نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

چرا تسلا در آمریکا و اروپا در حال از دست دادن بازار است؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
چرا تسلا در آمریکا و اروپا در حال از دست دادن بازار است؟

آخرین خودرو/ سال ۲۰۲۳ برای تسلا فوق العاده بود، چرا که این شرکت توانست رکوردهای جدیدی را ثبت کند و با کراس اوور مدل Y عنوان پرفروش‌ترین خودروی دنیا را به خود اختصاص دهد. اما سال ۲۰۲۴ تا به اینجای کار برای تسلا خیلی خوش یمن نبوده و این کمپانی آنطور که باید موفق نشده روند رشد خود را ادامه دهد. بر اساس داده‌های موسسه تحلیلی Jato Dynamics، خودروساز آمریکایی هم در سرزمین مادری و هم در قاره اروپا مشتریان خود را از دست داده و به ترتیب با افت فروش ۸ و ۱۳ درصدی مواجه شده است.

به گزارش آخرین خودرو، علی رغم نگرش عموماً منفی نسبت به خودروهای برقی، میزان فروش این نوع مدل‌ها در ایالات متحده و اروپا افزایش یافته است. هر چند در رابطه با ادامه تخصیص مشوق‌های دولتی و همچنین برنامه خودروسازان برای عرضه مدل‌های الکتریکی تردیدهای زیادی وجود دارد، اما با این حال برخی مشتریان کماکان نسبت به خرید آنها راغب هستند.

افت ۱۴.۸ درصدی فروش محصولات تسلا در اروپا

کاهش فروش همیشه به معنای از دست دادن بازار نیست، اما درباره تسلا این موضوع صدق می‌کند. بر اساس آمارهای موجود، تسلا در نیمه اول امسال موفق شده ۱۶۱,۳۰۰ دستگاه از تولیدات خود را به مشتریان اروپایی تحویل دهد. برای مقایسه این رقم در مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۸۵,۲۰۰ دستگاه بود. افت فروش محصولات تسلا در شرایطی است که در نیمه اول امسال میزان فروش خودروهای الکتریکی در اروپا ۱.۷ درصد افزایش یافته است.

اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم سهم تسلا از بازار خودروهای الکتریکی اروپا از ۱۹.۸ درصد به ۱۷.۲ کاهش یافته است. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که گروه فولکس واگن بیشتر از تسلا مشتریان خود را از دست داده؛ داده‌های موجود حکایت از آن دارند که سهم این خودروساز چند ملیتی از ۲۲ به ۱۸.۷ درصد افت کرده است.

حال سوال مهمی که پیش می‌آید این است که کدام شرکت‌ها از رشد حجم بازار خودروهای برقی بیشترین نفع را برده‌اند؟ به طور خلاصه باید گفت گروه جیلی و گروه ب ام و؛ علاوه بر این‌ها کمپانی چینی بی وای دی هم توانسته مشتریان بیشتری را جذب کند.

نگاهی به وضعیت تسلا در آمریکا

اوضاع در آن سوی دنیا و در ایالات متحده نیز کم و بیش به همین شکل است. بر اساس آمار، تسلا در نیمه اول سال جاری ۲۹۹,۲۰۰ دستگاه از محصولات خود را به مشتریان آمریکایی تحویل داده؛ این رقم در مدت مشابه سال قبل برابر با ۳۲۴,۹۰۰ دستگاه بود. همانند اروپا، در ایالات متحده نیز میزان استقبال مشتریان از خودروهای الکتریکی در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۶ درصد افزایش پیدا کرده است. با در نظر گرفتن تمامی پارامترها باید گفت که سهم تسلا از بازار خودروهای برقی آمریکا از ۵۹.۸ درصد در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۵۱.۲ درصد در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است.

با وجود کاهش سهم تسلا، این شرکت هنوز حکمران اصلی بازار خودروهای الکتریکی آمریکاست. اما باید این نکته را مد نظر داشت که رقبای این شرکت با شتاب بالایی در حال افزایش سهم خود از بازار هستند. برای مثال میزان فروش مدل‌های برقی کیا به میزان قابل توجه ۱۱۰ درصد رشد کرده؛ این رقم برای خودروسازان دیگری مثل هیوندای، فورد و ریوین به ترتیب برابر با ۳۴، ۴۸ و ۷۷ درصد است.

دلایل کاهش سهم تسلا از بازار خودروهای برقی اروپا و آمریکا

بدیهی است نمی‌توان همیشه رشد کرد، مخصوصاً وقتی که یک شرکت با سبدی محدود از محصولات قدیمی در بازاری رقابتی حضور داشته باشد. اگرچه تسلا مدل ۳ سال گذشته وارد نسخه فیس لیفت خود شده، اما این سدان ریشه در سال ۲۰۱۷ دارد. شرایط سنی برای سدان پرچمدار مدل S بدتر است! شاید بدانید این خودرو از سال ۲۰۱۲ بدون تغییر نسل تولید می‌شود. کراس اوور مدل Y هم اکنون وارد ۵ سالگی خود شده است. تسلا در حالی این مدل‌ها را روی خطوط تولید خود دارد که عمر هر نسل از خودروهای جدید به نهایتاً ۷ سال محدود شده است.

از سوی دیگر، عرصه رقابت روز به روز شدیدتر می‌شود. در قاره اروپا این شرکت با لشکری از انواع رقبای آلمانی و اخیراً چینی روبرو شده است. همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم، در سرزمین مادری هم تسلا رقبای قدرتمندی مثل فورد، گروه هیوندای-کیا و ریوین را پیش روی خود دارد. نگاهی به وضعیت فروش جدیدترین محصول تسلا یعنی سایبرتراک، گویای آن است که این پیکاپ برقی نتوانسته آنطور که باید از نظر فروش موفق عمل کند. طبق آمار، این خودرو در نیمه اول سال جاری ۱۱,۳۰۰ مشتری را جذب تسلا کرده است.

عامل دیگر این است که تخفیف‌های تسلا دیگر مثل سابق برای مشتریان جذابیت ندارد. با ورود گزینه‌های بیشتر به بازار طبیعتاً تقاضا برای مدل‌های الکتریکی تعدیل شده و قیمت کاهش می‌یابد.

با در نظر گرفتن شرایط کنونی بازار به نظر می‌رسد که تسلا اگر خواهان سهم بیشتری از بازار است، باید به جای تخفیف‌های جذاب‌تر، محصولاتی جذاب‌تر به مشتریان ارائه کند. به عبارت دیگر این شرکت برای جلب نظر مثبت مشتریان و همچنین مقابله با انبوه رقبا نیازمند سبدی از محصولات بروزتر است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره