نماد آخرین خبر

شورای امنیت قطعنامه‌ای برای تاسیس یک گروه کاری درباره تحریم‌ها تصویب کرد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
شورای امنیت قطعنامه‌ای برای تاسیس یک گروه کاری درباره تحریم‌ها تصویب کرد
ایرنا/

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای سازمان ملل، پیش‌نویس این قطعنامه از سوی مالت و آمریکا ارائه شده بود و جمعه شب به اتفاق آرای ۱۵ عضور شورای امنیت به تصویب رسید.

بر اساس این قطعنامه، یک گروه کاری غیررسمی برای بررسی مسائل و مشکلات کلی تحریم‌ها تشکیل شده و از کمیته‌های تحریم سازمان ملل خواسته شده در دستورالعمل‌های خود بازنگری کنند و همچنین از مکانیسم «نقطه کانونی برای رفع تحریم‌ها» حمایت شده است. طبق این مکانیسم که سال ۲۰۰۶ و بر اساس قطعنامه ۱۷۳۰ شورای امنیت ایجاد شد، درخواست‌ها برای خروج از رژیم تحریم‌های سازمان ملل بررسی خواهد شد.

علاوه بر این، گروه کاری غیررسمی برای بررسی مسائل مربوط به تحریم‌ها شامل اعضای شورای امنیت خواهد بود و دستکم ۲ بار در سال تشکیل جلسه خواهد داد. همچنین، در صورت لزوم می‌توان با توافق اعضای شورای امنیت، سایر کشورها را نیز به حضور در این جلسات دعوت کرد.

رابرت وود معاون نماینده و سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل تصویب این قطعنامه را «لحظه‌ای تاریخی» خواند و گفت که جامعه جهانی با تصویب آن «تعهد خود را به ارزش‌هایی همچون شفافیت و انصاف در روند قطعنامه‌ای سازمان ملل نشان داد.»

از سوی دیگر، دمیتری پولیانسکی معاون نماینده و سفیر دائم روسیه در سازمان ملل نیز اظهار کرد که مسکو رویکردی سازنده در تهیه این قطعنامه داشت.

وی افزود که این قطعنامه همه مشکلات مربوط به استفاده از تحریم‌های سازمان ملل را رفع نمی‌کند اما روسیه امیدوار است که این قطعنامه «گامی در مسیر درست باشد و اقدامات در این زمینه ادامه داشته باشد.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar
پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر