نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

«سابقه فتنه‌گری»؛ حمله «کیهان» به وزیر پیشنهادی بهداشت

منبع
کيهان
بروزرسانی
«سابقه فتنه‌گری»؛ حمله «کیهان» به وزیر پیشنهادی بهداشت

کیهان/متن پیش رو در کیهان منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

در میان وزرای معرفی‌شده به مجلس علاوه ‌بر اشخاصی که کارنامه قابل دفاعی دارند، افرادی با سابقه فتنه‌گری دیده می‌شوند. مسئله‌ای که خط قرمز نظام است. از این ‌رو، مجلس شورای اسلامی می‌بایست از اعتماد به فتنه‌گرانی که در آستانه نفوذ به دولت هستند، پرهیز کند.
  
وزرای پیشنهادی دولت با حضور در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را در حضور نمایندگان مجلس مطرح می‌کنند و به سؤالات آنها پاسخ می‌دهند. به گفته حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکنون ۷۰ جلسه در کمیسیون‌های مجلس برای بررسی سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی برگزار شده است. وی می‌گوید: برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت در یک فضای فنی و تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد و با اسناد بالادستی تطبیق داده می‌شود. سنجه‌هایی برای ارزیابی وزرای پیشنهادی وجود دارد و مطابق با آن، توانایی و تجربه آنان از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.
اما نکته اینجاست که در میان وزرای معرفی شده به مجلس علاوه‌بر اشخاصی که کارنامه قابل دفاعی دارند، افرادی با سابقه فتنه‌گری دیده می‌شوند. مسئله‌ای که خط قرمز نظام است. از این‌رو، مجلس شورای اسلامی می‌بایست از اعتماد به فتنه‌گرانی که در آستانه نفوذ به دولت هستند، پرهیز کند.


 وزیر پیشنهادی بهداشت؛ با سابقه فتنه‌گری 
یکی از وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای اخذ رای اعتماد، دکتر محمدرضا ظفرقندی برای تصدی وزارت بهداشت است. فردی که نگاهی به سوابق و مواضع او چهره‌ای سیاست‌باز با مواضع افراطی را نمایان می‌سازد.
دیروز انجمن اسلامی پزشکان ایران، در واکنش معرفی ظفرقندی برای وزارت بهداشت؛ در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مردم اعلام کردند: «جناب آقای دکتر ظفرقندی شخصیتی متدین، علمی و پاکدست و مورد احترام هستند اما با توجه به عملکرد ایشان در مناصب قبلی و به‌کارگیری افراد و همکاران خود با نگاه صرفا جناحی و سیاسی و بعضا با سابقه ناصواب متاسفانه سبب ایجاد دودستگی و جدل در قسمتی از بدنه نیروهای سلامت کشور می‌شدند. از طرفی عدم ارتباط ایشان با بدنه جوان جامعه پزشکی، عدم تعامل با سایر گروه‌ها و تفکرات حوزه سلامت، عدم ارتباط با نهادها و جریانات فرهنگی از جمله ایرادات مطروحه در خصوص ایشان است. 
در ادامه نامه اشاره شده خاطرنشان شده است: ایشان و همفکرانشان نه‌تنها حوزه بهداشت و درمان را به سیاسی‌ترین و رادیکال‌ترین حوزه اصلاح‌طلبان تبدیل کرده بود بلکه خود و دوستانش سیاسی‌ترین چهره‌های این گروه بودند، به عنوان مثال تهیه و امضای نامه علیه آقای بشار اسد در سال ۱۳۹۰ در زمان درگیری با تهاجم وحشیانه داعش، دفاع از جریان و سران فتنه سال۸۸ و عدم تمکین به مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی در این خصوص، بیانیه علیه مواضع نظام در ماجرای واکسن آمریکایی و سیاسی خواندن آن و تلاش مستمر برای جلوه دادن مسئولین نظام به عنوان مسئول جان‌های از دست رفته در کرونا و موضع‌گیری‌ها و توئیت‌های متعدد در تقابل آشکار با سیاست‌های نظام تنها گوشه‌ای از رویه و مرام و تفکرات ایشان در سال‌های اخیر بوده است.
در این نامه همچنین آمده است: با عنایت به موارد پیش گفت انتخاب یک تیم کاری توانمند و پرتحرک که بتواند از ظرفیت همه نیروها و نهادها و تعامل مثبت با ارکان حاکمیت برای حل مشکلات استفاده کند، از اوجب واجبات برای نظام سلامت کشور می‌باشد. یک تیم کاملا سیاسی که تحرک کافی ندارد، تعامل مثبتی با سایر نهادهای حاکمیت ندارد و ویژگی برجسته آن ایجاد نقار و دعوای سیاسی بوده بدنه جامعه پزشکی را جز برای سیاهی لشکر سیاسی خود نمی‌خواهد و عامل اصلی چالش در جامعه پزشکی و بهداشت و درمان کشور خواهد بود. امید است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با توجه به شاخصه‌های مهم اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری به‌خصوص به‌کارگیری افراد غیرجناحی و غیرسیاسی و بررسی کلیه سوابق، کارنامه و کارآمدی همه وزرا به تکلیف شرعی، اخلاقی و ملی خود عمل نمایند، چرا که انتخاب اشتباه کمکی به دولت وفاق ملی و رئیس‌جمهور نخواهد بود.
البته دیروز ایرنا گزارش داد که چهار تن از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان ایران اعلام کردند که نامه این انجمن علیه محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را قبول ندارند.
سید مؤید علویان، سعید ساعی، علیرضا زالی و بابک عدلی، چهار نفر از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان ایران در نامه‌ای خطاب به حسینعلی شهریاری رئیس این انجمن در واکنش به نامه اخیر این انجمن علیه محمدرضا ظفرقندی کاندیدای پیشنهادی وزارت بهداشت اعلام کردند که «نقد منصفانه و اظهارنظر جزو الزامات یک جامعه مدنی و مترقی است اما مفاد آن نامه به دلیل استفاده از روش‌های نامتعارف و عدول از اخلاق حرفه‌ای و اسلامی مورد تأیید اینجانبان نیست. بدیهی است که نقش مجلس و نمایندگان در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای وزارتخانه بسیار حائز اهمیت است...»

سؤال بی‌پاسخ یک نماینده مجلس
روز گذشته مالک شریعتی، نماینده مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «امروز به آقای ظفرقندی گفتم در تخصص شما تردید نیست، اما وزارت با ریاست بیمارستان متفاوت است. وزیر باید از بن دندان به مبانی انقلاب معتقد باشد. سوابق شما حمایت از فتنه 88 بوده؛ همه سالیان انقلاب را ظلم خواندید و شورش «ز.ز.آ» را جنبش پاک! دانستید. از پاسخ صریح طفره رفت.»
در همین زمینه خبرگزاری فارس نوشت: «یکی از افرادی که رئیس‌جمهور در لیست خود به مجلس پیشنهاد داده، محمدرضا ظفرقندی است، کسی که از ۲ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود. ظفرقندی همچنین دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز هست؛ یک حزب سیاسی اصلاح‌طلب و همسو با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که سی‌امین مجمع عمومی آن سال گذشته با حضور چهره‌هایی نظیر محمدجواد ظریف، سید محمد صدر، آذر منصوری، بهزاد نبوی، مصطفی معین، علی شکوری‌راد و جواد امام برگزار شد. گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت بهداشت به واسطه فعالیت‌های سیاسی خود مواضع قابل توجهی دارد که به نظر می‌رسد چنین سوابقی حتی استعلامات امنیتی وی را نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو کند.»
در این گزارش در سوابق و مواضع دکتر ظفرقندی، به مواردی همچون حمایت از اغتشاشگران در ایام اغتشاشات و زمانی که برخی دانشجونماها تلاش داشتند فضای دانشگاه را ملتهب کنند، تهمت مهندسی شدن انتخابات و رد صلاحیت‌های فرمایشی، نگرانی از سقوط ایران (در نامه‌ای به مناسبت 29 امین مجمع انجمن جامعه پزشکی می‌نویسد: بدون امید، تغییر نگرش و جست‌وجوی راه‌های نو برای اصلاحات، یا باید منفعلانه به سقوط ایران در ابعاد مختلف توسعه و شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و تحدید آزادی‌ها بنگریم یا منتظر طغیان‌های بی‌سرانجام، همراه با ناامنی و به‌هم‌ریختگی، آینده‌ای مبهم و تاریک باشیم)، تزریق ناامیدی در جامعه، ایجاد التهاب در فضای دانشگاه (بیانیه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که ریاست آن را ظفرقندی به عهده‌ دارد، به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴0۳-۱۴۰۲ از مواردی است که حاشیه‌هایی را به همراه داشت)، پاک دانستن جنبش زن زندگی آزادی (در بیانیه انجمن اسلامی تحت مدیریت ظفرقندی ضمن اشاره به نامه‌ای از سران فتنه، جنبش «زن، زندگی، آزادی» جنبشی پاک دانسته شده است) اشاره شده است.

پای مسن‌ترین وزیر پیشنهادی بهداشت به پاستور می‌رسد؟
خبرگزاری فارس در گزارشی دیگر اعلام کرد: «محمدرضا ظفرقندی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت معرفی شده است. او متولد سال ۱۳۳۷ و پس از همتی ۶۷ ساله، پیرترین وزیر پیشنهادی کابینه است که در صورت انتخاب به عنوان وزیر، مسن‌ترین وزیر بهداشت بعد از انقلاب اسلامی خواهد بود.
در ادامه این گزارش، مواردی همچون ایجاد شکاف تعرفه‌ای بخش خصوصی و دولتی در زمان ریاست ظفرقندی بر سازمان نظام پزشکی، مخالفت عجیب وی با خرید واکسن روسی در اوج بحران کرونا همزمان با حمایت و‌ گریبان دریدن برای واکسن آمریکایی، ادعای نادرست ظفرقندی در خصوص مشکل اساسی در واکسن برکت، اظهارات غیردقیق وی درباره مهاجرت پزشکان و پاس گل به رسانه‌های معاند در این زمینه مطرح شده است.

نظر منفی اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره وزیر پیشنهادی کار
در همین شرایط، احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حاضر شده و به سؤالات نمایندگان پاسخ داده است. ابراهیم رضایی در این باره گفت: این جلسه برای گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرچالش بود و مواضع گذشته وی مورد اعتراض اکثریت اعضای کمیسیون قرار گرفت.
وی توضیح داد: مواضع میدری به‌خصوص درباره «نامه جام زهر» و برخی از نطق‌ها و مواضع گذشته وی از سالیان قبل، در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بازخوانی شد و نمایندگان نسبت به آن اعتراض و انتقاد داشتند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت که دغدغه شما، دغدغه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هم بوده است اما آنها اعتماد کردند. وی اشاره‌ای به تجدیدنظر در دیدگاه‌های خود نسبت به گذشته نیز کرد و گفت که راهی که ما برای اصلاحات و آزادی رفتیم، اشتباه بود و از زمان اصلاحات، منازعات سیاسی زیاد شد و از توسعه دور شدیم و الگوی توسعه باید منطبق با واقعیت‌ها باشد و باید اختلافات فکری خود را حل کنیم.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین میدری در ادامه جلسه گفت که یکی از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی است که هزینه‌های زیادی را تحمیل کرده است که یکی از راهکارهای آن، تغییر سن بازنشستگی است.
رضایی بیان کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم دغدغه‌های خود را مطرح کرده و بر حمایت از معلولان، رسیدگی به صندوق‌های بازنشستگی، مسئولیت‌پذیری وزارت کار در موضوع اشتغال، به‌کارگیری مدیران کارآمد در بخش‌های مختلف و فعال کردن واحدهای تولیدی تعطیل تاکید کردند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مجموع باید عرض کنم که با توجه به اظهار نظر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یک واکنش منفی را نسبت به گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد بودیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar