نماد آخرین خبر

تصویب مشروط اساسنامه رم در اوکراین

منبع
ايسنا
بروزرسانی
 تصویب مشروط اساسنامه رم در اوکراین

ایسنا/ مجلس اوکراین «اساسنامه رم» که شرط پیوستن این کشور به دیوان کیفری بین‌المللی است را تصویب کرد، اما قانون‌گذاران نگران این هستند که شهروندان اوکراینی در این دیوان به ارتکاب جنایات جنگی متهم شوند.

به گزارش ایسنا، «یاروسلاو ژلزنیاک» قانونگذار اوکراینی اعلام کرد پارلمان این کشور اساسنامه رم را تصویب کرده؛ اساسنامه‌ای که سند بنیادین دیوان کیفری بین‌المللی است.

این قانون‌گذار اوکراینی در کانال تلگرامی خود با بیان اینکه ۲۸۱ نماینده از ۳۲۸ نماینده اوکراین با تصویب این اساسنامه موافقت کرده‌اند، اعلام کرد: «پارلمان از تصویب اساسنامه رم حمایت کرده است.»

«ایرینا هراشچنکو» یک قانون‌گذار اوکراینی دیگر گفت این معاهده بین‌المللی با شرطی تصویب شده که تا هفت سال پس از لازم‌الاجرا شدن آن، دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت قضایی تحقیق درباره اتهامات شهروندان اوکراینی در ماده ۸ اساسنامه رم را نداشته باشد؛ ماده‌ای که شامل جنایات جنگی می‌شود.

این عضو پارلمان اوکراین گفت قانون‌گذاران اوکراینی هنوز در حال بررسی زمان مناسب برای اجرایی شدن این اساسنامه هستند، زیرا بیم آن دارند که شهروندان اوکراینی به انجام جنایت جنگی محکوم شوند و کی‌یف ناچار شود از احکام دیوان کیفری بین‌المللی تبعیت کند.

اوکراین در اواسط ماه ژوئن متعهد شد که این معاهده را به‌عنوان بخشی از توافق امنیتی خود با ژاپن و همچنین توافق‌نامه همکاری اتحادیه اروپا و اوکراین تصویب کند.

اساسنامه رم در سال ۱۹۹۸ به منظور ایجاد دیوان کیفری بین‌المللی تدوین شد تا این سازمان بین‌دولتی بتواند در مورد نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی و تجاوز تحقیق کند. تاکنون ۱۳۷ کشور این معاهده را امضا کرده‌اند، اما تنها ۱۲۴ کشور آن را به صورت رسمی به تصویب رسانده‌اند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره