نماد آخرین خبر

سرمقاله آرمان ملّی/ کابینه از نیروهای کارآمد انتخاب شود

منبع
آرمان ملي
بروزرسانی
سرمقاله آرمان ملّی/ کابینه از نیروهای کارآمد انتخاب شود

آرمان ملی/ « کابینه از نیروهای کارآمد انتخاب شود » عنوان سخن روز در روزنامه آرمان ملّی به قلم احمد شیرزاد است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
   
 مسعود پزشکیان نه آن چهره‌ای است که راستی‌ها می‌گویند که فکر کنیم در دامن جریان اصولگرا خواهد غلتید نه چهره‌ای است که منحصرا خود را متکی به اصلاح‌طلبان بداند.  
 البته در مقایسه با دولت روحانی پزشکیان مقداری به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر است و رسما نیز کاندیدای مدنظر و مورد حمایت جبهه اصلاحات بوده است. ولی این امکان که یک شخصیت اصولگرا مثل آقای فتاح دعوت به کار شود نیز دور از ذهن نیست. یعنی به ناصیه آقای پزشکیان می‌خورد که در یک مقطعی از کسانی که مواضع تند اصولگرایانه ندارند، ضدیت خاصی با اصلاح‌طلبان ندارند و از بعد کارشناسی هم خوب هستند استفاده کند، دور از ذهن نیست. البته معنای این حرف این نیست که یک چک سفید امضایی به کسی مثل آقای فتاح بدهند که کل اصولگرایان را بخواهد در یک وزارتخانه جمع کند. وقتی کابینه‌ای ائتلافی گفته می‌شود واقعیت این است که مدیریت یک وزارتخانه را به یک حزب می‌دهند و آن حزب می‌تواند نیروهایش را به آن وزارتخانه ببرد. این کار قطعا اتفاق نخواهد افتاد، اما اصولگرایانی که بعد کارشناسی قوی دارند و منتسب به اصولگرایان هستند و کسانی هم نیستند که خیلی ایلی نیرو انتخاب می‌کنند می‌توانند در دولت حاضر باشند. ما در گذشته مدیران اصولگرایی در دولت‌های گذشته داشتیم که نیروهای خود را از جبهه اصلاحات و مدیران کارشناس و تکنوکرات بودند انتخاب کردند. مثلا در گذشته کسی مثل آقای عباس آخوندی اصولا منتسب به اصولگرایان بود، اما در فرآیند مدیریت بیشتر به نیروهای تکنوکرات توجه داشت و کار می‌کرد. این اتفاق می‌تواند بیفتد و اگر واقعا کسانی باشند از اصولگرایان که به لحاظ کارشناسی به عنوان مدیران قوی و قدر مورد قبول هستند باید مورد استفاده قرار بگیرند. همه داد بر سر اصولگرایان بر سر این بود که ایران برای همه ایرانیان است و شما باید از تمام پتانسیل مدیریتی برای کشور استفاده کنید. انتقاد اساسی به دوستان اصولگرا همین بود بنابر این طبیعی است که خودمان نباید به چیزی که به آن اعتقاد داشتیم عمل نکنیم. باید اگر در مدیریت‌ها مدیرانی که تیپ فکری متفاوتی با اصلاح‌طلبان دارند اما کار بلد هستند از آنها استفاده کرد. قانونی نیست که بگوییم پزشکیان نباید از نیروهای اصولگرا استفاده کند. طبیعتا ممکن است برخی اعتراض کنند که باید نیروهای خود را از مجموعه اصلاح‌طلبان انتخاب کنید اما اینگونه نیست و رایی هم به آقای پزشکیان داده شد لزوما همه رای اصلاح‌طلبی نبود و رای عمومی جامعه بود و چه بسا از بین افراد اصولگرایی که آنها هم به آقای پزشکیان رای دادند. البته برخی وزارتخانه‌ها هستند که با دیگر وزارتخانه‌ها مثل وزارت کشور متفاوت است و بعد سیاسی و اجتماعی خاص خود را دارد و جهت‌گیری‌های خاص خود را دارد. وزارت خارجه، اما متفاوت است و باید برآیند نظام باشد و آنچه در خارج از کشور از خود نمایش می‌دهد مواضع نظام باشد. البته با رویکردی که آقای پزشکیان در انتخابات داشت حتما باید هماهنگی داشته باشد و طبیعتا نمی‌تواند کسانی که ضد برجام یا FATF باشند را در وزارت امور خارجه به کار گمارد. در وزارتخانه‌هایی مثل آموزش و پرورش و علوم نیز طبق نظرات بازتری که آقای پزشکیان نسبت به سایرین داشت طبیعتا باید افرادی با رویکرد بازتر انتخاب شوند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar