نماد آخرین خبر

جنگ رسانه‌ای چین و آمریکا درباره زرادخانه‌های اتمی دو کشور

منبع
ايرنا
بروزرسانی
جنگ رسانه‌ای چین و آمریکا درباره زرادخانه‌های اتمی دو کشور

ایرنا/ مذاکرات غیررسمی بین پکن و واشنگتن در حوزه تسلیحات هسته‌ای در حالی ادامه دارد که درز راهبرد ضدچینی کاخ سفید به رسانه‌ها، یک جنگ رسانه‌ای بین دو طرف را در این حوزه رقم زد.

به گزارش شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی»، رسانه های دولتی چین و وزارت خارجه این کشور به شدت از گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» درباره تمرکز طرح راهبرد هسته ای دولت «جو بایدن» بر مهار برنامه هسته ای چین انتقاد کردند.

این در حالی است که کاخ سفید ادعا کرده طرح راهبرد هسته ای آمریکا، علیه کشور خاصی نیست.

روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در واکنش به گزارش نیویورک تایمز، اعلام کرد که آمریکا از چین به عنوان بهانه ای برای حفظ زرادخانه هسته ای عظیم خود، پس از جنگ سرد استفاده می کند.

این رسانه دولتی چین به آمریکا توصیه کرد که به جای هیاهو علیه پکن، به شکل صادقانه با این کشور وارد گفت‌وگو شود.

وزارت خارجه چین نیز در واکنش مشابهی، معرفی پکن به عنوان تهدید هسته ای را تلاش واشنگتن برای امتیازگیری در حوزه های راهبردی ارزیابی کرد.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: ما قصد نداریم با هیچ کشوری وارد مسابقه تسلیحاتی شویم.

این در حالی است که نیویورک تایمز مدعی شده بود که زرادخانه اتمی پکن در یک دهه آینده، از نظر تنوع و تعداد بمب های اتمی، به آمریکا و روسیه خواهد رسید و راهبرد هسته ای جدید کاخ سفید باید چالش مقابله با زرادخانه های اتمی چین، روسیه و کره شمالی را در نظر بگیرد.

براساس این گزارش، این اولین بار نیست که دو قدرت اقتصادی برتر دنیا، یکدیگر را به رقابت تسلیحاتی متهم می کنند. پنتاگون سال گذشته میلادی در گزارشی اعلام کرد انتظار می‌رود ذخایر هسته‌ای چین تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱۰۰۰ عدد برسد و تا ماه مه ۲۰۲۳، چین بیش از ۵۰۰ کلاهک هسته‌ای عملیاتی در اختیار داشت که بیش از پیش‌بینی‌های قبلی بود.

در ماه مارس، ایالات متحده و چین مذاکرات غیررسمی درباره تسلیحات هسته ای را از سر گرفتند و نمایندگان چین اطمینان دادند که برای حل مناقشه تایوان، به تهدید هسته ای متوسل نخواهند شد.

به گزارش ایرنا، براساس اطلاعات درز شده به رسانه های آمریکا، مهار چین مهمترین راهبرد سیاست خارجی و نظامی آمریکاست. کارشناسان معتقدند که هدف واشنگتن از کاهش حضور نظامی در منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق جهان نیز تمرکز بر مهار چین و کره شمالی در شرق دور است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره