نماد آخرین خبر

جزئیات برنامه مذاکرات خروج نیروهای آمریکایی از عراق

منبع
ايسنا
بروزرسانی
جزئیات برنامه مذاکرات خروج نیروهای آمریکایی از عراق

ایسنا/ یک منبع نظامی عراقی، جزئیات مهمی از تحولات مرتبط با مذاکرات خروج نیروهای آمریکایی از عراق منتشر کرد.

یک منبع نظامی عراقی به خبرگزاری المعلومه گفت: دولت عراق به صورت شفاهی به دولت آمریکا ابلاغ کرده که نیروهای ائتلاف بین‌المللی آمریکا باید بین هشت ماه تا یک سال از عراق خارج شوند وگرنه دولت عراق موضعی یک‌جانبه اتخاذ و پایان حضور آمریکا در عراق را همسو با قوانین عراق اعلام می‌کند.

این منبع افزود: طرف آمریکایی هنوز در مذاکرات جدی نیست و خواهان ابقای نیروهای خود در عراق برای بیش از ۲ سال است. هیأت آمریکا پرونده عراق را به پرونده سوریه ربط داد اما دولت عراق با این مسأله مخالفت کرد. ۱۵ ژوئیه نشستی میان کمیته عراق و کمیته آمریکا برگزار می‌شود و طی آن به آمریکایی‌ها رسما عقب‌نشینی از عراق طی مدت زمان مد نظر دولت عراق، اعلام خواهد شد.

این منبع اعلام کرد: دولت عراق معتقد است دلیل حضور نیروهای ائتلاف آمریکا ایمن‌سازی حریم هوایی عراق طی جنگ با داعش بود اما بعد از نابودی داعش دیگر نیازی به این نیروها نیست. عراق قادر است از حریم هوایی و خاک خود محفاظت کند.

در این راستا شخصیت‌های عشایر، دینی و سازمان‌های مردمی در الانبار امروز (یکشنبه) خواهان پایان حضور آمریکا در پایگاه عین الاسد شدند.

«احمد عبدالحمد الدلیمی» از شخصیت‌های عشایر عراقی به المعلومه گفت: خشم مردم الانبار علیه حضور آمریکا در عین الاسد در حال افزایش است. از این پایگاه موشک‌ها و پهپادهایی بلند شده‌اند که شخصیت‌های ملی ما و نیروهای امنیتی و حشد الشعبی را هدف قرار داده‌اند. عشایر الانبار از دولت می‌خواهند در تصمیم تمدید ابقای نیروهای آمریکایی در پایگاه‌هایشان بازنگری کند.

پارلمان عراق در سال ۲۰۲۰ مصوبه‌ای را برای خروج نیروهای خارجی از عراق به‌ویژه نیروهای آمریکایی بعد از جنایت ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد شعبی عراق در حمله آمریکا به فرودگاه بغداد تصویب کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره