نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

انتظار کشنده

منبع
ايران
بروزرسانی
انتظار کشنده

ایران/متن پیش رو در ایران منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

10 روز از عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران و شهادت اسماعیل هنیه می‌گذرد. ایران همچنان در سکوت معناداری به سر می‌برد.
مشخصاً این بی‌خبری ناشی از تدارک تهران برای پاسخی درخور و مناسب به اسرائیل است. مردم ایران نیز با علم به حتمی بودن پاسخ سخت تهران، منتظر فرارسیدن موعد انتقام هستند. اما شرایط در سرزمین‌های اشغالی متفاوت است. هر روزی که از شهادت اسماعیل هنیه و همچنین ترور فؤاد شکر از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل می‌گذرد و خبری از پاسخ محور مقاومت نمی‌شود، بر نگرانی ساکنین سرزمین‌های اشغالی از چگونگی و نحوه خونخواهی مقاومت افزوده می‌شود. سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در سخنان اخیر خود با اشاره به نگرانی صهیونیست‌ها از پاسخ مقاومت، تأکید کرد: حالت انتظاری که رژیم صهیونیستی دچارش شده، بخشی از «نبرد» است. بخصوص پس از آنکه تلاش‌های امریکا و رژیم صهیونیستی برای منصرف کردن ایران از پاسخ مناسب به اقدام تروریستی اسرائیل، با ناکامی همراه بوده است.
 
اسرائیل طرحی برای مقابله با حمله ایران ندارد
اما این حالت انتظار، رژیم صهیونیستی را دچار بحران در تصمیم‌گیری کرده است. به عبارتی ساده‌تر، از آنجا که ابعاد پاسخ آتی تهران برای صهیونیست‌ها روشن نیست، آنها طرح مشخصی برای مقابله با حملات انتقامی محور مقاومت ندارند؛ موضوعی که مقام سابق رژیم صهیونیستی نیز به آن اشاره کرده است. پنجشنبه هفته گذشته آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق اسرائیل با اشاره به انتظار رژیم صهیونیستی برای عملیات انتقام‌جویانه ایران، اذعان کرد که این رژیم هیچ گونه طرحی برای تقابل با تهران ندارد.
رادیو اسرائیل هم اعتراف کرده، بعد از ترور شهید هنیه نوعی انتظار همراه با ترس و وحشت صهیونیست‌ها را در بر گرفته و آنها هر لحظه منتظر پاسخ به این عملیات ترور هستند.
از سویی دیگر، خبرنگار شبکه 12 اسرائیل در یک برنامه خبری بصراحت اعلام کرد که ایران در حال مدیریت یک جنگ روانی علیه رژیم صهیونیستی است و صهیونیست‌ها نیز کاملاً آن را حس می‌کنند.
روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» هم خبر داده که اسرائیل همزمان با آماده شدن برای حمله احتمالی حزب‌الله لبنان و ایران، از ساکنان سرزمین‌های اشغالی خواسته تا در پناهگاه‌ها، آب و مواد غذایی ذخیره کنند. طبق اعلام نیویورک تایمز، بیمارستان‌ها نیز آماده هستند تا در صورت لزوم، بیماران را به بخش‌های زیرزمینی مجهز منتقل کرده و تیم‌های جست‌وجو و امداد هم در شهرهای بزرگ مستقر شوند.
 
بورس اسرائیل در پایین‌ترین سطح خود
ترس صهیونیست‌ها از حمله ایران و برقراری سایه جنگ روی سرزمین‌های اشغالی، تأثیر خود را بر بورس اسرائیل هم گذاشته است. چه آنکه در بحبوحه انتظار سخت رژیم صهیونیستی برای حمله ایران، بورس این رژیم به پایین‌ترین سطح خود از ماه آوریل رسیده است. شاخص اصلی بورس اوراق بهادار تل‌آویو (TASE) در آغاز معاملات هفتگی هفته گذشته، به دلیل ترس از جنگ احتمالی با حزب‌الله و ایران به پایین‌ترین میزان خود از ماه آوریل تاکنون سقوط کرد.
بر اساس گزارش بورس تل‌آویو، شاخص TASE ۳۵ در ابتدای معاملات، با افت ۲.۳ درصدی به ۱۹۳۷ واحد رسید که پایین‌ترین سطح خود از آخرین هفته آوریل را ثبت کرد.
شروع منفی بورس تل‌آویو که از اواسط ماه جولای به دلیل تشدید تنش‌ها با حزب‌الله و ایران تحت فشار بوده با عملکرد ضعیف شاخص‌های وال‌استریت در روز جمعه تشدید شد.
 
آخرین تلاش‌های امریکا برای جلوگیری از انتقام ایران
تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده امریکا برای منصرف کردن تهران از پاسخ به ترور اسماعیل هنیه با بن‌بست مواجه شده است. با توجه به تأکیدات مکرر مقامات ایرانی بر انتقام‌جویی،  تل‌آویو خود را ناگزیر از مواجهه با حمله آتی ایران می‌بیند. با این حال امریکا آخرین تیرهای خود را برای جلوگیری از حمله ایران پرتاب می‌کند. تهدید ایران به وارد کردن ضربه ویرانگر به اقتصاد کشور، یکی از این تیرها بود. در همین رابطه یک مقام امریکایی به نشریه وال استریت ژورنال گفته است، ایالات متحده به ایران هشدار داده که در صورت انجام حمله بزرگ ضد اسرائیل، دولت تازه‌‌منتخب و اقتصاد این کشور ممکن است «ضربه‌ای ویرانگر» و «عواقبی جدی» را متحمل شود؛ هشداری که به نظر می‌رسد ایران نباید آن را جدی بگیرد.
در همان ساعات ابتدایی ترور شهید اسماعیل هنیه، مقامات امریکایی بصراحت اعلام کردند که از این اقدام اسرائیل بی‌خبر بودند تا خود را از خشم ایران دور کنند. تزاچی هانگبی، رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز دو روز پس از ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، مدعی شد:« ما از هیچ کس حتی امریکا درخواست حمایت نظامی نداریم. ما به نیروهای آنها نیازی نداریم، سربازان امریکایی مجبور نیستند برای ما خون بریزند.» اما به نظر می‌رسد حالا با قطعی شدن پاسخ ایران،  اسرائیل خود را نیازمند حمایت امریکا می‌بیند و ایالات متحده امریکا نیز به دنبال قوت قلب دادن به افکار عمومی غرب و همچنین ساکنین سرزمین‌های اشغالی است.
رفت‌و‌آمدهای متوالی فرمانده سنتکام و دیگر فرماندهان امریکایی به سرزمین‌های اشغالی و ادبیات تهدیدآمیز این کشور در رابطه با ایران مؤید این امر است. به هر صورت، آنچه مسلم است، هراس امریکا و رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری نگران حمله ایران هستند، بخصوص آنکه هیچ تحلیل و ذهنیتی از این حمله ندارند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره