نماد آخرین خبر

اردن: آتش‌بس در غزه برای کاهش تنش در منطقه ضروری است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اردن: آتش‌بس در غزه برای کاهش تنش در منطقه ضروری است

ایسنا/ وزیر خارجه اردن در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود تاکید کرد، برقراری آتش‌بس در نوار غزه اولویت است و تحقق آن برای کاهش تنش در منطقه ضروری است.

به گزارش ایسنا، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا آخرین تلاش‌های میانجیگران آتش‌بس در نوار غزه (مصر، قطر و آمریکا) را برای دستیابی به توافقی که منجر به توقف جنگ در غزه شود، بررسی کرد.

به نقل از خبرگزاری رسمی اردن «بترا»، الصفدی در این تماس تلفنی که از سوی بلینکن برقرار شد، علاوه بر وضعیت منطقه و اقدامات مطلوب جهت کاهش تنش، وضعیت متشنج کرانه باختری از جمله قدس شرقی و مقدسات آن بررسی و بر لزوم اتخاذ اقدامات موثر برای توقف آن تاکید شد.

الصفدی بر حمایت از تلاش‌ها برای دستیابی به توافق تبادل اسرای غزه تاکید کرد و گفت توقف حمله رژیم صهیونیستی به غزه اولویت و نخستین گام است که باید برای کاهش تنش که صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کند، محقق شود.

وی بر لزوم توقف تمامی اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، نقض ماهیت تاریخی و قانونی موجود در مقدسات اسلامی و مسیحی قدس اشغالی تاکید کرد و هشدار داد این اقدامات فرصت‌ها برای برقراری صلح را تضعیف می‌کند.

وزیر خارجه اردن اعلام کرد کشورش تمامی اقدامات لازم را برای توقف تجاوزات به مقدسات انجام خواهد داد و پرونده‌های قانونی لازم را برای اقدام در محافل بین‌المللی علیه این تجاوزات تنظیم می‌کند، تجاوزاتی که نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تشدیدی خطرناک است که اردن به هر طریق ممکن با آن مقابله خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا هم بر موضع کشورش در مورد لزوم احترام به ماهیت تاریخی مقدسات تاکید کرد.

الصفدی و بلینکن، همکاری برای انتقال کمک‌های انسانی به نوار غزه را بررسی کردند.

رایزنی‌های منطقه‌ای بلینکن در شرایطی انجام می‌شود که با گذشت ۱۰ ماه از جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه، چشم‌اندازی برای آتش‌بس و توقف جنایات رژیم صهیونیستی دیده نمی‌شود و کارشکنی‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در روند آتش‌بس و افزودن شرط و شروط‌های جدید همچنان ادامه دارد. آمریکا در ظاهر حامی آتش‌بس است، اما در عمل، از ابتدای جنگ اکتبر ۲۰۲۳، بزرگ‌ترین حامی مالی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده است و برای تامین منافع تل‌آویو در عرصه جهانی کار می‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره