نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

قطعه سازان خودرو گرفتار ۳ سوال بی پاسخ از سوی وزیر صنعت!

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
قطعه سازان خودرو گرفتار ۳ سوال بی پاسخ از سوی وزیر صنعت!

پرشین خودرو/ وزیر صمت دولت سیزدهم روز گذشته در واکنش به چالش محدودیت‌های برقی خودروسازان در روزهای اخیر تاکید کرد که وزارت نیرو تامین برق صنایع را در اولویت دارد؛ پارادوکسی که حالا با توجه به مشکل تامین برق صنایع و نبود بسیاری از زیرساخت‌ها می‌تواند ادامه راهبرد توسعه برقی سازی خودروها را در دولت چهاردهم با ابهام جدی همراه کند.

کمبود برق و ناتوانی از تأمین آن به خصوص در فصل تابستان به یکی از اصلی‌ترین معضلات تولیدکنندگان و صنایع در سال‌های اخیر تبدیل شده است. سال گذشته نیز این معضل مانع از روند عادی تولید شد و امسال نیز با آغاز فصل گرم تابستان باز هم خودروسازان با چالش محدودیت‌های برقی مواجه شده‌اند، آن هم در شرایطی که تولید در سه ماه ابتدایی امسال به دلیل کمبود نقدینگی و ارز، افت کرده است. ادامه این چالش می تواند باز هم بر کاهش سرعت تولید تاثیر گذاشته و با کاهش عرضه، به رشد قیمت خودرو در بازار آزاد دامن بزند.

روز گذشته وزیر صمت در حاشیه روز ملی صنعت و معدن در واکنش به مشکل جدی تامین برق صنایع از جمله خودروسازان، عنوان کرد که «وزارت نیرو تامین برق صنایع را در اولویت دارد، اما اگر بنده مسئول بودم، از اهمیت صنایع کم نکرده و اولویت را به صنایع می‌دادم.»

وزیر صمت دولت سیزدهم در شرایطی اولویت خود را تامین برق صنایع مطرح می‌کند که در یک سال گذشته راهبرد و اولویتی که به عنوان مقام عالی وزارت صمت در پیش گرفته است تلاش برای برقی سازی خودروها و ارائه مشوق های تعرفه ای برای واردات خودروهای برقی به کشور است؛ سیاستی که در روزهای اخیر با ایجاد محدودیت های برقی در شرکت های خودروسازی و قطعه سازی این سوال را مطرح می کند که آیا با توجه به نبود زیرساخت ها، برقی‌سازی هم مانند بسیاری از طرح‌های دیگر شکست خواهد خورد؟

در همین ارتباط دبیر انجمن قطعه سازان کشور، در واکنش به سیاست برقی سازی خودروها در دولت سیزدهم تاکید می‌کند: توسعه خودروهای برقی سیاست اشتباهی است که متاسفانه بدون در نظر گرفتن مبانی پشتیبانی و خدماتی و تامین منابع ارزی برای واردات این خودروها، تصمیم سازی شده است و از همان ابتدا ۳ سوال اساسی را از سوی قطعه سازان مطرح کرد اما همچنان هیچ پاسخی به این سوالات داده نشده است.

مازیار بیگلو، با اشاره به ارزبری بالای موتور و باتری خودروهای برقی تصریح کرد: سوالی که بارها از سوی قطعه سازان مطرح شده است موضوع ارزبری بسیار بالای تولید خودروهای برقی است چرا که باتری و موتور الکتریکی این خودروها باید وارد شود و هر کدام از این دو بخش ارزبری بسیار بالا و قابل توجهی دارد که در شرایط ارزی کشور هیچ منطقی ندارد.

وی تاکید کرد: زمانی که برای تولید خودرو داخلی که به طور معمول بین ۲ هزار تا ۲۵۰۰ دلار ارزبری دارد تامین منابع ارزی به درستی انجام نمی‌شود تامین منابع ارزی خودروهای برقی چگونه قرار است انجام شود و اگر قرار است انجام شود و مشکلی وجود ندارد چرا امروز برای خودروهای داخلی این منابع ارزی تامین نمی‌شود؟

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور همچنین موضوع شارژ خودروهای برقی را دومین سوال جدی در زمینه راهبرد خودروهای برقی در کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به نبود زیرساخت‌های تامین برق این خودروها، شارژ این خودروها قرار است از چه محلی تامین شود. آیا بناست برق مصرفی خودروهای برقی با سوزاندن مازوت و سوخت‌های فسیلی تامین شود؟ در این صورت چه فرقی می‌کند که مازوت بسوزانیم و برقی را تامین کنیم تا خودرو برقی استفاده کند.

بیگلو با تاکید بر اینکه وجود چنین فرایندی در تامین انرژی خودروهای برقی هیچ توجیهی ندارد، تصریح کرد: البته در کنار این مساله، موضوع دیگر الزامات خاصی است که برای استقاده از خودروهای برقی وجود دارد از جمله این که پریز برقی که قرار است خودرو برقی به آن متصل شود حتما باید مجهز به ارت و بعضی امکانات دیگر باشد که جریان برق را از نوسان خارج کند به همین جهت این سوال مطرح می‌شود که چند درصد پارکینگ‌ها دارای برقی با این مشخصات و امکانات هستند و سوال اساسی‌تر این که این برق را چه کسی قرار است در شبکه برق تامین کند؟

وی در ادامه با توجه به محدودیت برق صنایع و تغییر ساعات اداری کارمندان دولت گفت: وقتی به دلیل کمبود برق در تامین برق صنایع محدودیت ایجاد کرده و ساعات اداری کارمندان را نیز تغییر داده است، چگونه قرار است برای چند ۱۰۰ هزار خودرو برقی که صحبت می‌شود برق تامین کرد؟

این مقام صنفی در صنعت قطعه سازی کشور تاکید کرد: اما سوال سوم این که باتری خودروهای برقی در خوشبینانه ترین حالت پس از ۵ سال، باید تعویض شود که به تنهایی ارزبری بالایی را به دنبال خواهد داشت و این ابهام را مطرح می‌کند که از کجا قرار است این ارز تامین شود.

بیگلو افزود: ضمن این که باتری خودروهای برقی دارای لیتیوم است و لیتیوم دارای تشعشعات رادیو الکتیویته است و ابن گونه نیست که این باتری دور انداخته شود و باید تحت نظارت‌های خاص محیط زیستی بازیابی و بازیافت شوند.

وی بیان کرد: سوال این است که اگر ارز باتری‌ها نیز در زمان ۵ سال و یا زودتر هم تامین شود این باتری‌های مصرفی در نهایت چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد و در کجا قرار است مصرف شود و آیا قرار است این باتری‌ها در مکانی رها شوند؟ سرانجام تشعشعات رادیواکتیو این باتری‌ها چه خواهد شد؟

دبیر انجمن قطعه سازان کشور با توجه به این ۳ سوال اساسی قطعه سازان در خصوص تولید و واردات خودروهای برقی تصریح کرد: متاسفانه هیچ نهادی طبق معمول پاسخگو نیست بنابراین این نگرانی را داریم که طبق روال، خودروهای برقی وارد شوند و هزینه‌ای را بر دوش کشور گذاشته و مصارف ارزی عجیب و غریبی را بر کشور تحمیل کند و در نهایت هم با تغییر وزیر، سیاست‌ها هم تغییر کند در حالی که منابع کشور مصرف شده و تنها عده خاصی به صورت موقت منافع شخصی را از عرضه این خودروها کسب کردند.

بیگلو در پایان با تاکید بر این که توسعه خودروهای برقی سیاستی اشتباه است، خاطرنشان کرد: سیاستی که بدون مبانی پشتیبانی و در نظر گرفتن خدمات این خودروها و همچنین منابع ارزی کشور مطرح و تصمیم سازی شده است تنها باعث می شود که سرمایه عده‌ای مصرف شود اما پس از آن که نمی‌توانند منابع و خدمات این خودروها را تامین کنند، این خودروها از بین خواهند رفت در حالی با این اقدام منابع کشور به هدر رفته است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره