نماد آخرین خبر

درخواست‌های تل‌آویو برای حضور نظامی در غزه، مانع توافق آتش‌بس شده است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
درخواست‌های تل‌آویو برای حضور نظامی در غزه، مانع توافق آتش‌بس شده است

ایسنا/ خبرگزاری رویترز به نقل از ۱۰ منبع آشنا با دور مذاکرات جدید برای آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی گزارش داد که اختلافات بر سر حضور نظامی تل‌آویو در غزه و همچنین آزادی زندانیان فلسطینی، مانع از دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسیران شده است. 

 این منابع که شامل دو مقام حماس و سه دیپلمات غربی هستند، به رویترز گفتند که این اختلافات از درخواست‌هایی ناشی شده که رژیم صهیونیستی پس از پذیرش نسخه‌ای از پیشنهاد آتش‌بس توسط حماس که در ماه مه که توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا فاش شد، مطرح کرده است.
این منابع که می‌خواستند ناشناس باقی بمانند گفتند که حماس به ویژه نگران درخواست جدید برای نگه داشتن نیروها در گذرگاه نتزاریم و فیلادلفیا است.
کنترل فعلی رژیم صهیونیستی بر گذرگاه فیلادلفیا به تل‌آویو کنترل مرز غزه با مصر را می‌دهد.
یک منبع نزدیک به مذاکرات به رویترز گفت: »حماس اسرائیل را متهم به تغییر شرایط و پارامترهای خود در لحظه آخر کرده است و نگران است که هرگونه امتیازی که بدهد، با درخواست‌های بیشتری مواجه شود.»
دفتر رسانه‌ای جنبش حماس به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداد. دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز پاسخی به مذاکرات مربوط به آتش‌بس ارائه نکرد.
حماس در یک بیانیه مطبوعاتی در روز یکشنبه اعلام کرد که پیشنهاد جدید در مذاکرات آتش‌بس به مواضع اخیر نتانیاهو که شرایط جدیدی را تعیین می‌کند، بسیار نزدیک است. این گروه از میانجی‌گران خواسته است که به اجرای نسخه ژوئیه توافق‌نامه پایبند باشند و مذاکرات جدید را آغاز نکنند.

یک منبع دوم نزدیک به مذاکرات گفت که اسرائیل پیشنهاد داده بود که توافق برای بازگشت غیرنظامیان به شمال غزه «در زمان دیگری» انجام شود.
این پیشنهاد توسط برخی از میانجی‌گران و حماس به عنوان عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از تعهد قبلی خود برای خروج از گذرگاه نتزاریم و اجازه حرکت آزادانه در داخل غزه تلقی شد.
یکی از دیپلمات‌های غربی با اشاره به درخواست‌های اخیر رژیم صهیونیستی در مذاکرات تحت رهبری آمریکا عنوان کرد که به نظر می‌رسد ایالات متحده تغییراتی را که نتانیاهو در این توافق پیشنهاد داده پذیرفته است.
انتظار می‌رود دور بعدی مذاکرات در روزهای آینده در قاهره بر اساس پیشنهاد پل آمریکا برگزار شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره