نماد آخرین خبر

حزب حاکم ژاپن اکثریت مجلس نمایندگان را از دست داد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
حزب حاکم ژاپن اکثریت مجلس نمایندگان را از دست داد

ایرنا/ حزب لیبرال دموکرات ژاپن که بیش از یک دهه حزب حاکم در این کشور به شمار می‌رفت در انتخابات سراسری روز گذشته (یکشنبه) اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را از داست و این موضوع برای حزب حاکم و نخست وزیر ژاپن یک شکست محسوب می‌شود.

رسانه های ژاپن اعلام کردند که اکنون حزب «شیگرو ایشیبا» نخست وزیر ژاپن ناگزیر است برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان ژاپن با احزب دیگر ائتلافی ایجاد کند.

شبکه خبری «ان اچ کی» (NHK) گزارش داد: برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان ژاپن دست‌کم کسب ۲۳۳ کرسی از مجموع ۴۶۵ کرسی لازم است که در این میان حزب لیبرال دموکرات به همراه حزب «کومیتو» (Komeito) دیگر حزب ائتلافی توانستند تنها ۲۱۵ کرسی را کسب کنند.

بر اساس این گزارش حزب لیبرال دموکرات ۱۹۱ کرسی و حزب کومیتو نیز ۲۴ کرسی را به دست آوردند.

بزگرترین حزب مخالف، حزب دموکرات مشروطه ژاپن، در انتخابات سراسری روز گذشته توانست نتایج چشم گیری حاصل و ۱۴۸ کرسی را کسب کند.

 حزب مخالف، حزب دموکرات مشروطه ژاپن در انتخابات سراسری ۱۴۸ کرسی بدست آورد.
 
ژاپن تایمز گزارش داد: حزب لیبرال دموکرات ژاپن به همراه حزب کومیتو، حزب ائتلافی خود، به مدت ۱۵ سال حزب حاکم در این کشور به شمار می‌رفت.

خبرگزاری کیودو نیز گزارش داد: نخست وزیر ژاپن از حزب لیبرال دموکرات در پی این شکست وعده داد که اصلاحات بنیادینی در ساختار حزب ایجاد کند و متعهد به ایجاد اصلاحات شدید در زمینه بودجه سیاسی درون حزبی شد.

ایشیبا همچنین اعلام کرد که وی خواهان ادامه دولت و آماده است تا با احزب مخالف به تعامل سیاسی بپردازد. وی به دنبال ائتلاف با سایر احزاب برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان ژاپن است.

حزب لیبرال دموکرات، به همراه حزب «کومیتو» تا پیش از برگزاری این انتخابات، در مجموع ۲۹۰ کرسی از ۴۶۵ کرسی مجلس نمایندگان ژاپن را در اختیار داشت.

انتخابات سراسری دیروز ژاپن در حالی برگزار شد که حزب حاکم لیبرال دموکرات که به طور سنتی سلطه کامل را در چند دهه گذشته داشته، با چالش کاهش محبوبیت به علت رسوایی‌های مالی و تورم روبرو بود و به علت تقسیم قدرت احتمالی با احزاب کوچکتر، مشکلاتی را برای پیشبرد سیاست‌های خود داشت.

کارشناسان و تحلیلگران، انتخابات سراسری روز گذشته را تصمیم گیری مردم ژاپن در مورد سرنوشت ایشیبا که پس از کناره گیری فومیو کیشیدا به تازگی سمت نخست وزیری این کشور را عهده دار شده بود، عنوان کردند.

ایشیبا که ششم مهر در انتخابات حزب لیبرال دموکرات پیروز و به‌عنوان رهبر آن انتخاب شد، دهم همان ماه با اکثریت قاطع مجلس نمایندگان به سمت نخست وزیری ژاپن منصوب شد.

وی در مورخ ۱۸ مهر پارلمان این کشور را برای برگزاری انتخابات سراسری منحل کرد.


آخرین انتخابات عمومی در ژاپن در سال ۲۰۲۱ و در زمان نخست وزیری فومیو کیشیدا برگزار شده بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره