نماد آخرین خبر

چرا ترکیه اینستاگرام را فیلتر کرد؟

منبع
تسنيم
بروزرسانی
چرا ترکیه اینستاگرام را فیلتر کرد؟

تسنیم/ تیم اردوغان تلاش کرد تا فیلتر کردن اینستاگرام را به عنوان رفتاری نمادین در دفاع از ملت مظلوم فلسطین به نمایش بگذارد اما حالا مشخص شده که پای امتیازگیری و مسائل امنیتی داخلی در میان است.
 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شهادت مبارز بزرگ فلسطینی اسماعلی هنیه رییس دفتر سیاسی حماس، تحولات مهمی را به دنبال آورد. یکی از این تحولات، مواجهه غیرانسانی مدیران شبکه اجتماعی اینستاگرام با موضوع شهادت هنیه بود.

اینستاگرام در این ماجرا، به طور کامل و تمام قد در کنار رژیم صهیونیستی ایستاد و ده‌ها هزار پست مربوط به حامیان فلسطین را حذف کرد. یکی از این پست‌ها، پیام تسلیم فخرالدین آلتون مسئول نهاد اطلاع رسانی نهادریاست جمهوری ترکیه بود. 

پروفسور آلتون، حالا همه کاره رسانه‌ای دولت ترکیه است و به عنوان یکی از افراد موثق تیم اردوغان شناخته می‌شود. پس از حذف پست او در اینستاگرام، باهماهنگی وزیر ارتباطات و موافقت رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، دسترسی به اینستاگرام در سراسر ترکیه قطع شد. 


در کشور 85 میلیون نفری ترکیه، بیش از 50 میلیون اکانت فعال اینستاگرامی مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر فعالان صنعت، تجارت و خدمات، بسیاری از سلبریتی‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی، درآمدهای کلانی از راه اینستاگرام به دست می‌آورند. 

 
اوزگور اوزل رهبر حزب جمهوری خلق که به عنوان قدرتمندترین رهبر مخالف اردوغان شناخته می‌شود، اعلام کرده که فیلترکردن اینستاگرام، سرآغازی برای لطمه زدن به دیگر حوزه‌های آزادی و دموکراسی است و حالا راهی جز برگزاری انتخابات پیش از موعد نمانده است.

یکی از شرکت‌های نظرسنجی‌های میدانی ترکیه نیز اعلام کرده که فیلتر کردن اینستاگرام بین 1 تا 2 درصد از میزان محبوبیت اردوغان و حزب عدالت و توسعه را پایین آورده است. 

دولت ترکیه رسماً اعلام کرد که مواجهه غیرانسانی اینستاگرام، له صهیونیست‌ها و علیه فلسطینیان، غیرقابل قبول است و تا زمانی که چنین طرفیت و خصومت آشکاری دارد، در ترکیه با قفل بزرگ فیلتر روبرو خواهد شد. 

تیم اردوغان تلاش کرد تا فیلتر کردن اینستاگرام را به عنوان رفتاری نمادین در دفاع از ملت مظلوم فلسطین به نمایش بگذارد، اما حالا مشخص شده که پای امتیازگیری و مسائل امنیتی داخلی در میان است. شواهد جدید نشان می‌دهد که ترکیه، قصد دارد با گرفتن چند امتیاز، از اینستاگرام رفع فیلتر کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره