نماد آخرین خبر

جنگ بر سر انحصار «کباب ترکی»؛ ترکیه به کمیسیون اروپا شکایت برد

منبع
فرارو
بروزرسانی
جنگ بر سر انحصار «کباب ترکی»؛ ترکیه به کمیسیون اروپا شکایت برد

فرارو/ درخواست ترکیه از کمیسیون اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن دونر کباب در این اتحادیه مانند آنچه پیشتر برای پیتزای ناپلی ایتالیا و ژامبون سرانوی اسپانیا انجام شده بود، با مخالفت آلمان روبه‌رو شد. 

بنا بر گزارش‌ها، ترکیه در ماه آوریل درخواستی را برای ثبت دونر کباب یا همان کباب ترکی به کمیسیون اتحادیه اروپا ارسال کرد تا فقط تولیدکنندگانی که مطابق با روش ثبت شده به پخت آن اقدام می‌کنند، بتوانند نسبت به تولید آن اقدام کنند. به گزارش یورونیوز، تولیدکنندگان آلمانی با ارائه مخالفت خود نسبت به درخواست ترکیه در سطح اتحادیه اروپا در ۲۵ ژوئیه (۴ مرداد ۱۴۰۳)، مناقشه‌ای را به راه انداخته‌اند که آغاز گر یک دوره شش ماهه حل اختلاف شده است. این دوره ۶ ماهه حل اختلاف با مشاوره کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در مورد مالکیت معنوی به پایان خواهد رسید.
سخنگوی کمیسیون اروپا به یورونیوز تایید کرد که درنهایت با این درخواست مخالفت شده است، اگرچه مدیران اجرایی اتحادیه اروپا از تایید این نتیجه خودداری کردند.

دو منبع نزدیک به این موضوع به یورونیوز گفتند که وزارت فدرال غذا و کشاورزی آلمان، مستقر در بن، مخالفت خود را با این درخواست ترکیه ارائه کرده است. این منابع اظهار داشتند که این وزارتخانه آلمانی بر اساس بازخورد و مواضع ارائه شده توسط چندین تولیدکننده آلمانی اقدام کرده‌اند و مقاومت در برابر درخواست ترکیه را منعکس کننده موضع تولیدکنندگان آلمانی و نه دولت آلمان می‌دانند.
مرحله بعدی این فرآیند شامل ارزیابی پذیرش مخالفت توسط کمیسیون و سپس تسهیل مذاکرات بین درخواست‌کننده و طرف مخالف است. در همین باره تا شش ماه به دو طرف فرصت داده می‌شود تا به توافق برسند. اگر توافق حاصل شود، باید ظرف یک ماه به کمیسیون گزارش داده شود.
در هر صورت چه توافقی حاصل شود و چه نشود، تصمیم نهایی در مورد ثبت این درخواست با کمیسیون خواهد بود.

برچسب «حفاظت از دستپخت سنتی»
ترکیه به دنبال دریافت برچسب «حفاظت از دستپخت سنتی» است، مشابه آنچه به پیتزا ناپولی ایتالیا و ژامبون سیرانو اسپانیایی اعطا شده است. علی‌رغم آنکه این برچسب بالاترین سطح حفاظت معنوی برای غذا در اروپا را ارائه نمی‌دهد، با این حال، هدف درخواست ترکیه از ثبت دونر در اروپا حصول اطمینان از آن است تا پخت دونر تنها به تولیدکنندگانی که به روش‌ها و مشخصات ثبت شده پایبند هستند، محدود شود.
در صورت موافقت برش‌های گوشت گاو و بره «به صورت افقی با ضخامت ۳تا ۵ میلی‌متر بریده می‌شوند» و تنها در این صورت می‌توانند به عنوان دونر برچسب‌گذاری شوند. در همین‌باره برش‌های مرغ هم باید ۱ تا ۲ سانتی‌متر ضخامت داشته باشند.
احتمالا ارائه این جزئیات فنی علت اصلی اصطکاک بین تولیدکنندگان آلمانی و ترکیه‌ای در مورد محبوب‌ترین غذای خیابانی آلمان است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره