نماد آخرین خبر

شهردار کی‌یف: زلنسکی مجبور به برگزاری رفراندوم می‌شود

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شهردار کی‌یف: زلنسکی مجبور به برگزاری رفراندوم می‌شود

ایسنا/ شهردار کی‌یف ضمن تاکید بر اظهارات پیشین خود مبنی بر اینکه اوکراین به سمت «حکومت استبدادی» پیش می‌رود، گفت احتمالا رئیس‌جمهور زلنسکی برای تایید صلح مجبور به برگزاری «رفراندوم» شود.

«ویتالی کلیچکو» شهردار کی‌یف در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» بیان کرد: «زلنسکی احتمالا باید برای تایید صلح به همه‌پرسی متوسل شود. بعید می‌دانم او به تنهایی و بدون مشروعیت به چنین توافق دردناک و مهمی دست یابد. یک راه برای او می‌تواند ایجاد یک دولت وحدت ملی باشد؛ اما با این حال من مطمئن نیستم که او حاضر باشد قدرت متمرکز در دستانش را که از ابتدای حمله روسیه حکومت نظامی اوکراین را تضمین کرده، ترک کند.»
شهردار کی‌یف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بیش از اندازه قدرت را به دست گرفته یا خیر، گفت: «بله، او بیش از اندازه قدرت را در دستانش گرفته است. در نتیجه، پارلمان نقش مرتبط خود را از دست داده و ما نباید فراموش کنیم که کشورمان جمهوری دموکراتیک بوده که به سنت دولت‌های اروپایی گره خورده است. ما در حال مبارزه در برابر رژیم پوتین هستیم و باید تماما از آنها متفاوت باشیم. همانطور که ۶ ماه پیش در مصاحبه با یک رسانه آلمانی گفتم، من بوی حکومت استبدادی را در کشورمان می‌شنوم.»
کلیچکو با اشاره به حکومت نظامی اوکراین و برکناری «والری زالوژنی» فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین توسط رئیس‌جمهور زلنسکی خاطر نشان کرد: «من همیشه با حکومت نظامی کاملا موافق بوده‌ام. حکومت نظامی در خدمت بسیج ملی و تضمین وحدت کشور بوده است اما اکنون باید اطمینان حاصل کنیم که همه تصمیمات مهم فقط به دفتر رئیس‌جمهور منتقل نشود. زالوژنی بسیار محبوب بود و حذف او توسط زلنسکی باعث ایجاد خشم و نارضایتی شد و چنین مسئله‌ای وحدت را تقویت نمی‌کند.»
او در جواب به سوال خبرنگار این روزنامه ایتالیایی که آیا موافق برگزاری انتخابات است یا خیر، تصریح کرد: «قطعا خیر؛ هیچکس حتی منتقدان رئیس‌جمهور زلنسکی نیز چنین چیزی را نمی‌خواهند. نبرد سیاست‌های داخلی زمانی می‌تواند آغاز شود که جنگ با روسیه به اتمام برسد. برگزاری انتخابات فقط به نفع پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) خواهد بود.»
ویتالی کلیچکو در رابطه با پیشنهاد رئیس‌جمهور اوکراین برای برگزاری دومین کنفرانس صلح گفت: «مقامات روسیه مردد هستند و اعتماد به آنها غیرممکن است. پوتین از شروع صلح حرف می‌زند اما در حقیقت زمان می‌خرد تا کل اوکراین را به کنترل خود دربیاورد. با این حال، هیچ اقدام ملموسی پیش از انتخابات آمریکا رخ نخواهد داد. ایالات متحده شریک اساسی ماست و باید توافق با مسکو را تضمین کند.»

چند روز پیش رسانه خبری بلومبرگ از برگزاری کنفرانس صلح دیگری درباره اوکراین پیش از انتخابات نوامبر آمریکا خبر داد. اوکراین پیشتر کنفرانس صلحی را به میزبانی سوئیس در این کشور برگزار کرد که روسیه به آن دعوت نشد و در عین حال مقامات روسی آن را «پوچ» خواندند.
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین هم در واکنش به این کنفرانس احتمالی درباره صلح اوکراین اظهار کرد: «ابتدا باید متوجه شویم که منظور رئیس‌جمهور زلنسکی از احتمال حضور روسیه در کنفرانس بعدی صلح اوکراین چیست.»

تاثیر انتخابات آمریکا بر جنگ اوکراین
شهردار کی‌یف در پاسخ به سوالی مبنی بر پیروزی احتمالی «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ عنوان کرد: «اگر ترامپ پیروز شود، باید با او کار کنیم اما من عجله‌ای در این خصوص ندارم زیرا نامزدها فعلا درگیر تبلیغات انتخاباتی خود هستند. آنچه پیش از رای‌گیری درباره اوکراین گفته می‌شود با آنچه پس از رای‌گیری رخ می‌دهد، متفاوت خواهد بود.»
او در این خصوص افزود: «حزب جمهوری‌خواه همیشه ضد روسیه بوده است اما نمی‌فهمم چرا اکنون آنها از دلایل پوتین حمایت می‌کنند. در واشنگتن همه می‌دانند که روسیه خطری برای جوامع دموکرات غربی ایجاد می‌کند.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره