نماد آخرین خبر

چاره‌جویی اوکراین برای کسری بودجه

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چاره‌جویی اوکراین برای کسری بودجه

ایسنا/ نخست‌وزیر اوکراین با اذعان به کسری بودجه دولت در سال ۲۰۲۵ اعلام کرد که برای جبران این بحران، از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، «دنیس شمیگال»، نخست وزیر اوکراین، در اظهاراتی، شامگاه امروز ـ سه‌شنبه ـ اعلام کرد که این کشور در سال ۲۰۲۵ با کسری بودجه‌ای به ارزش ۱۵ میلیارد دلار روبرو است.

وی گفت: «برای سال آینده حدود ۱۵ میلیارد دلار نیاز برآورده نشده وجود دارد.»

طبق گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، شمیگال افزود که کی‌یف انتظار دارد این کسری بودجه را با دریافت ۵۰ میلیارد دلار ناشی از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه در حساب های کشورهای گروه هفت جبران کند.

او همچنین خاطرنشان کرد که اوکراین با نیاز فوری به یافتن ۵۰۰ میلیارد گریونا (حدود ۱۲.۱ میلیارد دلار) تا پایان سال ۲۰۲۴ برای اطمینان از توانایی دفاعی خود مواجه است.

نخست وزیر اوکراین گفت: «ما اکنون نیاز اساسی به جمع‌آوری پول اضافی برای توانایی های دفاعی خود داریم. این مبلغ صدها میلیارد گریونا است. پیشنهادهایی برای مالیات ۵۰۰ میلیارد گریونی به مجلس ارائه شده است.»

شمیگال تصریح کرد که ۵۰۰ میلیارد گریونا مخارج ضروری تخصیص داده شده به اقدامات دفاعی است و شامل بودجه مورد نیاز برای تأمین مالی سایر نیازهای دولت نمی شود.

او همچنین گفت که از فوریه ۲۰۲۲ و با شروع جنگ، اوکراین بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از شرکای غربی دریافت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: «طی دو سال و نیم با ابتکارات رئیس جمهور (زلنسکی)، اقدامات مجلس و دولت توانسته‌ایم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار دریافت کنیم.

اوکراین برای دو سال متوالی با کسری بودجه بی‌سابقه مواجه شده است و انتظار دارد بیشتر آن را با کمک شرکای غربی خود پوشش دهد. این کسری بودجه تا سال ۲۰۲۴ به ۴۳.۹ میلیارد دلار می رسد. در همین حال، در غرب، تخصیص بسته‌های کمکی جدید پس از بحث‌های طولانی رخ می‌دهد.

پیشتر، رئیس‌جمهور اوکراین با ادعای پیشروی نیروهایش در خاک روسیه، گفت کی‌یف امیدوار است که میلیاردها دلاری که برای اقدامات جنگی در نظر گرفته شده است، محقق شود.

برخی از وجوه مورد بحث، قرار است از محل درآمدهای حاصل از دارایی‌های دولتی روسیه تامین شود؛ دارایی‌هایی که روسیه نسبت به هرگونه سوءاستفاده از آنها به شدت هشدار داده است و علاوه بر این، کرملین تزریق این حجم از منابع مالی به ارتش اوکراین را سبب طولانی‌تر شدن جنگ و افزایش درد و رنج غیرنظامیان می‌داند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در سخنان ویدیویی گفت اعلامیه‌های سیاسی زیادی از سوی شرکای کی‌یف وجود داشته است و پیش‌بینی می‌شود بسیاری از این اظهارات هم وجود داشته باشد. او تاکید کرد: «اما ما به یک مکانیسم واقعی نیاز داریم.»

اوکراین بارها تاکید کرده است که به درآمد حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای دفاع در برابر روسیه نیاز دارد. این در حالیست که وزارت امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) با اشاره به حمایت‌های مالی و تسلیحاتی غرب از اوکراین تاکید کرد که تزریق مالی به کی‌یف به تشدید درگیری اوکراین کمک می‌کند.


براساس بیانیه این وزارتخانه، «تزریق مالی به ماشین نظامی رژیم کی‌یف، حکومت نظامی زلنسکی را به ماجراجویی‌های بیشتری سوق می‌دهد و به تشدید درگیری کمک می‌کند و امکان حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک را از بین می‌برد.»

زلنسکی تاکید کرد: «مذاکرات مربوطه برای مدت طولانی ادامه داشته است و ما در نهایت به تصمیم‌گیری نیاز داریم.»

هفت کشور بزرگ صنعتی غربی موسوم به گروه ۷ در اجلاس سران خود در ماه ژوئن بر سر کمک مالی جدید به کی‌یف توافق کردند. قرار است وام سخاوتمندانه‌ای به ارزش ۵۰ میلیارد دلار با سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه تأمین شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره