نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

وقتی دولت سیزدهم گرانی خودرو را به دولت پزشکیان حواله می دهد

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
وقتی دولت سیزدهم گرانی خودرو را به دولت پزشکیان حواله می دهد

آخرین خودرو/ مدت ها است که خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را برای نهاد های مربوطه ارسال کرده اند اما قیمت های جدید بصورت کامل اعلام نمی شود.

صنعت و بازار خودرو در سال های اخیر وضعیت نابسامانی داشته و دولت سیزدهم هم نتوانست آنطور که باید و شاید بهبودی حاصل کند. وضعیت تحریم صنعتی از یک سو و شرایط بد اقتصادی از طرف دیگر باعث شده تا صنعت وضعیتی نیمه فلج داشته باشد و در نتیجه آن، بازار هم یا در رکود باشد و یا در مقاطعی روندی افزایشی را دنبال کند. صنعت خودرو همیشه ویترین دولت های مختلف بوده و همین باعث شده تا ضعف در این بخش به پاشنه آشیل هر دولتی بدل شده باشد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم با ریاست شهید رئیسی تصور می شد بهبود را در وضعیت بازار و صنعت شاهد باشیم اما با آمدن دو وزیر تقریبا هیچ تغییری در روند کلی دیده نشد و همچنان همان دغدغه ها و مشکلات گریبانگیر صنعت و بازار خودرو هستند. اما حالا با نزدیک شدن به روی کار آمدن دولت چهاردهم، شاهد اتفاقات عجیبی در بدنه صنعت هستیم که از حواله دادن گرانی خودرو به دولت بعد حکایت دارد. در ادامه بیشتر به این اتفاقات و روند می پردازیم.

چرا قیمت های جدید را اعلام نمی کنید؟
شواهد حاکی از آن است که وزارت صمت علی آبادی تا جای ممکن اعلام افزایش قیمت ها را به تعویق می اندازد تا آغاز فعالیت دولت چهاردهم با گرانی همراه باشد. برای مثال شرایط فروش روز گذشته سایپا را در نظر بگیرید. در این شرایط فروش قرار بود اولین عرضه شاهین پلاس را شاهد باشیم. سدان ملی و جدید سایپا قرار بود با پیش پرداختی در محدوده ۴۰۰ میلیون تومان به عرضه برسد و با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که قیمت نهایی این خودرو در حوالی ۸۰۰ میلیون تومان محاسبه می شود. اما به یکباره نام این خودرو از شرایط فروش سایپا کنار گذاشته شد و همه چیز تغییر کرد.


اما موضوع تعویق در اعلام قیمت محدود به شاهین پلاس نیست و در مورد ری را هم همین روند را شاهد بودیم. ری را به عنوان اولین کراس اوور ملی مدت ها است که مراحل تولیدات آزمایشی را پشت سرگذاشته و قرار بر این بود در تیرماه عرضه این خودرو را شاهد باشیم. بر اساس شنیده ها، قیمت درخواستی ایران خودرو برای این محصول بالای ۱.۳ میلیارد تومان بوده اما به هر ترتیب به نظر می رسد در نهایت قیمت ۱ میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان مورد تایید سازمان های ذیربط قرار گرفته است. با این وجود اما روز گذشته وزیر صمت پس از جلسه هیئت دولت اشاره کرد که قیمت این خودرو کمتر از یک میلیارد تومان خواهد بود! البته این اظهار نظر به این دلیل است که در اوایل وزارت علی آبادی ایشان اشاره کرده بود که ری را با قیمتی کمتر از یک میلیارد عرضه می شود و آقای وزیر حالا می خواست نشان دهد وعده هایش عملی شده است. اما همه خوب می دانیم زمان تکمیل وجه و مشخص شدن قیمت نهایی ری را در دولت آینده خواهد بود و آن زمان مردم با وزیر صمت وقت طرف هستند نه عباس علی آبادی!

شنیده ها حاکی از آن است که تعویق در اعلام قیمت های جدید محدود به خودروهای داخلی نیست و مونتاژکاران هم مدت زیادی است که در انتظار تایید قیمت های جدید خود هستند. حتی در چند مورد از خودروهای وارداتی هم روایتی شبیه به همین را از شرکت های واردکننده می شنویم و همه این موارد نشان می دهد در آغاز دولت بعدی احتمالا افزایش قیمت چشمگیری را برای خودروها در کارخانه شاهد باشیم و پس از آن هم طبیعتا بازار خودرو صعودی می شود.

وزارت صمت در دولت چهاردهم؛ همین آش و همین کاسه؟
روند فعلی دولت سیزدهم نشان می دهد که این دولت علاقه دارد تا چالش های لحظه آخری را حواله به دولت بعدی دهد. البته این روند ربط چندانی به اصولگرا یا اصلاح طلب بودن دولت ها هم ندارد و قبلا هم رفتار مشابهی را در وزارت های مختلف دولت های مختلف دیده ایم. اما نکته این است که وضعیت بحرانی فعلی در صنعت خودرو نیاز به یک وزارت قدرتمند دارد اما متاسفانه نام هایی که به عنوان وزیر صمت احتمالی در دولت دکتر پزشکیان مطرح می شود، چندان امید بخش نیست. البته باید منتظر ماند و دید در نهایت چه کسی وزیر صمت دولت چهاردهم خواهد شد اما در این یاداشت توضیح دادیم که وزیر بعدی با چالش های بسیاری روبرو است و افزایش قیمت خودرو در کارخانه هم امری حتمی است. باید دید وزیر جدید چه رویکردی در این خصوص اتخاذ می کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره