نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

آیا گرمای ۶۰ درجه ای کابین منجر به ایجاد تغییراتی در خودروهای فرمول یک می شود؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
آیا گرمای ۶۰ درجه ای کابین منجر به ایجاد تغییراتی در خودروهای فرمول یک می شود؟

آخرین خودرو/ اکتبر گذشته گرندپری قطر در دمای بسیار بالا برگزار شد. در آن مقطع دما در پیست بین المللی لوسیل پایین‌تر از ۳۵ درجه سانتیگراد نیامد. این موضوع باعث شد رانندگان فرمول یک در داخل کاکپیت خودروها گرمایی تا ۶۰ درجه را تجربه کنند! چنین گرمای طاقت فرسایی چند راننده را بیمار کرد، حتی کار به جایی رسید که لوگان سارجنت در دور ۴۲ به دلیل گرمازدگی از مسابقه کنار کشید. علاوه بر این استبان اوکان دچار استفراغ شد، لانس استرول هم در دوره ۵۷ برای چند لحظه هوشیاری خود را از دست داد.

بعد از شرایط بسیار سختی که در این مسابقه پیش آمد، بسیاری از رانندگان اعلام کردند که گرمای موجود در مسابقه در آستانه عبور از حد تحمل آنها بود. از دید رانندگان چنین وضعیتی برای خودروهای فرمول یک که با سرعت خیلی بالایی حرکت می‌کنند، فوق العاده خطرناک است. امسال فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی تصمیم گرفته گرند پری قطر را که یکی مانده به پایان فصل محسوب می‌شود، از اکتبر به دسامبر منتقل کند.

وضع مقرراتی جدید
گرمای طاقت فرسای گرندپری لوسیل قطر سبب شد فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی قوانین و مقررات جدیدی را وضع کند. این قوانین به تیم‌ها اجازه می‌دهد دریچه ثانویه غیرفعالی را در دماغه خودرو تعبیه نمایند. آنطور که اعلام شده سیستم جدید تهویه رانندگان در مسابقات پیش رو مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

سخنگوهای فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی گفته، اگر کارایی دریچه جدید در مسابقات آتی موفقیت آمیز باشد، نصب یک سیستم فعال انتقال جریان هوای تازه به رانندگان در خودروهای فرمول یک اجباری خواهد شد.

بد نیست اشاره کنیم در خودروهای ایندی کار، یک دریچه مخصوص وجود دارد که جریان هوا را به سمت کلاه محافظ راننده هدایت می‌کند. از آنجایی که اکثر مسابقات ایندی کار در تابستان برگزار می‌شود، تیم‌ها مجاز هستند که از یک دریچه ثانویه در مقابل شیشه محافظ استفاده کنند. برای فصل ۲۰۲۴، در این شیشه و همچنین دریچه‌‌ها بازنگری‌هایی صورت گرفته تا هوای تازه بیشتری به سمت سر و سینه راننده منتقل شود. گفتنی است دریچه‌های بیشتر پس از آن مجاز شد که دمای بدن برخی از رانندگان در جریان مسابقات به حدود ۱۰۰ درجه فارنهایت یا ۳۸ درجه سانتیگراد رسید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره