نماد آخرین خبر

گمانه‌زنی‌ها در مورد محاکمه نظامی عمران‌خان قوت گرفت

منبع
ايرنا
بروزرسانی
گمانه‌زنی‌ها در مورد محاکمه نظامی عمران‌خان قوت گرفت

ایرنا/ اظهارات اخیر سخنگوی ارتش پاکستان درباره محاکمه رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی ارتش به اتهام فساد و نقض هنجارهای نظامی به ویژه ارتباط با حزب عمران خان، گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال محاکمه نظامی نخست وزیر برکنار شده این کشور را افزایش داد.

به نقل از رسانه‌های پاکستانی، ژنرال «احمد شریف» در تازه‌ترین کنفرانس مطبوعاتی خود از ادامه فرایند قضایی علیه ژنرال فیض حمید، رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش این کشور (آی.اس.آی) در دولت عمران خان، در دادگاه نظامی خبر داد و گفت: هر شخص یا عناصری که در این پرونده دخالت داشته اند و نقش آنان ثابت شود، بدون هیچ شکی قانون علیه آنها اعمال خواهد شد.

وی بدون اشاره به حزب جنبش عدالت پاکستان PTI و یا ارتباط عمران خان نخست وزیر سابق این کشور با پرونده رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی ارتش افزود که طبق قوانین، با همه کسانی که در نقض قوانین نظامی به ویژه توطئه علیه نیروهای مسلح دست داشته باشند، به شدت برخورد خواهد شد.

این در حالی است که ناظران سیاسی پاکستان با اشاره به تشدید تنش‌ها میان حزب عمران خان با جناح حاکم به ویژه تشکیلات قدرتمند نظامی این کشور، گفتند که از اظهارات سخنگوی ارتش چنین به نظر می‌رسد که محاکمه نظامی عمران خان در راه است.

روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون چاپ اسلام‌آباد روز جمعه نوشت که پرونده رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش برای حزب عمران خان گران تمام خواهد شد.‌ هرچند عمران خان از بیم بازداشت خود از سوی دستگاه قضایی ارتش پیشتر دادخواستی را به دادگاه اسلام‌آباد ارائه کرده و خواهان دستور دادگاه برای عدم محاکمه وی در دادگاه نظامی شده، اما با وضعیت جاری گمانه‌زنی‌ها در مورد محاکمه نظامی وی قوت گرفته است.

اواخر مرداد سال ۱۴۰۳ فیض حمید در ارتباط با پرونده فساد و نقض قوانین نظامی بازداشت شد و تحت محاکمه نظامی قرار گرفت.

ارتش پاکستان تابستان سال گذشته (۱۴۰۲) گفت که سه مسوول بلندپایه نظامی این کشور در ارتباط با اغتشاشات مرتبط با بازداشت عمران خان، یورش معترضان به اماکن نظامی و مشارکت در ناآرامی‌های سیاسی از مقام خود برکنار و بیش از یکصد نفر نیز از سوی دادگاه‌های نظامی محاکمه خواهند شد.

رهبر حزب جنبش عدالت پاکستان در حالی ارتش و تشکیلات قوی امنیتی کشورش را به طور مستقیم متهم به توطئه علیه مخالفان و نابودی حزب خود می‌کند که پیشتر ضمن آمادگی برای مذاکره با رهبران دولت و ارتش، گفته بود که از نظر وی توهین به نهادهای نظامی یا تضعیف ارتش هرگز قابل قبول نیست.

عمران‌ خان که از تابستان ۱۳۹۷ تا فروردین سال ۱۴۰۱ کرسی نخست وزیری را در اختیار داشت، از تابستان سال گذشته(۱۴۰۲) به دلیل اتهامات در پرونده‌های متعدد فساد مالی، سیاسی و امنیتی در زندان به سر می‌برد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره