نماد آخرین خبر

انگلیس ارسال برخی تسلیحات نظامی به اسرائیل را لغو کرد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
انگلیس ارسال برخی تسلیحات نظامی به اسرائیل را لغو کرد

ایسنا/ طبق گزارش منابع خبری، وزارت خارجه انگلیس به‌علت نگرانی خود پیرامون «نقض برخی از قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل»، ارسال تعدادی از محموله‌های تسلیحاتی خود به اراضی اشغالی را لغو کرده است.

دولت انگلیس شامگاه دوشنبه اعلام کرد که به علت وجود احتمال استفاده از تسلیحات انگلیسی توسط اسرائیل برای نقض قوانین بین‌المللی، صادرات برخی تسلیحات به رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق در می‌آورد.

طبق گزارش خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس»، «دیوید لمی»، وزیر امور خارجه انگلیس گفت که «خطر جدی است، احتمالا از تسلیحات انگلیسی برای ارتکاب یا تسهیل نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه» استفاده شده‌اند.

او به قانونگذاران این کشور گفت که این تصمیم مربوط به حدود ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز صادرات به اسرائیل است و به معنای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی نیست.

انگلیس در میان تعدادی از متحدان دیرینه رژیم صهیونیستی است که دولت‌ آن در پی فشار داخلی، تحت فشار فزاینده‌ای برای توقف صادرات تسلیحاتی خود به اراضی اشغالی است.

پس از بررسی‌های صورت گرفته توسط دولت انگلیس که بلافاصله پس از پیروزی قاطع حزب کارگر در انتخابات این کشور در ماه ژوئیه انجام شد، دولت به این نتیجه رسید که رژیم صهیونیستی «احتمالا» درحال نقض قوانین بین‌المللی است.

طبق گزارش نشریه «پلیتیکو»، وزیر خارجه جدید انگلیس، تاکنون ۲ مرتبه به اراضی اشغالی سفر کرده و در هر دو سفر، نگرانی جدی دولت انگلیس بابت نقض قوانین بین‌المللی را به رژیم صهیونیستی ارائه کرده است. در طول دوران ریاست‌جمهوری خود، ارزیابی‌های خود را مبنی بر وجود نگرانی‌های جدی در مورد پایبندی اسرائیل به آن انجام داده است.

در سفر پیشین لمی به اراضی اشغالی، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم از دیدار با وزیر امور خارجه انگلیس به دلیل خشم از موضع اخیر لندن نسبت به پرونده قضایی صهیونیست‌ها در دیوان لاهه امتناع کرده بود.

رسانه عبری «چنل ۱۳ نیوز» به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داد نتانیاهو به خاطر تصمیم اخیر دولت جدید متعلق به حزب کارگر در انگلیس برای پس گرفتن اعتراض‌های لندن به صلاحیت دیوان بین‌المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و «یوآو گالانت»، وزیر جنگ کابینه رژیم خشمگین شده است.

دولت جدید انگلیس اوایل مرداد ماه با بیان اینکه این کشور قصد مخالفت با صلاحیت قضایی دادگاه لاهه در بازداشت سران رژیم صهیونیستی را ندارد، گفت تصمیم‌گیری در این مورد باید توسط این دادگاه انجام شود. دولت جدید انگلیس روز پنجم مرداد اعلام کرد تصمیم دولت سابق این کشور برای به ‌چالش کشیدن صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی در صدور حکم بازداشت نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را پیگیری نخواهد کرد.

اما با این وجود، پلیتیکو نیز گزارش کرد که اقدام اخیر انگلیس به معنای تحریم تسلیحاتی اسرائیل نیست و در سال ۱۹۸۲ نیز لندن اقدامات مشابهی اتخاذ کرد و در نهایت، «سریعا» محدودیت‌ها برداشته شدند.

پلیتیکو همچنین گزارش کرد که این تصمیم احتمالاً دولت بنیامین نتانیاهو را عصبانی خواهد کرد.

در ماه آوریل، «دیوید کامرون»، وزیر امور خارجه وقت انگلیس و نخست وزیر سابق محافظه کار این کشور، اعلام کرد که فروش تسلیحاتی انگلیس به اسرائیل هرگز محدود نخواهد شد.

معیارهای صدور مجوز صادرات به این معنی است که اگر خطر استفاده از اقلام برای ارتکاب نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه وجود داشته باشد، بریتانیا مجوز صادرات صادر نخواهد کرد.

از  ابتدای جنگ، رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا، انگلیس و دیگر متحدان غربی خود جنگی ویرانگر را علیه مردم غزه به راه انداخته و بیش از ۱۳۲ هزار فلسطینی شهید و زخمی شده‌اند. در این جنگ علاوه بر تخریب گسترده و گرسنگی که جان صدها کودک فلسطینی را گرفته و یکی از بدترین فجایع انسانی در جهان محسوب می‌شود، بیش از ۱۰ هزار فلسطینی دیگر هم مفقود شده‌اند.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، تل‌آویو میلیاردها دلار تجهیزات نظامی مختلف از آمریکا دریافت کرده است. براساس اعلام وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، این تجهیزات شامل ناوگان جدید جنگنده‌های اف-۳۵، تانک، موتور خودروهای زرهی، خودروهای جنگی و هزاران تن تجهیزات نظامی دیگر می‌شود.

رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی همچون انگلیس، با نادیده گرفتن ۲ قطعنامه شورای امنیت برای متوقف کردن فوری حملاتش به نوار غزه و نیز دستورالعمل‌های دیوان بین‌المللی دادگستری درباره لزوم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از نسل‌کشی و تلاش برای بهبود شرایط انسانی در غزه، به حملات خود ادامه می‌دهد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره