logo

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته

منبع
جمهوري اسلامي
بروزرسانی
سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته

جمهوری اسلامی/ « تحلیل سیاسی هفته » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:     
       
 بسم‌الله الرحمن الرحیم
دهه دوم ذیقعده مزین به نام مبارک سلطان سریر ارتضاء، حضرت علی‌ بن موسی ‌الرضا علیه‌السلام است؛ ماه هشتمی که خورشید بر قدمگاه او در بهشت خراسان بوسه می‌زند و سرزمین ایران وامدار مضجع نورانی اوست.
از سوی دیگر در این هفته و در آخرین روزهای اردیبهشت، ساعات تلخی بر ملت ایران گذشت، چرا که رئیس ‌جمهور و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در آذربایجان شرقی به شهادت رسیدند و داغ سنگینی را بر دل‌ها گذاشتند.
این واقعه تلخ به واقع، یک فاجعه ملی بود که مردم آن را با حضور در مراسم تشییع به تصویر کشیدند.

این حادثه بار دیگر ثابت کرد که کشور از ناحیه تحریم‌های ظالمانه خسارات بسیاری متحمل شده که جدیدترین آن عدم برخورداری از ناوگان هوایی مناسب و سیستم‌های پایشی و حفاظتی است که اگر نبود ادامه این تحریم‌ها، امروز خیل انسان‌هایی که در این سال‌ها از دست ما رفتند، هم‌اکنون در میان ما بودند. از طرف دیگر باید به سوالات زیادی که درباره نحوه سانحه و عوامل سقوط بالگرد در اذهان عموم وجود دارد پاسخ داد و تا یافتن علت اصلی حادثه، از کنار آن عبور نکرد.
پایان کار مجلس یازدهم و آغاز بکار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز از رویدادهای هفته جاری بود کمااینکه تشکیل شورائی مرکب از معاون اول رئیس‌ جمهور شهید، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه برای برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری در مدت حداکثر 50 روز طبق اصل 131 قانون اساسی نیز یکی از رویدادهای این هفته بود. انتخابات ریاست جمهوری برای تعیین رئیس‌ دولت چهاردهم قرار است در روز هشتم تیرماه سال جاری برگزار شود. با تعیین رئیس ‌جمهور جدید، ترکیب دولت آینده با تایید مجلس دوازدهم که آنهم هفته آینده کار خود را شروع خواهد کرد مشخص می‌شود و دولت جدید نیز مشغول فعالیت خواهد شد.
در تحولات خارجی، تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و موضع‌گیری دادستان کل دیوان بین‌المللی در قبال بحران جاری در فلسطین اشغالی و فاجعه کشتار فلسطینی‌ها در غزه، مهمترین موضوع خبری بود که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. در حالی که رژیم صهیونیستی پس از گذشت بیش از هفت ماه، همچنان با وحشی‌گری تمام به کشتار فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد دیوان بین‌المللی کیفری، موضعی منفعلانه و به دور از واقعیت‌ موجود اتخاذ کرد.
«کریم‌ خان» دادستان ارشد این مرجع بین‌المللی اعلام کرد این دادگاه به دنبال صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم است. این مقام دادگاه بین‌المللی، در عین حال، افزود برای برخی از رهبران حماس، از جمله اسماعیل هنیه، یحیی السنوار و محمد ضیف نیز قصد دارد بعنوان «افراد مرتبط با درگیری‌های غزه»، قرار بازداشت صادر کند.
موضع‌گیری دادستان این دادگاه بین‌المللی، بار دیگر این واقعیت تلخ را مورد تاکید قرار داد که برخلاف انتظارهای موجود، این مرجع بین‌المللی نیز تحت فشار قرار دارد و بعید است بتواند اعاده حق ملت مظلوم فلسطین را محقق سازد. این یک داوری انحرافی است که «قربانی» و «جلاد» را یکسان دانسته و همانگونه که جنبش حماس نیز در اعتراض به این حکم اعلام کرد، کمکی به توقف جنایت صهیونیست‌ها و تغییر سیاست‌های ضدانسانی تل‌آویو نخواهد کرد.
آیا مسئولان دادگاه بین‌المللی که داعیه دفاع از مظلوم و کمک به استقرار عدالت در بحران‌های بین‌المللی را دارند از این واقعیت مسلم آگاه نیستند که اقدامات دفاعی فلسطینی‌ها، کمترین واکنش طبیعی به جنایات گسترده رژیمی خونخوار، غاصب و بی‌اعتنا به قوانین بین‌المللی است؟ تاسف‌آور است که دادگاه بین‌المللی، جنایات صهیونیست‌هایی که از بدو تشکیل موجودیت رژیم غاصب، از هیچ ظلم و جنایتی در حق ملت فلسطین فروگذار نکرده‌اند و تنها در هفت ماه گذشته بیش از 45 هزار فلسطینی عموماً غیرنظامی را قتل‌عام نموده، بیمارستان‌ها را به گورستان تبدیل کرده و میلیونها نفر را آواره ساخته‌اند را با مقاومت ملت فلسطین، یکسان می‌داند. این برخورد ناعادلانه، اعتبار این مرجع بین‌المللی را نیز مانند سایر مجامع تحت نفوذ، زیر سوال می‌برد و زمینه را برای جنایات بیشتر نژادپرستان صهیونیست فراهم‌تر می‌کند.
حماس و جهاد فلسطین به نمایندگی از یک ملت که سرزمینشان غصب شده با اشغالگران مبارزه می‌کنند. این مبارزه رهائی‌بخش را تروریسم دانستن ظلم بزرگی است که یک دادگاه بین‌المللی نباید مرتکب آن شود. این دادگاه فقط زمانی به وظیفه خود عمل خواهد کرد که رژیم اشغالگر و جنایتکار صهیونیستی را تنبیه کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar