نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

شبیخون در خاک روسیه

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
شبیخون در خاک روسیه

دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

مقامات روسیه گزارش دادند که تا بعدازظهر چهارشنبه، اوکراینی‏ها منطقه سودژا را محاصره و سه روستا را تصرف کردند و در نزدیکی ۱۰روستای دیگر مشاهده شدند. اما آلکسی اسمیرنوف، فرماندار موقت کورسک روز چهارشنبه خبر داد: «در ۲۴ساعت گذشته، منطقه ما قهرمانانه با حملات نازی‌های اوکراین مقابله کرده است.»
 
سربازان اوکراینی در اقدامی غافلگیرکننده وارد غرب روسیه شده‌اند که مسکو را کاملا گیج کرده است. سربازان اوکراینی توانسته‌اند دفاع مرزی روس‌ها را ضعیف جلوه بدهند و یک آزمایش موفق برای ورود به خاک روسیه داشته باشند. تحلیلگران می‌گویند که این ممکن است ضربه‌ای به عرضه گاز طبیعی این کشور به اروپا وارد کند. به گزارش الجزیره و به گفته مقامات روسی، نظامیان اوکراینی و گزارش رسانه‌ها، کی‌یف روز سه‌شنبه صدها سرباز را با پشتیبانی خودروهای زرهی، توپخانه و هواپیماهای بدون سرنشین به منطقه کورسک اعزام کرد.

صبح روز سه‌شنبه، نیروهای اوکراینی از طریق مرز به نبرد پرداختند و به سودژا، یک شهر خواب‌آلود و ساکت با 5000 نفر نزدیک شدند که میدان مرکزی آن هنوز تحت تسلط مجسمه ولادیمیر لنین، بنیان‌گذار اتحاد جماهیر شوروی است. اما سودژا به‌عنوان محل تنها ایستگاه پمپاژی که گاز طبیعی روسیه را از طریق اوکراین به اروپا می‌رساند، مهم است. با وجود جنگ، اوکراین همچنان خط لوله گاز دوران شوروی خود را به گازپروم روسیه به قیمت 2میلیارد دلار در سال اجاره می‌دهد. قرارداد حمل‌ونقل و ارسال گاز در ژانویه منقضی می‌شود؛ البته اگر پیشتر یک حمله آن را متوقف نکند. آلکسی کوش، تحلیلگر مستقر در کی‌یف به الجزیره گفت: «به دلیل این حمله، خطر توقف عرضه گاز طبیعی [روسیه] به اتحادیه اروپا از طریق سیستم ترانزیتی ما وجود دارد.»نیروگاه هسته‌ای کورسک، یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های جهان، در شهر کورچاتوف، در حدود ۷۰کیلومتری (۴۰ مایلی) شرق سودژا واقع شده است.

پهپادهای اوکراینی در کورچاتوف مشاهده شده‌اند و برخی تحلیلگران می‌گویند کی‌یف می‌خواهد سیستم انرژی روسیه را بی‌ثبات کند، همان‌طور که مسکو نیروگاه‌های اوکراین و شبکه انرژی آن را هدف قرار داده است. تاراس زاهرودنی، تحلیلگر مستقر در کی‌یف در اظهارات تلویزیونی گفت: «نکته اصلی [درباره حمله] منابع انرژی است. هر چه آنها بی‌ثبات‌تر باشند، اقتصاد روسیه بی‌ثبات‌تر است.» مقامات و رسانه‌های روسیه گزارش دادند که تا بعدازظهر چهارشنبه، اوکراینی‌ها سودژا را محاصره و سه روستا را تصرف کردند و در نزدیکی 10روستای دیگر مشاهده شدند. آلکسی اسمیرنوف، فرماندار موقت کورسک روز چهارشنبه در تلگرام با تکرار روایت‌های کرملین درباره «خونتای نازی‌ها» در کی‌یف نوشت: «در 24ساعت گذشته، منطقه ما قهرمانانه با حملات نازی‌های اوکراین مقابله کرده است.» به گفته اسمیرنوف و مقامات بهداشتی، حداقل سه غیرنظامی - دو راننده و یک زن - کشته و 24نفر از جمله شش کودک زخمی شده‌اند.

فرماندار از مردم محلی خواست تا برای مجروحان خون اهدا کنند و البته تصریح کرد: «وضعیت قابل کنترل است.» اما حتی لحن خشک و قانونی اظهارات کرملین نیز نمی‌تواند وخامت اوضاع را پنهان کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این حمله را «تحریکی تمام‌عیار از سوی رژیم کی‌یف» خواند و نظامیان اوکراینی را متهم به شلیک بی‌رویه به مناطق مسکونی و غیرنظامیان کرد. وزارت دفاع در مسکو روز چهارشنبه مدعی شد که اوکراینی‌ها 260نظامی، 7تانک و 42خودروی زرهی، دو خودروی پدافند هوایی و یک ایستگاه رادیویی را از دست داده‌اند. با این حال در ادامه بیانیه روس‌ها آمده است: «عملیات برای انهدام تشکیلات نظامی اوکراین ادامه دارد.» مقامات کی‌یف درباره این حمله اظهارنظری نکرده‌اند؛ اما گزارش‌های اوکراینی ادعا می‌کنند که خسارات سنگینی به طرف روسیه وارد شده است. دیپ استیت، یک کانال تلگرامی اوکراینی معروف به ارائه گزارش‌های موثق، روز چهارشنبه نوشت: «نیروهای اوکراینی گروهی از نظامیان روسی را که در یک صومعه ارتدوکس محصور شده بودند، کشتند، یک هلی‌کوپتر کا-52 را سرنگون و دو تانک را منهدم کردند.»

 حداقل سه نظامی روس به اوکراین منتقل شده‌اند. آنها گفتند که سربازانی هستند که قبل از اعزام به مرز، آموزش‌های کوتاه و ناقصی را گذرانده‌اند. یکی از سربازان اسیر که خود را دانیل کولسنیکوف معرفی کرد و یک تی‌شرت مشکی پاره به تن داشت، در ویدئویی که توسط کانال تلگرامی «فید اوکراینی» منتشر شد، گفت: فرماندهانمان ما را رها کردند، به ما اهمیتی ندادند، ما را رها کردند تا بمیریم.» منابع اوکراینی گفتند که این حمله یک «حمله پیش‌گیرانه» پیش از تهاجم برنامه‌ریزی‌شده روسیه به منطقه سومی در شمال اوکراین بوده که با کورسک هم‌مرز است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره