logo
  1. برگزیده
موبایل و بازی

مقایسه گلکسی S21 اولترا با آیفون ۱۲ پرو مکس

منبع
گجت نيوز
بروزرسانی

گجت نيوز/ در اين مقاله قصد داريم به مقايسه گلکسي اس ۲۱ اولترا با آيفون ۱۲ پرو مکس همراه مشخصات فني، نمايشگر، دوربين و قيمت دو پرچمدار iOS و اندرويد بپردازيم.

سامسونگ گلکسي اس ۲۱ اولترا و آيفون ۱۲ پرو اپل، دو گوشي پرچمدار با نمايشگري بزرگ هستند که بايد آن‌ها را يکي از گران قيمت‌ترين گوشي‌هاي بازار نيز دانست. آيا کنکجاو هستيد بدانيد اين دو ديوايس چه تفاوت‌هايي با يکديگر دارند، کدام نسبت به ديگري برتر است و گزينه بهتري براي خريد خواهد بود؟

سامسونگ گوشي Galaxy S21 Ultra خود را براي رقابت مستقيم با گوشي iPhone 12 Pro Max اپل معرفي کرده است. ما در مقاله مقايسه گلکسي اس ۲۱ اولترا با آيفون ۱۲ پرو مکس به تفاوت بين نمايشگرها، دوربين‌ها، سايز باتري‌ها، توان شارژ و پردازنده در اين دو مدل مي‌پردازيم و نگاهي به داخل جعبه اين دو گوشي‌ها خواهيم انداخت.

نمايشگر
هر دو گوشي از نمايشگرهايي بسيار بزرگ برخوردارند، اما روي کاغذ اندازه صفحه اس ۲۱ اولترا کمي بزرگ‌تر است. اين تفاوت فقط در حد ۰.۱ اينچ بوده و خيلي چشمگير نيست. هر دو گوشي داراي يکي از بزرگ‌ترين صفحات نمايش معمولي (غير تاشو) در بازار هستند.

امضاي آيفون، بريدگي بالاي نمايشگر است که از حسگر پيچيده Face ID و يک دوربين سلفي ميزباني مي‌کند، در حالي که گلکسي اس ۲۱ اولترا از يک حفره بسيار کوچک روي نمايشگر خودش براي ميزباني از دوربين سلفي استفاده مي‌کند. بريدگي بالاي نمايشگر آيفون مشکلي در استفاده روزمره شما به وجود نمي‌آورد، اما وقتي بخواهيد با گوشي خود ويديو ببينيد يا بازي کنيد، کمي آزاردهنده مي‌شود. در سمتي ديگر گوشي گلکسي از يک نمايشگر تمام صفحه واقعي برخوردار است که حاشيه‌هاي بسيار باريکي در اطراف آن وجود داشته و يک حفره کوچک براي دوربين سلفي روي آن نقش بسته که به چشم نمي‌آيد.

گوشي سامسونگ مزيت‌هاي ديگري هم در بخش نمايشگر دارد. رزولوشن صفحه آن بيشتر است تا جزئيات شارپ‌تري را به نمايش بگذارد که به خصوص هنگام خواندن متن‌ها متوجه آن خواهيد شد. اما مهم‌تر اينکه اين پنل مي‌تواند با نرخ ۱۲۰ هرتز اجرا شود که ۲ برابر نرخ رفرش مدل آيفون است و اين به معناي اسکرول روان‌تر در مقايسه با گوشي اپل خواهد بود. گوشي جديد گلکسي مي‌تواند اين نرخ رفرش بالا را برخلاف نسل گذشته خود در رزولوشن حداکثري QHD نيز فعال کند. علاوه بر اين، پنل اس ۲۱ اولترا خودش به صورت خودکار نرخ رفرش را تغيير مي‌دهد تا نرخ ۱۲۰ هرتز فقط در زماني فعال شود که واقعاً به آن نياز است. در ساير مواقع نرخ رفرش نزول پيدا مي‌کند تا اينگونه در مصرف شارژ باتري هم صرفه‌جويي شود.

عملکرد
گلکسي S21 Ultra به جديدترين و قدرتمندترين تراشه کوالکام، اسنپدراگون ۸۸۸ (براي نسخه آمريکايي) يا اگزينوس ۲۱۰۰ سامسونگ (براي نسخه بين‌المللي) مجهز است. به نظر مي‌رسد امسال برخلاف سال‌هاي قبل عملکرد اين دو تراشه با يکديگر برابر شده و در برخي موارد حتي نسخه اگزينوس برتر از مدل کوالکام است. در آن سمت آيفون ۱۲ پرو مکس از تراشه A14 Bionic ساخت خود شرکت اپل قدرت مي‌گيرد.

هر دو سازنده از پيشرفته‌ترين فناوري موجود براي توليد پردازنده‌هاي خود استفاده کرده‌اند. ما در مورد فناوري پردازش ۵ نانومتري صحبت مي‌کنيم. نتايج بنچمارک‌هاي اين دو گوشي در پلتفرم GeekBench 5 به ترتيب زير است. ضمن اينکه مدل گلکسي با يک مودم ۵G يکپارچه همراه است که مصرف بهينه‌تري با استفاده از ۵G را ارائه مي‌کند.

امتيازهاي گيک‌بنچ ۵ (تک هسته‌اي / چند هسته‌اي)

نسخه اسنپدراگون گلکسي اس ۲۱ اولترا: ۱۱۰۴ / ۲۹۱۳
نسخه اگزينوس گلکسي اس ۲۱ اولترا: ۱۰۸۸ / ۳۴۷۵
آيفون ۱۲ پرو مکس: ۱۶۰۱ / ۴۳۴۹
در بخش حافظه، مدل پايه اس ۲۱ اولترا ۱۲۸ گيگابايتي است که با گوشي آيفون برابر است. گلکسي جديد مانند رقيب خود از کارت ميکرو اس دي پشتيباني نمي‌کند؛ بنابراين در هر دو گوشي هيچ راهي براي ارتقاء جداگانه حافظه وجود ندارد.

دوربين
مدل اولترا گلکسي اس ۲۱ ظاهر جديدي را به خود گرفته و با فريم فولادي دور ديوايس يکپارچه شده است، در حالي که ماژول دوربين آيفون ۱۲ پرو مکس مانند نسل گذشته در يک جزيره مربعي‌شکل قرار گرفته است. قاب پشتي دو گوشي کاملاً از يکديگر متمايز است و به راحتي مي‌توانيد از روي ماژول دوربين آن‌ها را از هم تشخيص دهيد. علاوه بر ظاهر متفاوت، تفاوت‌هاي بزرگي در تعداد و مشخصات فني دوربين‌هاي اين دو گوشي نيز وجود دارد.


در يک سو گوشي گلکسي داراي دو دوربين تله فوتو است، در حالي که آيفون فقط يکي دارد. در گوشي گلکسي شما يک لنز پريسکوپي دور برد با توانايي زوم ۱۰ برابري (در مقايسه با زوم ۵ برابري مدل گلکسي نوت ۲۰ اولترا) را در اختيار خواهيد داشت. سامسونگ علاوه بر آن از يک دوربين زوم ثانويه با زوم محدوده کوتاه‌تر ۳ برابري نيز استفاده کرده است. ترکيب اين دو با يکديگر باعث شده گوشي گلکسي دوربين فوق‌العاده‌اي براي کاربراني باشد که عکس‌هاي زوم شده بدون افت کيفيت مي‌خواهند.

جالب‌تر اينکه گوشي سامسونگ براي دوربين اصلي گوشي خود از يک لنز ۲۴ ميلي‌متري استفاده کرده است، در صورتي که لنز دوربين آيفون ۲۶ ميلي‌متري است. شايد اين تفاوت بزرگي به نظر نرسد، اما نتيجه آن در عکس‌هايي که با دوربين اصلي ثبت مي‌شود، نمايان است.

هر دو گوشي از يک دوربين با لنز اولترا وايد (فوق عريض) استفاده مي‌کنند. وقتي با اين دوربين فوکوس انجام شود، گوشي گلکسي به لطف يک سيستم فوکوس خودکار ليزري مي‌تواند فوکوس بسيار دقيقي را انجام دهد و مشکلاتي که در نسل قبلي دوربين اولترا وايد وجود داشت ديگر تکرار نشود. در آن سو آيفون نيز از يک حسگر LiDAR بهره مي‌برد که به قفل شدن سريع‌تر فوکوس روي سوژه در محيط‌هاي تاريک کمک مي‌کند.

در بخش فيلمبرداري، نماينده کره‌اي‌ها فيلمبرداري ۸K با نرخ ۳۰ فريم بر ثانيه را ارائه مي‌کند، در حالي که گوشي اپل نمي‌تواند فراتر از ۴K فيلمبرداري کند؛ گرچه از استاندارد Dolby HDR براي ارائه رنگ‌هايي غني‌تر برخوردار است. شما با رزولوشن ۸K مي‌توانيد محتوايي شفاف‌تري را ثبت کنيد، در حالي که گزينه HDR آيفون به شما اجازه دسترسي به محدوده دايناميکي بالاتري را مي‌دهد. بنابراين هر دو گوشي يک ويژگي منحصر به فرد را به همراه دارند.

عمر باتري و سرعت شارژ
باتري ۵۰۰۰ ميلي‌آمپر ساعتي S21 Ultra در برابر ۳۶۸۷ ميلي‌آمپر ساعتي iPhone 12 Pro Max
شارژ سريع‌تر در گوشي سامسونگ
و در بخش پاياني مقايسه گلکسي اس ۲۱ اولترا با آيفون ۱۲ پرو مکس توجه شما را به تفاوت ظرفيت باتري اين دو گوشي جلب مي کنيم. گوشي‌هاي اندرويدي معمولاً از باتري بزرگ‌تري نسبت به آيفون‌ها استفاده مي‌کنند و S21 Ultra نيز از اين قاعده مستثني نيست. اين گوشي از يک باتري ۵۰۰۰ ميلي‌آمپر ساعتي نيرو مي‌گيرد، در حالي که باتري روي آيفون ۳۶۸۷ ميلي‌آمپر ساعتي است. اين يعني ظرفيت باتري گلکسي نزديک ۵۰ درصد بيشتر است. اما نبايد انتظار داشته باشيد اين ظرفيت بيشتر مستقيماً به ۵۰ درصد شارژدهي بيشتر بينجامد و بتواند گلکسي اس ۲۱ اولترا در اين بخش گوشي اپل را شکست دهد.

اما در مورد سرعت شارژ، برنده اس ۲۱ اولترا است.در حالي که گوشي آيفون ۱۲ پرو مکس از حداکثر سرعت شارژ ۲۰ وات پشتيباني مي‌کند، اين سرعت شارژ در گوشي گلکسي ۲۵ وات است. همچنين اين مدل آيفون اولين گوشي در جهان بود که بدون يک آداپتور شارژر عرضه شد. و اکنون سامسونگ نيز به تقليد از رقيب خودش، آداپتور شارژ را از داخل جعبه گوشي خودش حذف کرده است.

هر دو مدل از شارژ بي‌سيم با حداکثر سرعت ۱۵ وات از طريق يک شارژر سازگار پشتيباني مي‌کنند. در اينجا آيفون از يک فناوري جديد به نام MagSafe استفاده مي‌کند که گوشي را به صورت مغناطيسي به شارژرهاي بي‌سيم و ديگر لوازم جانبي مخصوص مي‌چسباند. اما در آن سو گوشي سامسونگ از شارژ بي‌سيم معکوس برخوردار است که به شما اجازه مي‌دهد از گوشي خود به عنوان يک پاوربانک بي‌سيم استفاده کرده و ساير لوازم خود نظير ايرفون گلکسي بادز پرو را شارژ کنيد.

قيمت
شرايط موجب شد امسال سامسونگ قيمت پرچمداران خودش را کاهشدهد. در سال ۲۰۲۰، گوشي اس ۲۰ اولترا با قيمت ۱۴۰۰ دلاري عرضه شد، در حالي که قيمت پايه نسل جديد ۱۲۰۰ دلار است. با اين حال هنوز هم اين گوشي ۲۰۰ دلار گران‌تر از قيمت آيفون ۱۲ پرو مکس است.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم