logo
  1. برگزیده
موبایل و بازی

تبدیل سیم‌کارت‌ها؛ جدیدترین کلاهبرداری‌ از مشترکان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تبدیل سیم‌کارت‌ها؛ جدیدترین کلاهبرداری‌ از مشترکان

ايسنا/ روش‌هاي کلاهبرداري اگرچه روزبه‌روز در حال تغيير است، اما بعضي از روش‌ها براي کساني که قصد سوءاستفاده از ناآگاهي افراد را دارند، هيچ‌گاه کهنه نمي‌شود و همواره با تغييرات جزئي، کلاهبرداراني پيدا مي‌شوند که بخواهند از عدم اطلاع مردم بهره بگيرند.

يکي از روش‌هايي که در سال‌هاي گذشته همواره مورد توجه کلاهبرداران بوده، تماس با افراد به اسم اپراتورهاست. در اين روش ممکن است سوءاستفاده‌گران به صورت اتفاقي شماره افراد را گرفته و با وعده‌هاي سيم‌کارت رايگان، تعويض سيم‌کارت‌هاي اعتباري با دائمي، برخورداري از اينترنت و تماس رايگان، تبديل سيم‌کارت‌هاي 4G به 5G که با توجه به راه‌اندازي سايت‌هاي 5G در کشور مي‌تواند از جديدترين موارد سوءاستفاده باشد و مواردي از اين دست، کاربران را فريب دهند.

با توجه به اينکه در سال‌هاي گذشته بارها با نشت اطلاعاتي از سوي اپراتورها، ثبت احوال، تلگرام و موارد اين چنيني روبه‌رو بوديم، بعيد نيست که کلاهبرداران با فرد تماس گرفته و حتي نام و اطلاعات شخصي فرد از جمله کد ملي را بدانند و با استفاده از مهندسي اجتماعي، سعي کنند که اعتماد فرد را جلب کرده و درجهت اهداف خود مورد سوءاستفاده قرار دهند.

مهندسي اجتماعي يا social engineering، سوءاستفاده زيرکانه از تمايل طبيعي انسان به اعتماد کردن است که به کمک مجموعه‌اي از تکنيک‌ها، فرد را به فاش کردن اطلاعات يا انجام کارهايي خاص متقاعد مي‌کند.  بسياري از حملات مهندسي اجتماعي نيازي به اطلاعات فني تخصصي ندارند و لازم نيست که يک متخصص رايانه و يک هکر حرفه‌اي به شما حمله کند، بلکه هر يک از افراد جامعه مي‌تواند نقش يک مهاجم را ايفا کند، بنابراين بايد هميشه نسبت به محيط اطراف آگاه بود.

ممکن است با شخص تماس بگيرند، اعلام کنند که سيم‌کارت اعتباري آنها قابليت تبديل به سيم‌کارت دائمي و برخورداري از تماس و اينترنت رايگان چندماه را دارد، در نمونه‌هاي ديگري از اين دست ممکن است تماس بگيرند و اعلام کنند که فرد برنده سيم‌کارت رايگان شده، در نهايت آدرس فرد را گرفته تا هداياي مورد نظر را براي او ارسال کنند.

درصورتي که فرد فريب اين تماس‌ها را بخورد، ممکن است آدرس خود را ارائه کند، شخص کلاهبردار به آدرس مراجعه کرده،‌ با وعده تبديل سيم‌کارت و يا بسته‌هاي اينترنت و تماس با هزينه‌هاي کمتر،  مبلغي را دريافت مي‌کند و ديگر خبري از شماره تلفني که تماس گرفته و چنين وعده‌اي را داده نخواهد بود، البته چنين مواردي ممکن است به اتفاقات خطرناک‌تري هم منجر شود که ضرر مالي بخش کم‌اهميت‌تر آن باشد..

فيشينگ هم از مواردي است که مي‌تواند کاربران ناآگاه را هدف قرار دهد. بدين صورت که ممکن است لينکي براي کاربران ارسال کنند و از او بخواهند از طريق درگاه پرداختي، مبلغ مورد نظر را واريز کند تا خدمات ارائه سيم‌کارت و مانند آن برايش انجام شود،‌ در حالي که اين لينک‌ها درواقع آدرس‌هاي شبيه‌سازي‌شده هستند و مي‌توانند به اين روش اطلاعات پرداختي کاربران را به دست آورده و حساب کاربر را خالي کند.

کاربران بايد توجه داشته باشند که اپراتورها درصورتي که طرح‌هايي از جمله ارائه سيم‌کارت داشته باشند، اين اطلاعات در وب‌سايتشان موجود است. بنابراين کاربران درصورت مواجهه با تماس‌هايي از قبيل اينترنت رايگان، تبديل سيم‌کارت و مواردي از اين قبيل، تنها کافي است به سايت اپراتورها مراجعه کرده و از واقعي بودن يا نبودن آن آگاه شوند و گرفتار کلاهبرداري نشوند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم