نماد آخرین خبر

ارمنستان در پی توافق همکاری هسته‌ای با آمریکا

منبع
فارس
بروزرسانی
ارمنستان در پی توافق همکاری هسته‌ای با آمریکا

فارس/ رسانه‌های ارمنستان روز پنجشنبه اعلام کردند که این کشور به دنبال توافقنامه همکاری هسته‌ای با ایالات متحده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز پنجشنبه گفت که ایالات متحده در حال بررسی درخواست ارمنستان برای امضای توافقی هسته‌ای است.به گزارش خبرگزاری «آرمناپرس» آمریکا اعلام کرده در صورت توافق، فناوری هسته‌ای غیرنظامی را به ایروان منتقل می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:«وزارت امور خارجه به درخواست ارمنستان برای توافقنامه در خصوص همکاری هسته‌ای توجه لازم را دارد.»
بر اساس این گزارش، ارمنستان قصد دارد چرخه حیات نیروگاه هسته‌ای «متسامور» را که برای تامین سوخت، تعمیر و نگهداری به شرکت دولتی روس اتم روسیه متکی است، تا سال 2036 ارتقا دهد. این نیروگاه بعدا از رده خارج و جایگزین خواهد شد. این در حالی است که کارشناسان بر این باورند ارمنستان به چنین توانایی هسته‌ای با قدرت بالا نیاز ندارد.نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در ژانویه 2024 گفت که ارمنستان قصد دارد ظرف 8 تا 10 سال نیروگاه جدید بسازد و گزینه‌های مختلفی از جمله فناوری‌هایی از روسیه، ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی در حال بررسی است.طبق برآورد کارشناسان بخش، هر نیروگاه هسته ای جدید در ارمنستان بین 3 تا 5 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.نزدیک‌تر شدن روزافزون ایروان به غرب مورد استقبال واشنگتن قرار گرفته است. در ماه مه 2022، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان، یادداشت تفاهمی در مورد همکاری راهبردی هسته ای امضا کردند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar