نماد آخرین خبر

وعده کاهش قیمت‌ها از سوی ترامپ و هریس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

منبع
ايرنا
بروزرسانی
وعده کاهش قیمت‌ها از سوی ترامپ و هریس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

ایرنا/ قیمت‌های بالا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر ۲۰۲۴ آمریکا (۱۵ آبان ۱۴۰۳)  یکی از نگرانی‌های اصلی بسیاری از آمریکایی‌هایی است که پس از یک دوره تورم شدید، برای تامین هزینه‌های زندگی خود با مشکل مواجه هستند. 

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، بسیاری از مردم آمریکا به جو بایدن رئیس جمهور کنونی دموکرات این کشور به خاطر عملکردش در اقتصاد نمره ضعیفی داده اند و کامالا هریس معاون او نیز ممکن است با خشم آنها روبرو شود.

هریس به عنوان بخشی از دستور کار اقتصادی خود می‌خواهد با افزایش هزینه‌های مواد غذایی مقابله کند، زیرا او استدلال می‌کند که بخشی از آن ناشی از زنجیره‌های بزرگ مواد غذایی است که قیمت‌ها را بالا نگه می‌دارند، درحالی که هزینه‌های تولید آنها کاهش یافته است.

برای انجام این کار، او خواستار اولین ممنوعیت فدرال برای افزایش قیمت مواد غذایی و مواد غذایی است. او همچنین اختیارات جدیدی را برای کمیسیون تجارت فدرال و دادستان‌های کل ایالت ها برای تحقیق و مجازات شرکت‌هایی که به‌طور ناعادلانه از مصرف‌کنندگان سو استفاده می کنند تا سود بیشتری کسب کنند، درنظر گرفته است.

هریس بسیاری از موضوعات اقتصادی مشابه بایدن را در سخنرانی های مبارزات انتخاباتی خود تکرار کرده و گفته است که می خواهد به آمریکایی ها فرصت های بیشتری برای پیشرفت بدهد.

او در یک گردهمایی در ژوئیه قول داد به تلاش دولت بایدن برای حذف به اصطلاح هزینه های ناخواسته و افشای کامل همه سو استفاده ها در بخش هایی مانند مسکن و اجاره خودرو ادامه دهد.

کامالا هریس در یک سخنرانی با موضوع سیاست اقتصادی خواستار احداث میلیون‌ها خانه نوساز و کمک به کسانی که برای اولین بار خانه می‌خرند، تخفیف مالیاتی برای خانواده‌ها و ممنوعیت «افزایش تصنعی قیمت‌ها» یا گرانفروشی شده است.

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قصد دارد طرح‌های اقتصادی دولت بایدن را تعمیم دهد و نگرانی رای‌دهندگان نسبت به تورم قیمت‌ها را برطرف کند. بسیاری از پیشنهادهای او نیازمند اقدام کنگره خواهد بود، جایی که طرح‌های مشابه قبلا به مانع خورده است.

هریس گفت:«در روز اول، من به افزایش قیمت‌ها رسیدگی می کنم و هزینه‌ها را پایین می‌آورم. ما کارمزدهای پنهان بیشتری را ممنوع خواهیم کرد و هزینه‌های دیرکردی را که بانک‌ها و سایر شرکت‌ها برای تأمین سود خود استفاده می‌کنند، ممنوع خواهیم کرد.»

کمپین دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، سیاست‌های هریس را «به طرز خطرناکی لیبرال» توصیف کرده است. هریس در کارولینای شمالی در پاسخ گفت: «فکر می‌کنم اگر شما می‌خواهید بدانید که یک نامزد به چه کسی اهمیت می‌دهد، ببینید برای چه کسی می‌جنگد.»

نامزد حزب دموکرات ها افزود: «دونالد ترامپ برای میلیاردرها و شرکت‌های بزرگ می‌جنگد. من برای برگرداندن پول به خانواده‌های طبقه کارگر و متوسط می‌جنگم.»

پیشنهادهای کمپین هریس شامل یک اعتبار «بی‌سابقه» مالیاتی برای سازندگان خانه‌هایی است که به کسانی فروخته می‌شود که اولین بار خانه می‌خرند، و همچنین پرداخت حداکثر ۲۵ هزار دلار مساعدت در پیش‌پرداخت هنگام خرید اولین خانه به واجدان شرایط. کارزار انتخاباتی او می‌گوید که این طرح می‌تواند طی چهار سال چهار میلیون خانوار را در بر گیرد.

او همچنین خواستار تعیین سقفی ۳۵ دلاری برای بهای ماهانه داروی انسولین، یافتن راه‌هایی برای لغو بدهی مخارج پزشکی و شش هزار دلار تخفیف مالیاتی بعد از تولد فرزند برای خانواده شد.

هریس حامی قانونی فدرال برای منع شرکت‌ها از عرضه خواروبار با قیمت‌های گزاف است و خواستار اقدام کنگره در مورد لایحه‌ای شده که صاحبان املاک را از استفاده از خدماتی برای «هماهنگ کردن» اجاره خانه منع می‌کند. اینها نرم‌افزارهایی است که به صاحب خانه‌ها امکان می‌دهد بها را براساس داده‌های بازار، میزان تقاضا و سایر عوامل افزایش دهند.


دموکرات‌ها و متحدان آنها امیدوارند که هریس در زمینه کاهش رنج اقتصادی مردم، صدایی قوی‌تر و قابل اعتمادتر از جو بایدن داشته باشد.

اما دونالد ترامپ می گوید که هریس به عنوان معاون رئیس جمهور بیش از سه سال وقت داشته است به قول‌های خود عمل کند و پرسید: «او کجا بوده و چرا قبلا این کار را نکرده؟».

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ نیز در یک سخنرانی هفته گذشته گفت: «قیمت ها کاهش خواهند یافت. شما باید تماشا کنید: آنها پایین می آیند، و آنها به سرعت پایین می آیند، نه تنها با بیمه، با همه مسائل."

تحلیلگران اقتصادی آمریکا می گویند شکی نیست که دولت فدرال می تواند بر قیمت کالاها و خدمات خاص تأثیر بگذارد. با این حال، کاهش قیمت‌های گسترده نه تنها غیرممکن است، بلکه باعث ایجاد یک بحران می‌شود که فرار از آن دشوار است.

ترامپ گفت: «قیمت ها به طور چشمگیری کاهش می یابد و به سرعت کاهش می یابد.»

ترامپ متعهد شد که نه تنها قیمت بنزین، قبض برق را کاهش دهد، بلکه پیش‌بینی کرد که این اتفاق در کل اقتصاد رخ خواهد داد.

جاستین وولفرز، اقتصاددان دانشگاه میشیگان در یک مصاحبه تلفنی به سی ان ان گفت: بدون شک، این حرفی است که مردم می خواهند بشنوند و بدون شک، این اظهارات غیر واقعی است.

این که سعی کنید نرخ تورم را کاهش دهید یک امر است و قیمت ها را با سرعت کمتر افزایش دهید. این دقیقاً همان کاری است که بانک مرکزی در دو سال گذشته با موفقیت شگفت انگیزی انجام داده است.

اما به نظر می‌رسد آنچه ترامپ از آن سخن می گوید، کاهش تورم است که به معنی افت قیمت‌ها است. این امری است که اقتصاددانان را نگران نمی کند.

وی افزود راه ایجاد کاهش تورم ایجاد یک رکود عظیم خواهد بود. این امر باعث می شود که کسب و کارها شروع به کاهش قیمت کنند. اما کاهش قیمت ها مشکل ساز است زیرا رشد اقتصاد را متوقف می کند.

این در حالی است که نظرسنجی اقتصادی جدید شبکه سی ان بی سی آمریکا نشان می دهد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در مورد مسائل کلیدی اقتصادی از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، با برتری ۲ درصدی پیشرو است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره