نماد آخرین خبر

بورل: اتحادیه اروپا بخشی از درگیری در اوکراین است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بورل: اتحادیه اروپا بخشی از درگیری در اوکراین است

ایسنا/ «جوزپ بورل» دیپلمات ارشد اتحادیه اعلام کرد، این نهاد اروپایی مستقیما در مناقشه روسیه و اوکراین دخالت دارد که آینده ژئوپلیتیکی آن را تعیین خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، بورل روز جمعه در سمیناری در اسپانیا درباره گسترش اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد و گفت «آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد، آینده ژئوپلیتیکی اروپا را تعیین خواهد کرد.»

در این رویداد که سالانه از سال ۲۰۱۳ توسط دانشگاه بین‌المللی «منندز پلیو» (UIMP) میزبانی می‌شود، بورل در بخشی از بحث گفت: «وقتی در بازی شرکت می‌کنیم، باید به اوکراین فکر کنیم. ما بخشی از این بازی هستیم. ما طرف جنگ نیستیم، اما بخشی از درگیری هستیم و چگونگی حل این مناقشه بر صلح و امنیت ما تأثیر خواهد گذاشت.»

این وزیر خارجه سابق اسپانیا از دسامبر ۲۰۱۹ به‌عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی خدمت کرده است. بورل پیشتر از تهاجم اوکراین به منطقه کورسک روسیه حمایت کرده بود، آن را «ضربه‌ای سخت» به روایت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خواند و از غرب خواست تا تمام محدودیت‌های استفاده از تسلیحات کی‌یف را لغو کند، زیرا این «به پیشبرد تلاش‌های صلح کمک می‌کند.»

روسیه بارها آمریکا و متحدانش را به دخالت آشکار در درگیری متهم کرده است، اما غرب‌جمعی همواره تاکید کرده است که قرار دادن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار پول، سلاح، مهمات و تجهیزات در اختیار اوکراین - در حالی که دارایی‌های روسیه را تصرف کرده و تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را اعمال می‌کند- در واقع آن را به یکی از طرف‌های خصومت تبدیل نکرده است.

بورل سابقه بیان این ادعا را دارد که اتحادیه اروپا از اوکراین به‌عنوان نماینده‌ای علیه روسیه استفاده می‌کند. در ماه آوریل، او در نشست مجمع جهانی اقتصاد در عربستان سعودی گفت «اروپایی‌ها نمی‌روند تا برای دونباس بمیرند»، اما متعهد هستند که به طور نامحدود به اوکراینی‌ها کمک مالی کنند.

او در ماه مارس به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت مشارکت ایالات متحده و اتحادیه اروپا «مسئله حمایت از اوکراین نیست، زیرا ما مردم اوکراین را دوست داریم»، بلکه به نفع ایالات متحده است «به‌عنوان یک بازیگر جهانی، کسی که باید به‌عنوان یک شریک قابل اعتماد و تامین‌کننده امنیت برای متحدان تلقی شود.»

به گزارش راشا تودی، پوتین موضع غرب را ریاکارانه توصیف و ایالات متحده و متحدانش را متهم می‌کند که می‌خواهند با روسیه «تا زمان مرگ آخرین اوکراینی» بجنگند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره