logo
  1. برگزیده
موبایل و بازی

تاریخچه‌ای مختصر درباره سامسونگ

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی

مجله ديجي کالا/ سامسونگ در حال حاضر يکي از مشهورترين و موفق‌ترين شرکت‌هاي فناوري در جهان محسوب مي‌شود و در حوزه‌هاي مختلف حرف زيادي براي گفتن دارد. از گوشي موبايل و تلويزيون گرفته تا يخچال و ماشين لباسشويي، اين شرکت موفق شده توجهات زيادي را در سرتاسر جهان کسب کند. اما اين غول تکنولوژي کار خود را از کجا آغاز کرده است؟ در ادامه به صورت مختصر و مفيد به تاريخچه‌ي اين غول فناوري کره‌اي مي‌پردازيم.

آغاز سامسونگ
سامسونگ در سال ۱۹۳۸ توسط يک کارآفرين و بازرگان کره‌اي به نام لي بيونگ-چول تأسيس شد. در ابتدا سامسونگ در زمينه‌ي صادرات غذا فعاليت مي‌کرد ولي بعد از جنگ کره، سامسونگ در دهه‌هاي ۵۰ و ۶۰ ميلادي وارد کسب‌وکارهاي ديگري شد.

مهم‌ترين بخش سامسونگ يعني سامسونگ الکترونيکس (Samsung Electronics) در سال ۱۹۶۹ فعاليت خود را آغاز کرد. همانطور که گفتيم در آن زمان سامسونگ در زمينه‌هاي مختلفي فعاليت داشت ولي مديران اين شرکت حالا مي‌خواستند شانس خود را در بازار تکنولوژي هم امتحان کنند.


سامسونگ بعد از آغاز شراکت تجاري با شرکت ژاپني سونيا که فعاليت خود را در دهه‌ي ۱۹۴۰ آغاز کرده بود، وارد بازار وسايلي مانند يخچال و ماشين‌حساب شد. سامسونگ در دهه‌ي ۷۰ هم همکاري خود را با يک شرکت ژاپني ديگر به نام NEC آغاز کرد. سامسونگ بخشي از زيرمجموعه‌ي خود را با NEC ادغام کرد که منجر به پديد آمدن Samsung-NEC شد ولي حالا به عنوان Samsung SDI شناخته مي‌شود و در زمينه‌ي توليد باتري و انرژي‌هاي تجديدپذير فعاليت دارد.

موفقيت فزاينده
در طول ۸ سال بعد، سامسونگ‌ روزبه‌روز بزرگ‌تر مي‌شد و تا سال ۱۹۸۱ بيش از ۱۰ ميليون تلويزيون سياه‌وسفيد راهي بازار کرد. گروه سامسونگ‌ نيز در سال ۱۹۷۴ گسترش يافت و به بازار نيمه‌رسانا علاقه‌مند شد. براي اين کار، شرکت Korea Semiconductor را تصاحب کرد که در آن زمان در حال ورشکستگي بود. اين خريد در نهايت منجر به ايجاد بازوي نيمه‌رساناي سامسونگ شد که در حال حاضر از مهم‌ترين بخش‌هاي اين شرکت محسوب مي‌شود.

گروه سامسونگ در سال ۱۹۸۵ بخش Data Systems را راه‌اندازي کرد. اين بخش از سامسونگ به عنوان ارائه‌دهنده‌ي انواع سرويس‌هاي مربوط به فناوري اطلاعات فعاليت دارد. روي هم رفته همانطور که مي‌بينيد، سامسونگ در دهه‌ي ۸۰ به يک غول فناوري بسيار مهمي تبديل شده بود.

چالش بازار موبايل
اگرچه سامسونگ در حال حاضر با گوشي‌هاي هوشمند خود شهرت زيادي دارد، اما اين شرکت پس از سال‌ها تقلا در اين بازار به چنين موفقيتي رسيده است. در دهه‌ي ۸۰ ميلادي، سامسونگ شروع به بررسي صنعت موبايل کرد و در سال ۱۹۸۸ اولين گوشي اين شرکت راهي بازار کره جنوبي شد.

با اين حال گوشي سامسونگ مورد استقبال زيادي قرار نگرفت. بايد خاطرنشان کنيم در آن زمان شرکت موتورولا که سابقه‌ي آن به سال ۱۹۲۸ برمي‌گردد، حدود ۶۰ درصد از بازار موبايل کره جنوبي را در اختيار داشت. اما سامسونگ تنها توانست سهم ۱۰ درصدي از اين بازار را کسب کند.


برخي از گوشي‌هاي اين شرکت به دليل عملکرد ضعيف و قيمت پايين، مورد انتقاد گسترده‌اي قرار مي‌گرفتند و اين وضعيت سامسونگ تا چند سال بعد ادامه پيدا کرد. گفته مي‌شود به دليل همين مشکلات، مديران سامسونگ بارها به اين فکر افتادند که به طور کامل از اين بازار خارج شوند.

البته سامسونگ تنها شرکتي نيست که در بازار موبايل با مشکلات مختلفي روبرو شده و مثلا شرکت‌هايي مانند آمازون و ال‌جي در اين بازار به طور کامل شکست خورده‌اند. با اين حال سامسونگ از معدود شرکت‌هايي محسوب مي‌شود که بعد از شکست‌هاي پياپي فراتر از انتظار ظاهر شد و حالا هم در رتبه‌ي نخست اين بازار قرار دارد. در اين ميان، يک تصميم کليدي سامسونگ‌ نقش مهمي در موفقيت اين شرکت ايفا کرد.

در سال ۱۹۹۵، چند سال پس از آغاز ورود سامسونگ‌ به بازار موبايل، مديران اين شرکت تصميم گرفتند که آن‌ها براي ادامه‌ي فعاليت در اين بازار به يک استراتژي تجاري جديد نياز دارند. در نهايت مديران به اين نتيجه رسيدند که سامسونگ‌ به جاي تمرکز بر محصولات نه‌چندان محبوبي که در آن زمان مي‌فروختند، بايد تمرکز خود را معطوف به فناوري‌هاي مدرن و پيشرفته کنند. در نتيجه اين محصولات کنار گذاشته شدند و سامسونگ‌ بر روي تکنولوژي‌هاي جديد سرمايه‌گذاري کرد.

آغاز هوشمندانه
در ژوئن ۲۰۱۰، سامسونگ‌ از اولين گوشي هوشمند خود با نام گلکسي S رونمايي کرد. اين گوشي مورد استقبال کاربران قرار گرفت و با ديگر گوشي‌هاي موفق اندرويدي مانند نکسوس وان و HTC Desire مقايسه مي‌شد. سامسونگ‌ از آن زمان ده‌ها گوشي هوشمند راهي بازار کرده که هرکدام از آن‌ها با ويژگي‌هاي جديد و جذاب راهي بازار شده‌اند. برخي از آن‌ها با موفقيت گسترده‌اي روبرو شدند که از بين اين موارد مي‌توانيم به گلکسي نوت اج اشاره کنيم.


گلکسي نوت اج که در سال ۲۰۱۴ عرضه شد، به دليل داشتن نمايشگر خميده مورد توجه گسترده‌اي قرار گرفت. بعد از استقبال کاربران از اين گوشي، سامسونگ‌ براي تعدادي از گوشي‌هاي خود به بهره‌گيري از نمايشگرهاي مبتني بر لبه‌هاي خميده روي آورد. کمي پس از عرضه‌ي گلکسي نوت اج، تبلت گلکسي تب S2 راهي بازار شد که به عنوان يکي از بهترين تبلت‌هاي ساخته شده توسط سامسونگ‌ مورد استقبال قرار گرفت.

سامسونگ‌ از عرضه‌ي اولين گوشي هوشمند خود در سال ۲۰۱۰ تا حالا مسيري بسيار طولاني و پر پيچ‌وخمي را طي کرده است. حالا اين شرکت بعد از سال‌ها سرمايه‌گذاري بر روي گوشي‌هاي تاشو، چند گوشي مبتني بر نمايشگر انعطاف‌پذير را راهي بازار کرده است و مي‌خواهد بخش بزرگي از اين بازار نوظهور را هم از آن خود کند.

گذشته‌ي پيچيده، آينده‌اي هيجان‌انگيز
صنعت فناوري به طور مداوم تکامل پيدا مي‌کند و بدون شک سامسونگ‌ به توليد محصولات نوآورانه در حوزه‌هاي مختلف ادامه خواهد داد. بايد ببينيم سامسونگ‌ در سال‌هاي آينده وارد چه بازارهايي مي‌شود و چگونه مي‌خواهد در حوزه‌هاي مختلف رقبا را کنار بزند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر