نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

اعتراض نماینده سابق سنندج به کابینه: دیگر کسی نمی‌تواند اهل سنت را پای صندوق بیاورد

منبع
هم ميهن
بروزرسانی
اعتراض نماینده سابق سنندج به کابینه: دیگر کسی نمی‌تواند اهل سنت را پای صندوق بیاورد

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سنندج در مجلس ششم اما دل پری دارد از برخی وعده‌های عمل نشده:«در کابینه معرفی‌شده هیچ نشانی از اهل سنت نیست. طی 45 سال گذشته هیچ اهل سنتی نتوانسته است به مقام وزارت برسد و از میان زنان هم یک نفر معرفی شده است.»

او به هم‌میهن می‌گوید:«پزشکیان در سخنرانی‌های انتخاباتی به عدالت، استفاده از اقوام و مذاهب، زنان و جوانان و خلاصه بی‌صدایان جامعه اشاره کرد. این مسئله باعث شد مردم ادبیات او را به شکلی دیگر تفسیر کنند. با توجه به تفاوت فکر پزشکیان و اینکه او در میان اقوام ایرانی کُرد و آذری بزرگ شده است و از طرف دیگر با نگاه به دوران نمایندگی و وزارت او، مردم احساس کردند که پزشکیان با همان روحیه صادقانه تغییر مسیر نمی‌دهد و به وعده‌هایی که به مردم داده عمل می‌کند.»

او ادامه می‌دهد:«هرچند در اوائل کار دولت، پزشکیان در معرفی دو نفر معاون، تشکیل شورای راهبری و تلاش برای استفاده از متخصصان در وزارت‌خانه‌ها و جاهای دیگر خوب حرکت کرد اما در معرفی کابینه آنچنان که خواست و مطالبه مردم و رای‌دهندگان به او بود، عمل نکرد.»

این فعال سیاسی تاکید می‌‌کند:«برخی از افرادی که به‌عنوان اعضای کابینه معرفی شده‌اند،‌ همسو با رای‌دهندگان به پزشکیان نبوده‌اند. درحالی‌که هر کس رای می‌دهد و از حزب‌، ‌گروه و فردی حمایت می‌کند توقع دارد که حزب یا فرد مورد حمایت مطالباتش را برآورده کند. اما در ایران حزب قدرتمندی وجود ندارد که در برابر مردم احساس مسئولیت کرده و پاسخگو باشد. در انتخابات ما این فرد است که انتخاب می‌شود و فرد هم نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی همه باشد.»

او به ترکیب و کارآمدی کابینه معرفی‌شده هم اشاره می‌کند:«برخی از افراد معرفی‌شده در سطح وزیر نیستند، برخی دیگر هم امیدی به آینده‌شان نیست؛ یعنی به زمان رای اعتماد گرفتن. برخی دیگر هم برای مردم شناخته‌شده نیستند. به نظر من پزشکیان فکر می‌کند چون خودش انسانی صادق و دل‌پاک است همه مانند او هستند، وعده‌هایی را که افراد مورد نظرش به او داده‌اند مبنی بر اجرایی کردن قول‌هایی که به مردم داده، باور کرده است.»

نماینده مجلس ششم معتقد است که باید پزشکیان به جز مسئله مجلس به مردم و خواسته‌های آنها  هم توجه می‌کرد و افرادی را که مدنظر و مورد تایید خود برای معرفی به کابینه بود را اعلام می‌کرد و در صورتی‌که مجلس با آنها مخالفت می‌کرد موضوع را به مردم اطلاع می‌داد:«رئیس‌جمهور می‌توانست مجلس را در برابر مردم قرار دهد و نه خود را. به نظر من این کابینه مورد رضایت حامیان و طرفداران پزشکیان نیست. به‌ویژه اهل سنت بسیار گله‌مند و ناراضی‌ هستند این در حالیست که اهل سنت 5 میلیون رای به پزشکیان دادند و تعیین‌کننده موفقیت او در انتخابات بودند. به نظر من از این به بعد هیچ‌کس نمی‌تواند به این مردم رو انداخته و آنها را پای صندوق‌های رای بیاورد.»

جلالی‌زاده این را هم می‌گوید که جلیلی با پزشکیان و دولت فعلی با دولت‌ قبلی فرق می‌کند. نکته مهم آن است که مردم به یک دیدگاه، برنامه، ‌حزب یا نظر رای می‌دهند، بنابراین فرد منتخب که امروز پزشکیان است باید نظرات مردم را مدنظر قرار دهد:«اشرایط انتخابات در ایران متفاوت و موانع بسیار و رئیس‌جمهور 20 درصد از اختیارات را ندارد اما از آنجایی‌که رئیس‌جمهور براساس انتخابات مشخص می‌شود، فرد منتخب باید بر نظرات خود، تامین خواسته‌های مردم و بر سر کار آوردن افراد مورد تایید خود پافشاری کند زیرا در غیر این‌صورت هم  پزشکیان و هم مردم ضرر خواهند کرد. عدم پافشاری بر مطالبات مردم باعث ناامیدی و بی‌اعتمادی مردم شده و جامعه به سمت سرنوشتی نامعلوم خواهد رفت.»
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar