نماد آخرین خبر

پیشنهاد تازه جمهوری آذربایجان برای پیشرفت توافق صلح با ارمنستان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
 پیشنهاد تازه جمهوری آذربایجان برای پیشرفت توافق صلح با ارمنستان

ایسنا/ مشاور رئیس‌جمهور آذربایجان گفت، باکو در حال ارائه پیشنهاد امضای سندی با ارمنستان در مورد اصول اساسی معاهده صلح آینده به عنوان یک اقدام موقت است، زیرا ۲ طرف فعلا بر سر یک توافق گسترده‌تر اختلاف‌نظر دارند.

 یک مقام ارشد جمهوری آذربایجان امروز (یکشنبه) گفت، باکو پیشنهاد کرده در بحبوحه اختلافات با ارمنستان بر سر یک توافق مرزی، درباره اصول اولیه یک توافق صلح با ارمنستان در آینده، سندی را به عنوان اقدامی اولیه امضا کند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان بارها گفته‌اند که می‌خواهند یک معاهده صلح را به منظور پایان دادن به درگیری‌ها بر سر منطقه قره‌باغ امضا کنند.

خبرگزاری رویترز با انتشار این مطلب گزارش داد: «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان، شنبه گفت که حدود ۹۰ درصد متن یک معاهده آماده شده اما تکرار کرد که امضا کردن آن پیش از اصلاح قانون اساسی ارمنستان به منظور حذف اشاره مستقیم به استقلال قره‌‎باغ، که ارمنستان آن را رد کرده، غیرممکن است.

ساکنان ارمنی بومی قره‌باغ به مدت بیش از سه‌دهه تا سپتامبر ۲۰۲۳، از استقلال این منطقه از جمهوری آذربایجان بهره‌مند بوده‌اند. سپس، در پی حمله ناگهانی آذربایجان به این منطقه، حدود ۱۱ هزار ارمنستانی مجبور به فرار شدند.

هر ۲ کشور در ماه‌های گذشته به دنبال پیشرفت در زمینه معاهده صلح بوده‌اند که از جمله، می‌توان به تعیین حدود مرزها با ارمنستان و موافقت با واگذاری چهار دهکده به جمهوری آذربایجان اشاره کرد.

«حکمت حاجی‌اف» مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور آذربایجان به رویترز گفت: سندی در مورد اصول اساسی می‌تواند به عنوان یک اقدام موقت در نظر گرفته شود و اساس روابط دوجانبه و تضمین روابط همسایگی بین ۲ کشور باشد.

حاجی‌اف افزود، این سند را می‌توان تا برگزاری نشست تغییرات آب‌وهوای در ماه نوامبر در جمهوری آذربایجان امضا کرد.

این در حالی است که «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در ماه ژوئن گفته بود که یک معاهده صلح با جمهوری آذربایجان در حال تکمیل است اما این کشور درخواست آذربایجان برای تغییر قانون اساسی خود را نپذیرفته است.

پس از مطرح شدن این نظرات، تظاهراتی در اعتراض به سیاست‌های پاشینیان، از جمله در زمینه تحویل این روستاها به جمهوری آذربایجان در ارمنستان شکل گرفته و منجر به درگیری نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره