ChromeOS است که هم روي کروم‌بوک‌هاي ارزان و مقرون‌به‌صرفه و هم براي پرچم‌داراني مانند لپ‌تاپ گوگل پيکسل بوک گو يا پيکسل بوک نصب شده است.  

ويندوز ۱۰ ايکس هنگام عرضه از اپليکيشن‌هاي کلاسيک ويندوز ۳۲ بيتي يا ۶۴ بيتي پشتيباني نخواهد کرد. درعوض، طوري طراحي شده است تا سبک و متکي به مايکروسافت استور باشد. به‌گفته‌ي Windows Central، مايکروسافت مشغول کار روي سرويس Cloud PC است تا اين مشکل را برطرف کند. 

اين قابليت جديد به کاربران پي‌سي‌هاي اقتصادي و پايين‌رده اجازه مي‌دهد تا اپليکيشن‌هاي مدنظر خود را از اينترنت و سرورهاي مايکروسافت روي پي‌سي استريم کنند. در عصر محبوبيت آيپدها، اين قابليت مسير جديدي در‌برابر ويندوز قرار خواهد داد؛ چرا‌که براي اجراي اين اپليکيشن‌ها به داشتن پي‌سي‌هاي قدرتمند و پرچم‌دار نيازي نيست. تنها کافي است مانند استريم‌کردن سريال، اين اپليکيشن‌ها را از فضاي ابري روي کامپيوتر اجرا کرد. 

نتيجه‌گيري 
سال ۲۰۲۱، بدون شک سال بزرگي براي مايکروسافت خواهد بود. اگرچه بسياري از آنچه در اين مقاله به آن اشاره شد، در‌حال‌حاضر در حد شايعه است، به‌احتمال زياد حقيقت داشته باشند. در سال پيش رو، نه‌تنها قرار است با شکل جديدي از ويندوز ۱۰ روبه‌رو شويم؛ بلکه طراحي تازه‌اي هم از ويندوز ۱۰ ايکس و دستگاه‌هاي ويندوزي مقرون‌به‌صرفه خواهيم ديد. 

اين‌ها ويژگي‌هايي است که کاربران امسال به‌شدت به آن نياز داشتند؛ اما همه‌گيري کرونا در فهرست اوليت‌‌هاي مايکروسافت تغييراتي ايجاد کرد. حالا اميد است با پايان همه‌گيري و شروع سال جديد، مايکروسافت با اخبار هيجان‌انگيزي از جامعه‌ي کاربران ويندوزي استقبال کند.

ديدگاه شما کاربر درباره‌ي تغييرات پيش روي ويندوز چيست؟

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره